tigergutten Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Jeg er på jakt etter en test av Pentax Optio L20, eller en test hvor jeg kan sammen ligne Pentax Optio L20 mot Casio Exilim EX-Z1000, noen som kan hjelpe / har tips? Det jeg har funnet ut til nå: -casio har ca dobbel batterikap. -pentax bedre til å utnytte lyset (blir klarere bilder) -dette fører desverre til at pentax ikke tar bildene like kjapt som casio -casio 10megap vs pentax 7 Noen som har link til tester (L20)? Synspunkter? Testene jeg har på casio kameraet: http://www.dinside.no/php/art.php?id=310076 http://www.digit.no/wip4/test_v2.epl?id=101945 Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Ang. megapixler (Casio sine 10 og Pentax sine 7) så kan dette rett og slett være grunnen til at Pentax'en har bedre lysfølsomhet. 10 megapixler er bare tull, og fører til dårligere lysfølsomhet og mer støy enn et helt likelydende kamera med færre megapixler. Casio vinner på hurtighet, batterikapasitet og brukervennlighet. Pentax vinner på bildekvalitet, som vel er det viktigste når man kjøper kamera. Dette er et sitat fra den ene testen du linker til. Det er hentet fra vurderingen av bildekvalitet på Casio'en, som ikke var direkte flatterende: Jeg syns 10 Mp er unødig høy oppløsning i et amatørkamera. Hvor mange har behov for å lage utskrifter i 40x60 cm format? Jeg syns det hadde vært bedre å bruke ressursene til å forbedre bildekvaliteten i et kamera med 6-7 Mp, for eksempel et bedre objektiv! På eldre modeller sto det Pentax på optikken til Casio Exilim, men ikke nå lenger. Det kan dessverre virke som om Casio har skiftet til en leverandør som ikke stiller like høye kvalitetskrav. Objektivet i EX-Z1000 tegner forsåvidt skarpt, men oppløsningsevnen imøtekommer ikke 10 Mp. Det har også andre svakheter, bl.a. nokså kraftig fortegning (både ved vidvinkel og tele), betydelig vignettering og kraftig feilbrytning av farger i kantene (spesielt ved vidvinkel). På dette er Pentax mye bedre, blant annet på grunn av nettopp Pentaxoptikk. Lenke til kommentar
tigergutten Skrevet 10. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2006 Takker for gode innspill Afseth... er 100% enig med deg, tipper at jeg ikke hadde brukt 10mp anyway (bildene tar vanvittig stor plass å lagre når vi snakker om hundrevis av bilder). Heller overaskende mer og mer mot Pentax (kanskje casio blir mer og mer likt canon med tanke på pris/kjentskap...(velkjent av for canon må du betale litt mer pga navnet)). Ønsker fortsatt innspill og tanker fra andre Lenke til kommentar
tigergutten Skrevet 13. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2006 Da bled d L20, så får vi se om jeg er fornøyd om 3mnd Lenke til kommentar
jimjames Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Er du fornøyd nå etter det har gått over 3 måneder? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå