Gå til innhold

De gode gamle tegneseriene

Anbefalte innlegg

Jeg er klar over at denne tråden kanskje kan likne på eksisterende tråder, men hensikten her er en litt annen;

Jeg vil her, gjerne med hjelp av andre, samle de mest populære av de gode gamle tegneseriene i sjangerene Adventure/Action/Fantasy, skrive en kort introduksjon av dem og VIKTIGST for meg, finne ut om og hvor disse kan skaffes i dag.

Alle kan bidra med navn på serier og figurer, rettelser på det jeg har skrevet osv. Skriver du en liknende intro av en serie kopierer jeg den gjerne inn i første-post med ditt navn hengende ved den selvsagt.

Vet du om en DVD utgivelse av noen av disse, eller hvor de selges?

-----------------------------------------------------------------------------------------------

DuckTales - Ole, Dole og Doffen på Eventyr - 1987-1990

DToverskriftgif.gif

Serien handler om Onkel Skrues tre nevøer som må flytte inn hos han etter at Donald har vervet seg i Marinen. Dette noe anstrengte samboerskapet og Skrues lengten etter mer rikdom leder gjengen ut på mange underholdende eventyr.

100 Episoder à 30min fordelt på 2 sesonger og en Film "DuckTales the movie: Treasure of the lost lamp”, eller ”Ole, Dole og Doffen på eventyr, jakten på den forsvunne lampe” på norsk er laget av denne serien.

Serien er nå lansert på DVD, med Engelsk tale:

DuckTales The Movie: Treasure of the Lost Lamp

DuckTales - Volume One

DuckTales - Volume Two

Andre lenker som omhandler serien:

DuckTales på IMdb

God Infoside på Norsk M/persongalleri, bilder og episodeoversikt.

Ducktales på Wikipedia

-----------------------------------------------------------------------------------------------

TaleSpin - Luftens Helter - 1990-1994

Kjenningsmelodi og video

Talespin.gif

Serien handler om Baloo og Kit Cloudkicker(pun!) som jobber hos transportfirmaet Higher for Hire i tettstedet Cape Suzette, en liten havneby beskyttet av klipper med en meget smal åpning. Ofte er det onde luftpirater som truer deres eksistens, og det er disse de stadig må nedkjempe i sin stolte farkost, det gule sjøflyet Sea Duck, som blir vedlikeholdt av mekanikeren Wildcat

Her husker jeg ikke de norske navnene, så bidra gjerne!

Serien består av 65 episoder i 1(?) sesong. De fire første episodene utgjør filmen Plunder and Lightning

Serien er utgitt på DVD (Engelsk):

TaleSpin, Vol. 1 (3-pack)

Lenker:

TaleSpin på Wikipedia

TaleSpin på IMdb

Chip 'n Dale Rescue Rangers - Snipp og Snapp: Redningspatruljen - 1989-1992

Rescue_rangers.gif

- Sn-sn-sn-Snipp og Snapp, de tar saken!

Serien handler om Snipp og Snapp og deres tre venner, Monty, Zipper og deres mekaniker, den søte jenta Gadget Hackwrench(Norsk?) som sloss mot den onde Fat Cat og den gale Proffesor Nimmul. I tillegg til at disse konstant stikker kjepper i hjulene for gjengen, skaffer Montys kroniske oste-avhengighet dem nok av problemer.

65 30min episoder fordelt på 3 sesonger.

Tilgjengelig på DVD (Engelsk):

http://en.wikipedia.org/wiki/Chip_%27n_Dal...rs_DVD_releases

Chip 'n Dale Rescue Rangers - Volume 1

Chip 'n Dale Rescue Rangers - Volume 2

Lenker:

Snipp og Snapp på Wikipedia

Episodeoversikt på Wikipedia

Snipp og Snapp på IMdb

Swat Kats: The Radical Squadron - Stålklørne - 1993-1995

swat.jpg

De to dimmiterte jetflypilotene T-Bone og Razor sloss mot byens (Megacat City) onde makter som maskerte helter på natten og mekanikere på dagtid.

Uvisst om det er tilgjengelig på offisiell DVD

Ble laget 23 epsioder à 30min fordelt på 2 sesonger.

Lenker:

SwatKats.us - Alle episodene lovlig tilgjengelig + Forum

SwatKats på IMdb

The Gummi Bears - Bompibjørnene - 1985-1991

bomp.jpg

For lenge, lenge siden fantes det ett lite samfunn med menneskelignende bjørner, som hadde en magisk drikk med hemmelig oppskrift basert på Bompibær som gjorde at de kunne hoppe rundt.De jobbet ved hjelp av noen få tillitsverdige mennesker for å finne ut mer om sin fortid og forhindre den onde Duke Igthorn (norskt navn noen?) i å utnytte deres hemmeligheter til deres egen undergang.

62 episoder à 30 fordelt på 6 sesonger.

Er gitt ut på DVD (Engelsk,Svensk(?)):

Adventures of the Gummi Bears, Vol. 1 - Seasons 1-3

Lenker:

Bompi på IMdb

Bompi på Wikipedia

Darkwing Duck - ? - 1991-1995

Darkwingduck.jpg

I byen St.Canard er de plaget av de mest bisarre skurker, og deres motstykke, viktigper superhelten Darkwing Duck sloss mot disse onde makter sammens med robotutgaven av Rotor McKvakk og hans bråkete, adopterte datter Gosalyn. Darkwing Duck oppsto etter at DuckTales var avsluttet, som en spin-off av de to episodene Double-O-Duck og The Masked Mallard.

Her husker jeg heller ikke de norske navnene, så bidra gjerne!

91 episoder fordelt på 3 sesonger ble laget.

Er tilgjengelig på DVD (Engelsk):

Darkwing Duck, Volume 1

Lenker:

Darkwing Duck på IMdb

Darkwing Duck på Wikipedia - Grundig gjennomgang!

He-Man, Turtles, Fragglene og Transformers er på vei inn i listen. Men jeg er litt usikker på om jeg synes He-Man og Fragglene passer inn her, men det var jo en kjempeserier de og.

Har forresten merket meg at en brorpart av de jeg selv har nevnt her (alle utenom SwatKats?) er laget for programmet The Disney Afternoon Hour:

dagang.png

Endret av Fulgu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5432143541

Hmm, de som jeg husker så vidt, og noen godt fra barndommen er:

Dangermouse

dangermouse.jpg

Thundercats

300px-Thundercats_Logo.JPG

Thundercats1.jpg

Freakazoid

Freakazoid.jpg

Wacky races

B0002MFGDW.01.LZZZZZZZ.jpg

Yogi Bear

yogi2zi8.jpg

Inspector Gadget

inspectorgadget2222ib3.jpg

Smurfs

smurfs.JPG

Scooby-Doo, Where Are You!

scoobydoo8fs.jpg

Er ikke noen permanente innslag, men noen hint til hva folk kan srive fullverdige info poster om :)

Lenke til kommentar

Biker Mice From Mars (Mc Mus/ Mus fra Mars):

Bmfm.jpg

De bola musene fra mars

Vinnie, Modo og Throttle(Potta)

Ett klipp:

Klikk

Edit: Fant ut at det har blitt laget en ny sesong, jeg snakker om de gamle.

Mange fine serier her som vekker minner :)

Endret av Porsta
Lenke til kommentar

Mange goder minner her. :love:

Ser at mange av disse seriene er utgitt på DVD, men bare engelskspråklig og utenfor Norges grenser. Kan ikke disse DVD'ene snart komme i Norge også, med mulighet for norsk språk? Skulle nesten satt igang en kampanje for å få en del av disse godbitene hit til lands.

Lenke til kommentar

vel tror det kan bli litt sneveret da,

det er vel egentlig bare folk som nå er 19-24 som hadde disse seriene som barne tv, det er også bare dems som hadde tv3 som fikk mange av disse, da er det ikke snakk om mange folk egentlig.

kanskje de kan gi ut en skandinavisk en med svens, dansk, norsk, finsk osv. da er det kanskje en stor nok bruker masse som kan kjøpe det.

Lenke til kommentar

Skandinaviske utgivelser hadde ikke vært så dumt nei. :)

Forresten, til førsteinnlegget: Linken til kjenningsmelodien som ligger under TaleSpin er vel feilplassert, da det er kjenningsmelodien til

Chip 'n Dale Rescue Rangers. :)

Og for de som vil se den norske versjonen igjen, så ligger den

:wee:
Lenke til kommentar

Noen som husker navnet på denne serien? Jeg tror det var involvert en hund, en gutt og en jente som hovedpersoner. Gutten var forelsket i jenten, men jeg tror ikke hu brydde seg noe særlig med det. Disse tre reiste på mange forskjellige eventyr som f.eks tidsreiser og det var også med to brødre av han gutten som ofte ertet han blant annet. Huff, husker ikke så mye, men jeg så på noe her på NRK om dagen som minnet meg på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...