Gå til innhold

Skille av politikk og religion på forumet?

Ønsker du å skille "Politikk, religion og samfunn" ?  

86 stemmer

1. 1. Ønsker du å skille "Politikk, religion og samfunn" ?

• Ja
      61
    • Nei
      19
    • Vet ikke
      6

Anbefalte innlegg

Veldig enig med Marley om at man bør han en "religion og filosofi" tråd.

Men - dette kan oppsumeres i en "livssynstråd" da de fleste debatter som involverer religion er "vestlig-vitenskap - vs - "diverse religioner".

"Vitenskapen" blir på en måte "hjemløs" ved ett slikt skille mellom samfunn og religion.

Mitt forslag blir da:

- Livssyn, humaniora og filosofi.

- Politikk og samfunnsliv.

edit: Korrigert en trykkfeil som er påpekt av brukeren som postet etter meg

(thanx :blush: )

Endret av KRZT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig mange gode innspill, og jeg blir stadig mer overbevist om at "Politikk, religion og samfunn" bør deles opp.

Mitt foreløpige forslag er:

- Religion, etikk og filosofi

- Politikk (og samfunnsliv)

Jeg er usikker på hva som er best av "politikk" og "politikk og samfunnsliv".

Uansett er jeg skeptisk til ordet samfunn siden det nærmest er altomfattende. Samfunnsliv blir en innskrenking og er derfor et bedre ord. Nå kan det jo fremgå av retningslinjene hva som er ment, men jeg skulle gjerne sett et mer dekkende kategorinavn. Samtidig mister man nok noe ved å kun bruke "politikk" som kategorinavn.

KRZT: Du mener vel humaniora og ikke humanoria ;)

Lenke til kommentar
"Vitenskapen" blir på en måte "hjemløs" ved ett slikt skille mellom samfunn og religion.

7493699[/snapback]

Vitenskap har alt sitt eget forum: Teknologi & Vitenskap.

Humanistisk filosofi og lignende kunne man derimot godt diskutere i et nytt forum for Religion og filosofi. Dette er uansett et problem religionen får også, noen emner (for eksempel statskirkedebatten) er politiske og/eller samfunnsrelaterte, og vil fortsatt høre hjemme i P&S.

Geir :)

Lenke til kommentar

Uansett er jeg skeptisk til ordet samfunn siden det nærmest er altomfattende. Samfunnsliv blir en innskrenking og er derfor et bedre ord. Nå kan det jo fremgå av retningslinjene hva som er ment, men jeg skulle gjerne sett et mer dekkende kategorinavn. Samtidig mister man nok noe ved å kun bruke "politikk" som kategorinavn.

7494671[/snapback]

Netopp. Bare Politikk blir litt fattig. Da er det bedre å legge til ordet samfunn, slik at det ser mer fyldig ut. Dessuten er det et fåtall som forstår hvor omfattende det ordet faktisk er. Jeg gjør iallefall ikke det. :)

Lenke til kommentar

7493699[/snapback]

Vitenskap har alt sitt eget forum: Teknologi & Vitenskap.

Humanistisk filosofi og lignende kunne man derimot godt diskutere i et nytt forum for Religion og filosofi. Dette er uansett et problem religionen får også, noen emner (for eksempel statskirkedebatten) er politiske og/eller samfunnsrelaterte, og vil fortsatt høre hjemme i P&S.

7494939[/snapback]

Er enig med deg i det. Dog, må man dersom f.eks statskirkedebbaten skal inn under P&S innføre en relativt streng moderering slik at ikke debatten utarter seg til å bli religion vs vitenskap/humanfilosofi (ganske mange tråder som ender slikt). Det samme gjelder selvfølgelig i diskusjoner vedr. den arabiske verden (som er en politisk debatt med sterke innslag av religion).

Gleder meg til en evt. P&S kateori!

Lenke til kommentar
Er enig med deg i det. Dog, må man dersom f.eks statskirkedebbaten skal inn under P&S innføre en relativt streng moderering slik at ikke debatten utarter seg til å bli religion vs vitenskap/humanfilosofi (ganske mange tråder som ender slikt). Det samme gjelder selvfølgelig i diskusjoner vedr. den arabiske verden (som er en politisk debatt med sterke innslag av religion).

7497178[/snapback]

Ja, moderering må til. Men om noe tror jeg at det ville bli lettere å moderere hvis forumene hadde klarere formål. Da kan man kreve at trådene gis et klart og avgrenset emne i tråd med underforumets topic og det blir lettere å definere noe som off topic.

Og så kan jeg med god samvittighet opprette en samlepost som vi kan flytte alle "bevis at det flyvende spagettimonsteret ikke eksisterer"-inleggene til. ;)

Lenke til kommentar
Og så kan jeg med god samvittighet opprette en samlepost som vi kan flytte alle "bevis at det flyvende spagettimonsteret ikke eksisterer"-inleggene til. ;)

Hmmm ja... For min del kunne man gjerne også opprettet en tråd som man kunne flytte alle "det flyvende spagettimonsteret - kilde til alt vondt?" postene i.

evt. "krittikk av det flyvende spagettimonster"...

Eller bare alle diskusjoner på spagettimonster nivå inn i samme tråd (hvis du forstår hva jeg mener)

Forferdelig mange tråder som tar utgangspunkt i samme tematikk - og enda flere som ender opp i samme diskusjonen.

Lenke til kommentar

Filosofi og religion har lite med hverandre å gjøre. Kontinentalfilosofi står i kontrast til religion slik vi kjenner den. I østen har man et mer udefinert skille mellom disse.

Filosofi (gr. φιλοσοφία, sammensatt ord av φίλος = venn og σοφία = visdom, altså kjærlighet til visdom) er en grunnleggende vitenskap som forsøker å gi en refleksjon over fagvitenskapene og tilværelsen for øvrig.

kilde

Filosofi i samkvem med religion diskvalifiserer seg av samme grunn som politikk. Om mulig i større grad vil jeg si.

Samfunn er uansett overnevnt kategori, så det blir redundant å tillegge underkategorier samfunnsbetegnelse

Edit: har sjekket kategoriene. Filosofi synes jeg kunne ha egen kategori eller falle inn under vitenskap /teknologi hvis teknologi får egen kategori.

Hvor filosofi hører hjemme får man ta i egen tråd. Kanskje det blir en "opprettelse av filosofikategori" etterhvert

Edit2: spagettimonsteret derimot hører hjemme i religionskategorien.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Jeg synes vi kan vente med å skille religion fra samfunn til den norske stat gjør det samme. Statskirke, statsstøtte, og mange andre religioner hører inn under P&S, og en del andre debatter kommer til å flyte mellom religion, samfunn og politikk - innvandringsdebatter f.eks. På den annen side så hadde det absolutt gjort deg med en egen religion og filosofi-del. :hmm: Jeg vet sannelig ikke.

Det her må være ett av de mest unyttige innleggene mine. :)

Lenke til kommentar

Begynner å bli lei av de ørten trådene om jesus, ateisme, kristendom, og religion generelt i politikk-forumet, for å være ærlig. Så jeg mener det vil være en God Ting å skille ut religion i en egen kategori. Jeg synes ikke det er nødvendig å ha med "samfunnsliv" e.l. i navnet, når hovedkategorien tross alt heter "Samfunn".

Samfunn -> Politikk

Samfunn -> Religion

:thumbup:

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Begynner å bli lei av de ørten trådene om jesus, ateisme, kristendom, og religion generelt i politikk-forumet, for å være ærlig. Så jeg mener det vil være en God Ting å skille ut religion i en egen kategori. Jeg synes ikke det er nødvendig å ha med "samfunnsliv" e.l. i navnet, når hovedkategorien tross alt heter "Samfunn".

Samfunn -> Politikk

Samfunn -> Religion

7573637[/snapback]

Hvor kommer Filosofi inn i dette da? :)

Lenke til kommentar

Samfunn -> Politikk

Samfunn -> Religion

7573637[/snapback]

Hvor kommer Filosofi inn i dette da? :)

7649863[/snapback]

Vi har ikke noe filosofi-forum atm, så det er kanskje ikke så veldig behov for det heller? ;)

Samfunn -> Filosofi ?

Er uansett lei av å bla gjennom ørten religionstråder.

Lenke til kommentar
Vi har ikke noe filosofi-forum atm, så det er kanskje ikke så veldig behov for det heller?  ;)

Samfunn -> Filosofi ?

Er uansett lei av å bla gjennom ørten religionstråder.

7650170[/snapback]

Hvorfor ikke la filosofi være en del av religion?

7652865[/snapback]

Jeg har svart på dette tidligere i tråden, men ikke med full tyngde da jeg synes dette bør tas i en annen tråd. Hvorvidt noen ønsker å samle disse, og om de passer sammen bør tilegnes en egen diskusjon. Jeg er ihvertfall uenig.

Lenke til kommentar
Jeg har svart på dette tidligere i tråden, men ikke med full tyngde da jeg synes dette bør tas i en annen tråd. Hvorvidt noen ønsker å samle disse, og om de passer sammen bør tilegnes en egen diskusjon. Jeg er ihvertfall uenig.

7653657[/snapback]

Nå var det ikke deg jeg spurte, men fair enough.

Du har jo en veldig antireligionsholdning etter hva jeg tolker, minner meg litt om ekstremt ateisme. Det finnes flere gråsoner mellom sprøyt og fakta. ;)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...