Gå til innhold

Hjelp med RAM, overklokking og viftestyring

>Jonas<

Anbefalte innlegg

Altså, jeg har en pc som er et par år gammel. Hovedkortet støtter maks 512mb ram, mens jeg nå har montert i 640mb ram (3 moduler; 256+256+128). Så spørsmålet er da om jeg bør kjøre med 512 totalt, (256+128+128 eller 256+256)?

Hvordan bør jeg best løse dette?

-Fire ram brikker CL3, 133mhz; 128, 128, 256, 256

-Tre moduler

-Maks ram støtte: 512mb

EDIT: Endret topic

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det der høres ut som mere en et par år gammelt hovedkort.

Uansett , bruk de to 256MB brikkene for best ytelse .

Da holder du memory read/write mest innenfor samme chipselect/banks og tjener litt på det.

Sikker på at ikke max ram størrelse gjelder en og en memory slot da ..

Hvilket type hovedkort er det snakk om .

Lenke til kommentar
Det der høres ut som mere en et par år gammelt hovedkort.

Uansett , bruk de to 256MB brikkene for best ytelse .

Da holder du memory read/write mest innenfor samme chipselect/banks og tjener litt på det.

Sikker på at ikke max ram størrelse gjelder en og en memory slot da ..

Hvilket type hovedkort er det snakk om .

7477951[/snapback]

Okaj, det er litt mer enn "et par" år gammel da. Er vel ca 6 år tenker jeg.. :blush:

Egenskapene for hovedkortet ser slik ut:

hovedkortmk2.jpg

Egenskapene for minne ser slik ut:

memorymoduletz1.jpg

Så hvordan skal jeg da bruke disse fire (128, 128, 256, 256) rambrikkene mine for å få best ytelse? Etter som jeg forstår så støtter hver modul opp til 512mb, og hovedkortet tilsammen 512 mb ram..? :roll:

EDIT: For å gjøre en ting klart så har jeg nå innstallert begge 256 brikkene+en 128. Under systemegenskaper står det at det er 512mb ram i maskinen, selv om det egentlig sitter i 640mb..

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Quote :

i815 / i815e / i815ep

Intel's first chipset with native support for PC133 memory. This represents an about-face for Intel, which previously had claimed that RAMBUS was the future and they would never support PC133. Still, it remains to be seen whether Intel put in the effort to make the i815 perform as well as it should; say, as well as the old 440BX overclocked to 133MHz, which typically benchmarks faster than i820 and even i840 boards. Also available: the i815e, with support for ATA/100, and four USB ports instead of two; and the i815ep. None of these chipsets supports ECC, and they are limited to 512MB max total memory.

Lenke til kommentar
Quote :

i815 / i815e / i815ep

Intel's first chipset with native support for PC133 memory. This represents an about-face for Intel, which previously had claimed that RAMBUS was the future and they would never support PC133. Still, it remains to be seen whether Intel put in the effort to make the i815 perform as well as it should; say, as well as the old 440BX overclocked to 133MHz, which typically benchmarks faster than i820 and even i840 boards. Also available: the i815e, with support for ATA/100, and four USB ports instead of two; and the i815ep. None of these chipsets supports ECC, and they are limited to 512MB max total memory.

7478642[/snapback]

Altså 512mb ram totalt, men man kan kjøre med alle 512mb på en modul? :hmm:

Men hvordan skal jeg bruke ram brikkene mine da?

Lenke til kommentar
.

Bruk 2* 256MB som nevnt tidligere .

7478715[/snapback]

Riktig..

Gjør det slik du.

7478732[/snapback]

Vil det være "store" forskjeller på ytelse? Bror min har en pc som kanskje kunne trengt den ene 256-ram brikken mer enn meg hvis ikke ytelsen er merkbart større...

Lenke til kommentar
2x 256 kjører bedre enn 1x 256 + 1x 128..

7479467[/snapback]

Er det så mye at det er godt merkbart?

Har også et annet spørsmål.. Har en vifte som jeg kobler på sysfan på hovedkortet. Er det noen mulighet å få justert hastigheten på vifta? Har prøvd med SpeedFan, men det funka ikke.. Per i dag kjører jeg med kun cpu-vifte, da er den nesten lydløs. Den har aldri blitt faretruende varm, men tenkte at det kanskje hadde vært fint med litt kjøling hvis jeg skulle klokka skjermkortet litt.. Vurderer å mekke min egen viftekjøling med to vifter slik at jeg får en luftgjennomstrømning når jeg får loddeboltsett til jul.. Og ja, jeg kan lodde! :p

Og anbefales det å klokke prosessoren, en P3 @ 1ghz, opp til 1,2ghz som er maks av det hovedkortet støtter? Hva burde jeg i såfall gjøre da?

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
2x 256 kjører bedre enn 1x 256 + 1x 128..

7479467[/snapback]

Det er jo klart, men han mente vel 1x 256 + 2x 128 ? Da blir vel ikke forskjeller fullt så stor..

7479631[/snapback]

Akkurat! Derfor vurderer jeg å sette den ene 256-brikken i pc'en til bror min som i dag kjører på 384mb ram.. Dersom jeg ikke vil merke noen forskjell da?

Lenke til kommentar

Men noen som har noen svar å gi meg eller erfaringer å meddele på dette?

Har også et annet spørsmål.. Har en vifte som jeg kobler på sysfan på hovedkortet. Er det noen mulighet å få justert hastigheten på vifta? Har prøvd med SpeedFan, men det funka ikke.. Per i dag kjører jeg med kun cpu-vifte, da er den nesten lydløs. Den har aldri blitt faretruende varm, men tenkte at det kanskje hadde vært fint med litt kjøling hvis jeg skulle klokka skjermkortet litt.. Vurderer å mekke min egen viftekjøling med to vifter slik at jeg får en luftgjennomstrømning når jeg får loddeboltsett til jul.. Og ja, jeg kan lodde! tongue.gif

Og anbefales det å klokke prosessoren, en P3 @ 1ghz, opp til 1,2ghz som er maks av det hovedkortet støtter? Hva burde jeg i såfall gjøre da?

Lenke til kommentar
Jeg har _hørt_ at to brikker av samme størrelse skal kjøre smoothere, men har ingen personlig erfaring på området.  Du kan jo bare prøve?  Tror ikke forskjellen blir så veldig stor uansett.

7479739[/snapback]

Det stemmer.

Men den støtter ikke dual channel anyway, så det er ikke så mye å tjene.

Gi den ene til din bror du..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...