Gå til innhold

Hjelp! RAID 5 på Asus P5W DH Deluxe

Oee

Anbefalte innlegg

Hei,

Ønsker å sette opp RAID 5 på Asus P5W DH Deluxe og samtidig ha OS på en egen, separat disk. Har 5 x Seagate Barracuda 320 GB + 1 x WD 74 GB til rådighet (men regner ikke med jeg greier å bruke alle?).

Har installert OS på WD disken uten problem, men maskinene henger i POST etter at jeg setter "IDE Configuration" til RAID i Bios. Kommer ikke inn i Intel Matrix Storage Manager ROM Utility i POST når jeg trykker <Ctrl+l> (menyen kommer opp et kort øyeblikk, men får ikke muligheten til å gjøre noen).

Har oppgradert Bios og alle driverene jeg kan tenke på. Har også prøvd å koble ut WD disken med OS og bare sette opp RAID på Seagate diskene (kun 3 stk i øyeblikket) men har samme problem da.

Noen som vet hvordan jeg fikser dette. Eller er det ikke mulig?

Takk for all hjelp,

-O

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet du hva raid5 er? Tror ikke hovedkortet ditt støtter raid5? Tolker det slik at det bare støtter raid0 eller raid1.

"ASUS EZ-Backup™

Others guarantee your hard-drive, EZ-Backup guarantees your data on the hard-drive.

No driver, no configuration, just plug and play RAID to backup your data instantaneously. Exclusive to ASUS EZ-Backup™, users can utilize SATA2 technology to arrange RAID1 (default) or RAID0 system without BIOS or any other setup. EZ-Backup™ is ideal for anyone who wishes to secure the data on the hard-drive but doesn't want the hassle of complicated software configuration. EZ-Backup™ looks after your data for you"

Kan hende det er forskjell på hva ez-backup støtter og hva selve raid-kontrolleren støtter, det har jeg ikke dobbelsjekka.

Det er derimot snodig at du ikke kommer inn i konfigurasjonen av raidkontrolleren. Klarer du å komme inn i bios i oppstarten eller pause oppstarten (ved å trykke på pause/break knappen)? Det KUNNE kanskje hent at du hadde et usb tastatur om ikke "funker" i oppstarten .. (må noen ganger enablers i bios)

Lenke til kommentar

Ser nå at det står raid5 på spesifikasjonene til kortet ..

Intel ICH7R South Bridge:

* 1 x UltraDMA 100/66/33

* 3 x Serial ATA 3.0Gb/s with Intel® Matrix Storage Technology with RAID 0, 1, 5 support

Jmicron JMB363 controller

* 1 x UltraDMA 133/100/66

* 1x Serial SATA 3.0Gb/s

* 1x External Serial ATA 3.0Gb/s (ASUS SATA-on-the-Go)

* Support SATA RAID 0, 1 and JBOD (by 1x External SATA & 1x Internal SATA)

Silicon Image 4723 Hardware RAID controller (ASUS EZ-Backup)

* 2 x Serial ATA 3.0Gb/s with RAID 0, 1 support

* Support RAID 10 cross Intel® ICH7R and Silicon Image 4723 controller

Lurer på om du kan bruke de 3 kontollerne samtidig .. Du skal værtfall kunne bruke "ICH7R" og "Silicon Image 4723" samtidig.

Er alle diskene sata disker?

Endret av Hareide
Lenke til kommentar

Joda, vet hva RAID 5 er og hovedkortet støtter absolutt dette på Intel ICH7R South Bridge. Hvis du sjekker litt videre vil du se at dette kortet har totalt 3 raid kontrollere.

Skal prøve å pause oppstarten ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...