Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ordensregler i selveier leilighet/blokk?


Itw

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Jeg lurte litt på om noen kunne hjelpe meg med å finne en side, eller kansje enda bedre så er det noen som vet hvilke regler som gjelder når man har en selveier leilighet i en blokk?

Dette gjelder regler rundt bråk og nattero.

 

For saken er at Jeg og fruen har kjøpt selveier leilighet i en blokk med 6leiligheter, men vi er veldig plaget med bråk om nettene av festing, og fulle folk i gangene.(Vi har felles gang)

 

Problemet er det at vi bor øverst oppe, og har en eldre nabo rett vedsiden av, og helt nederst i kjellern bor det også familier med små barn.

Men i midten bor det to mere fester ungdommer, og dette er en evig plage for oss, da de enten bytter på å feste eller beggeto har fest samme dag.

Det er somoftes fest 2 av 4 helger i månden, og er veldig slitsomt for oss andre her.

Og det er også veldig store fester det er snakk med høyt volume, og mange folk, for de har gjerne 20-35stk inne på festene sine i 70kvm store leiligheter og spiller musikk så det durer her oppe hos oss.

 

Vi har prøvd i lang tid på fellesmøter å si i fra at dette tollereres ikke, og dette må komme til en slutt.

Men det kan hjelpe noe men så er det på'n igjenn med samme trøkket, noe som er veldig slitsomt for alle oss andre.

Vi er plaget med fulle folk som hamrer på våre dører da de har fest, og de ikke vet hvor de skal gå, sist i natt hadde jeg en full og bråkete kar på døra, som apåtil ville slåss da han ble bedt om å komme seg til helv...

 

Så nå er nok nok, nå har det vært 1år med dette, uten at vi har gjort mere enn å ta det muntelig opp med de, og gitt skriv om hva vi syntes.

For nå har det gått så langt at kjerringa er redd for å være hjemme aleina, i tilfelle flere fulle bråkete personer kommer på døra da hun er hjemme aleina, og det er for ille å ikke være trygg i sitt eget hjem.

 

Så siden disse karene ikke hører etter, hvilke lover finnes det for dette?

Hvilke regler kan vi henvise til og hvilke retigheter er det vi andre har?

Vet at jeg leste noe i noen papirer da jeg kjøpte leiligheten om at det skulle være ro innen 23.00 men hva kan vi gjøre da dette ikke holdes?

 

Håper noen der ute har litt peiling på hva vi kan gjøre, for nå er det ikke noe mere Mr.Nice guy.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Å så man er egentlig hjelpesløs?

 

Må finne fram de papirene for mener det stod noe om ro etter kl23.00 og om ved flere skriftlige advarsler kunne vi i sameiet tvangs selge leiligheten eller noe sånt, men var usikker på dette så derfor hørte jeg her...

7467105[/snapback]

Her er avtalen dere har skrevet alfa og omega, så hvis du har den, så er den til stor hjelp for oss som skal hjelpe deg. :)

 

Men politiet kan i alle fall tilkalles for ordensforstyrrelse uavhengig av den.

Lenke til kommentar

Joda politiet er jo forsåvidt greit, men somoftes har ikke de tid til å rykke ut, så det er jo gjerne problemet.

Nå har jo jeg eller de andre heller ikke ringt de tiligere siden vi helst ikke vil ha det anspent i mellom oss.

Men nå har det bare gått forlangt så må jo nesten få gjort noe.

 

Det papiret tror jeg ikke var noen kontrakt mere ett skriv som fulgte med, skal leite det fram å se..

Lenke til kommentar

Jeg vil tro Eierseksjonsloven er relevant for deg.

 

Følgende paragrafer kan være av interesse:

 

§ 26. Pålegg om salg

 

      Hvis en sameier til tross for advarsel vesentlig misligholder sine plikter, kan styret pålegge vedkommende å selge seksjonen. Kravet om advarsel gjelder ikke i de tilfelle der det kan kreves fravikelse etter § 27. Advarsel skal gis skriftlig og opplyse om at vesentlig mislighold gir styret rett til å kreve seksjonen solgt. Pålegg om salg skal gis skriftlig og opplyse om at seksjonen kan kreves solgt ved tvangssalg hvis pålegget ikke er etterkommet innen en frist som ikke skal settes kortere enn seks måneder fra pålegget er mottatt.

 

      Er pålegget ikke etterkommet innen fristen, kan seksjonen kreves solgt gjennom namsmyndighetene etter reglene om tvangssalg så langt de passer. Tvangsfullbyrdelsesloven §§ 4-18 og 4-19 gjelder tilsvarende. Dersom det innen fristen etter tvangsfullbyrdelsesloven § 11-7 første ledd reises innvendinger mot tvangssalget som ikke er klart grunnløse, skal begjæringen om tvangssalg ikke tas til følge uten behandling i søksmåls former. Bestemmelsene i tvangsfullbyrdelsesloven § 11-20 om det minste bud som kan stadfestes, gjelder ikke ved tvangssalg etter denne paragraf.

 

 

§ 27. Fravikelse

 

      Medfører sameierens oppførsel fare for ødeleggelse eller vesentlig forringelse av eiendommen, eller er sameierens oppførsel til alvorlig plage eller sjenanse for eiendommens øvrige brukere, kan styret kreve fravikelse av seksjonen etter tvangsfullbyrdelsesloven kapittel 13. Begjæring om fravikelse kan settes fram tidligst samtidig med at det gis pålegg etter § 26 om salg. Begjæringen settes fram for tingretten. Dersom det innen fristen etter tvangsfullbyrdelsesloven § 13-6 reises innvendinger mot fravikelsen som ikke er klart grunnløse, skal begjæringen om fravikelse ikke tas til følge uten behandling i søksmåls former.

 

      Etter reglene i paragrafen her kan det også kreves fravikelse i forhold til bruker som ikke er sameier.

 

Det er ganske mye som skal til før man kan få "sparket ut" folk fra et sameie, men det er mulig. Prosessen er tid- og energikrevende.

 

Hvis det ikke bedrer seg, vil jeg nesten anbefale å kontakte en advokat med erfaring fra tilsvarende forhold.

 

Dere kan eventuelt først prøve å få til et møte, der dere gir beskjed om at det vil bli satt i gang en prosess med advokat, for å få tvangssolgt leiligheten. Da kanskje de tar seg sammen..

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Plan A:

Jeg og naboen over som er Leder i sameiet og jeg nestleder skal sette oss net å skrive en skriftelig advarsel til disse to det gjelder.

Der skal de også få forklart at om de motar 3av disse så blir leiligheten deres tvangs solgt.

Var noe sånt det stod i sameievedtaket vi fikk levert ut da vi kjøpte leiligheten, og tror naboen har det skrivet.

 

Å håper jo da at de tar til fornuft:)

 

Men tusen takk for de lovene de skal taes med i brevet:)

Gjorde dagen min mye bedre der TUSEN TAKK!

Det finnes håp;)

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke husker feil, så skal det være stille til klokke 10-11 på kvelden i boretslag. (jeg er ikke så god på å lete i lovdata, let litt) Finn reglene. Hvis det er bråk etter dette klokkeslettet så ringer du politiet. Hvis du begynner å ringe ut politiet hver gang de har fest pga de er til sjenanse. (for mye støy for resten av blokka) så tror jeg ikke det tar så veldig lang tid før det begynner å bli mindre fester der. Personlig har jeg ingen problemer med å ringe politiet hvis det er for mye bråk fra nabohusene. Politiet blir i første instans å be festdeltakerne om å roe seg, neste steg er å oppløse festen. I ytterste instans, så kan de gå til det skritt at de beslaglegger stereoanlegget.

 

Personlig synes jeg du er for snill, jeg hadde latt det gå en gang, så hadde jeg begynt å metodisk ringe politiet når det ikke var stille på kvelden

Lenke til kommentar
Hvis jeg ikke husker feil, så skal det være stille til klokke 10-11 på kvelden i boretslag.

7471239[/snapback]

Dette er ikke ett borettslag, men en selveierleilighet. To helt forskjellige lovverk.

 

Det som står nevnt i Eierseksjonslovens §26 er hva som kan gjøres i ytterste konsekvens. Har aldri hørt at denne paragrafen har blitt brukt til tvangssalg, og jeg har arbeidet innen eiendom.

 

Slik jeg ser det burde dere lage husordensregler der dere f.eks bestemmer at det skal være ro etter kl 23.00. Disse vedtar dere på neste sameiemøte, og slik jeg forstår det, så har dere flertall for dette. Da har dere skriftlig husordensregler, og dere står sterkere ovenfor naboen i forbindelse med §26 ang salg av leiligheten.

 

Uansett er dette fryktelig vanskelig, men tror jeg ville prøvd å kontakte politiet neste gang. Slik jeg forstår det, så kan det ikke bli så mye værre enn det er i dag.

Endret av GEman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...