Gå til innhold

Hva slags hund?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Øøh. Veldig mange raser som kanskje er pene å se på krever veldig mye mosjon og er erfaren eier. For en rottweiler nøyer det seg ofte ikke bare med tur, men du burde også drive med noe ved siden av, f.eks aktiv lydighetstrening/rundering/blodspor etc. Dette gjelder jo spesielt om du får hund fra brukslinjer.

Du bør også kunne trene en hund (og da snakker jeg ikke om rykk og ros-trening), for en rottweiler blir fort stor og sterkere enn deg.

Hadde jeg vært deg ville jeg ha sett litt mer på hvilken "type" hund du vil ha, ikke bare at den er søt. Hva skal du bruke hunden til? Hvor mye tid har du til å mosjonere hunden NÅ og om 8 år? Bor du i nærheten av skog og fjell eller må hunden nøye seg med tur i bånd på kjedelig asfalt? Hvilke raser har dere erfaring med fra før? Er du på jakt etter en gjeterhund, brukshund, en mynde eller hva?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Hva har du tenkt å bruke hunden din til? kosehund? konkurranser? etc. Jeg anbefaler heller ikke rottweiler til alle og enhver. Det er en krevende rase som trenger stødige og kosekvente eiere. Det er mye dårlige gener ute å går pga popularitet, og en "dårlig" rottweiler i feile hender er ikke bra.

Min smak er at jeg foretrekker den mer "trente versjonen" av rottweiler. :!:  Syns rottweiler blir for tunge og massive for min smak. Liker de smidige og elegante bedre.

Og haakka: hvis jeg forstod deg rett? Små? Nei dobermann er vel ikke akkurat så små.  :p  Min tispe er 40 kg.

Det er ihvertfall ikke en hund jeg anbefaler til alle og enhver det heller.

Kansje retriver av noe slag passer. Golden, labrador. Collie er også fine hunder. Kommer litt an på hva du selv forettrekker av pels og sånn. Er jo så utrolig mange raser å velge mellom! Så kriterier som aktivitetsnivå, pels, størrelse, bruk osv. er med på å gjøre valget litt lettere.

7486317[/snapback]

Eh.. jeg sa feil.. jeg mente dvergpincher som linn kristin sa her :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg er enig med mange andre her om at en Rotweiler krever mye mosjon, trening++.

Du sier i tillegg at moren din er skeptisk til denne rasen, og da er nok ikke dette den rette rasen for dere.

Du sier også at dere har hatt hund før. Hva slags rase hadde dere da?

Du må også tenke på hvor mye tid du vil bruke på hunden din, mosjon osv.

Selv har jeg en papillontispe på 3 år. Til og med dette lille dyret trenger mye mosjon! Og får den ikke nok, blir den masete =P

Men jeg synes det er verdens beste hund :love:

post-118481-1176448901_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Golden retriever er fin hund for kos og tur. Men slike hunder vil også trives best med en del turer osv.

Men igjen, det er stort sett veldg vanskelig ettersom alle hunder er like søte i grunn.

Bilde: Golden retrieveren min (Balder) :)

post-56041-1176477236_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Chow-Chow :love:

red01.jpg

7541809[/snapback]

Enig med deg. Har man først hatt en Chow Chow, så er det umulig å velge noe annet.

Herlige hunder. Familien hadde en da jeg var guttunge, og nå har jeg selv en på 3 1/2 år. Fikk den som omplasseringshund da den var 1 år gammel.

Pantera

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Når du velger hund, tenk på hvordan du er som person..å velg en rase som tilsvarer din livsstil.. f.eks vil ikke anbefale setter til en som ikke går på jakt. Syns en bruks hund ska brukes til det den kan :)

Vi har alltid hatt jakthunder, men ettersom det ikke ble mer jakt i huset..å min mamma er ganske lat med turgåing ble det en liten Tibbetansk spaniel. Litt rart å gå fra passe stor hund til bitteliten. men han er sjønn og har godt gemytt, så det går bra :) Ikke er han kravstor heller :!: Men en ting med tibbe, de er hevngjerrig... så de kan faktisk bajse rett forran deg om de føler seg urettferdig behandlet. Heldigvis har vi sluppet dette da ^^ han har bare utfoldet sin hevn på andre måte, han blir ekstremt furten etter et bad :p

PS: alle valper er søte :love: men de alle blir også stor en gang

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...