Oee Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Hei, Ønsker å sette opp RAID 5 på Asus P5W DH Deluxe og samtidig ha OS på en egen, separat disk. Har 5 x Seagate Barracuda 320 GB + 1 x WD 74 GB til rådighet (men regner ikke med jeg greier å bruke alle?). Har installert OS på WD disken uten problem, men maskinene henger i POST etter at jeg setter "IDE Configuration" til RAID i Bios. Kommer ikke inn i Intel Matrix Storage Manager ROM Utility i POST når jeg trykker <Ctrl+l> (menyen kommer opp et kort øyeblikk, men får ikke muligheten til å gjøre noen). Har oppgradert Bios og alle driverene jeg kan tenke på. Har også prøvd å koble ut WD disken med OS og bare sette opp RAID på Seagate diskene (kun 3 stk i øyeblikket) men har samme problem da. Noen som vet hvordan jeg fikser dette. Eller er det ikke mulig? Takk for all hjelp, -O Lenke til kommentar
Hareide Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Vet du hva raid5 er? Tror ikke hovedkortet ditt støtter raid5? Tolker det slik at det bare støtter raid0 eller raid1. "ASUS EZ-Backup™ Others guarantee your hard-drive, EZ-Backup guarantees your data on the hard-drive. No driver, no configuration, just plug and play RAID to backup your data instantaneously. Exclusive to ASUS EZ-Backup™, users can utilize SATA2 technology to arrange RAID1 (default) or RAID0 system without BIOS or any other setup. EZ-Backup™ is ideal for anyone who wishes to secure the data on the hard-drive but doesn't want the hassle of complicated software configuration. EZ-Backup™ looks after your data for you" Kan hende det er forskjell på hva ez-backup støtter og hva selve raid-kontrolleren støtter, det har jeg ikke dobbelsjekka. Det er derimot snodig at du ikke kommer inn i konfigurasjonen av raidkontrolleren. Klarer du å komme inn i bios i oppstarten eller pause oppstarten (ved å trykke på pause/break knappen)? Det KUNNE kanskje hent at du hadde et usb tastatur om ikke "funker" i oppstarten .. (må noen ganger enablers i bios) Lenke til kommentar
Hareide Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 (endret) Ser nå at det står raid5 på spesifikasjonene til kortet .. Intel ICH7R South Bridge: * 1 x UltraDMA 100/66/33 * 3 x Serial ATA 3.0Gb/s with Intel® Matrix Storage Technology with RAID 0, 1, 5 support Jmicron JMB363 controller * 1 x UltraDMA 133/100/66 * 1x Serial SATA 3.0Gb/s * 1x External Serial ATA 3.0Gb/s (ASUS SATA-on-the-Go) * Support SATA RAID 0, 1 and JBOD (by 1x External SATA & 1x Internal SATA) Silicon Image 4723 Hardware RAID controller (ASUS EZ-Backup) * 2 x Serial ATA 3.0Gb/s with RAID 0, 1 support * Support RAID 10 cross Intel® ICH7R and Silicon Image 4723 controller Lurer på om du kan bruke de 3 kontollerne samtidig .. Du skal værtfall kunne bruke "ICH7R" og "Silicon Image 4723" samtidig. Er alle diskene sata disker? Endret 10. desember 2006 av Hareide Lenke til kommentar
Oee Skrevet 10. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2006 Joda, vet hva RAID 5 er og hovedkortet støtter absolutt dette på Intel ICH7R South Bridge. Hvis du sjekker litt videre vil du se at dette kortet har totalt 3 raid kontrollere. Skal prøve å pause oppstarten ... Lenke til kommentar
Oee Skrevet 10. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2006 Joda, kun S-ATA disker. Lenke til kommentar
Oee Skrevet 10. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2006 Driver og formaterer en disk, tar litt tid, så for prøve å komme inn i raid oppsettet etterpå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå