Gå til innhold

Skille av politikk og religion på forumet?


Ønsker du å skille "Politikk, religion og samfunn" ?  

86 stemmer

  1. 1. Ønsker du å skille "Politikk, religion og samfunn" ?

    • Ja
      61
    • Nei
      19
    • Vet ikke
      6


Anbefalte innlegg

Som et ledd i sekulariseringen av samfunnsdebatten vil jeg ta opp følgende:

 

Hvordan er stemningen for å skille religion fra politikk? (Per dags dato er de i samme kategori.) Jeg synes selv dette har lite med hverandre å gjøre, men med fellesnevner samfunn så kan jeg være tilbøyelig til å godta det. Om ikke religion blir skjøvet inn under en annen kategori, så kan det ihvertfall hete Politikk, samfunn og religion.

Mulig jeg ikke har klangbunn i folket på denne, men jeg synes personlig at en Jesus/Åndenes makt/mess-tv kategori er passende for religion.

Eller?

 

user posted image

 

Valgalternativer ved eventuell poll.

 

*Politikk flyttet til en annen/egen kategori (politikk- samfunn og religion)

*Religion flyttet til en annen/egen kategori/egen (religion- samfunn og politikk)

*En kategori for henholdsvis politikk, og en for religion, fjerning av samfunn fra underkategori. (Politikk- Samfunn)

*Navnendring til politikk, samfunn og religion

*Beholde dagens ordning med Politikk og Religion i samme kategori.

 

Kom gjerne med innspill, forslag til endring, eller det det du måtte ha å bidra med.

 

Updates:

~Poll har blitt etterlyst

~Ved eventuell flytting av en av temaene må det foreligge en kategori som er egnet for dette, hva skulle i tifelle det være?

~samfunn på beskrivelse av underforum synes unødvendig / for omfattende.

~meningene er som ventet delte, og vi venter fremdeles på en poll.

~poll er på plass.

~som ventet er de fleste for et skille, hvilket vi kan lese av resultatet av avstemmingen inntil nå.

~Vi åpner opp for en bredere debatt anngående endringer i katgoriene.

Akkurat hva du personlig mener er ikke så interessant annet enn i en eventuell poll. Først å fremst eksempler og begrunnede synspunkter vil bli satt pris på.

~Tanker rundt opprettelse av egen filosofikategori, eller innlemmelse av sådan i eksisterende eller opprettet kategori synes å være det som er kilde til meningsforskjeller akkurat nå.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette har jeg tenkt på selv til tider. Flytter den til tilbakemeldinger om forumet, hvor man diskuterer den slags.

 

Religion er absolutt et samfunnsspørsmål, spesielt diskusjonen om statskirke, homofile i kirken med mere. Men rene trosspørsmål hører hjemme et annet sted. Ikke minst er det dumt (selv sett fra en ikke troende moderators synspunkt) at det ikke går an å diskutere religion uten at det blir til en debatt om Guds eksistens.

 

Et par poster bidro ikke til en fornuftig diskusjon om dette og er slettet...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Her er jeg litt delt. På en måte burde vi ha rene religionsdebatter i en egen del, da dette i prinsippet ikke har noe med politikk å gjøre. Men så har vi da, som Geir nevner, flere diskusjoner hvor religionen har et innspill i samfunnet og politikken.

 

Det ville kanskje blitt litt vanskelig å dele det? Hvor skulle grensen gått mellom religion i politisk form og ren religion? :hmm:

Endret av Marley
Lenke til kommentar
Dette har jeg tenkt på selv til tider. Flytter den til tilbakemeldinger om forumet, hvor man diskuterer den slags.

 

Religion er absolutt et samfunnsspørsmål, spesielt diskusjonen om statskirke, homofile i kirken med mere. Men rene trosspørsmål hører hjemme et annet sted. Ikke minst er det dumt (selv sett fra en ikke troende moderators synspunkt) at det ikke går an å diskutere religion uten at det blir til en debatt om Guds eksistens.

 

Et par poster bidro ikke til en fornuftig diskusjon om dette og er slettet...

 

Geir :)

7468234[/snapback]

 

Ja, så lenge det har med samfunn å gjøre, så må det gjerne få hete "samfunnsdebatt". Problemet mitt er å svelge at politikk og religion er i samme kategori. Da kan man like godt føye til "krig og sånt" for det hører ikke hjemme.

Lenke til kommentar

Kommer det en poll, eller er det sånn at moderators ord er lov? Så lenge man er på dette forumet frivillig synes jeg godt moderatorene kan styre, men hvis de mener dette er viktig for hva deres intensjon med forumet er, og det avviker fra folkets vilje, så er vel en poll veien å gå.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar
Autoriteter, det går for det samme.

7471991[/snapback]

Ikke helt. Her er det snakk om de som står bak forumet (admins), ikke de som modererer det på frivillig basis (mods).

7472027[/snapback]

 

Tja, det kan du si, men en del av maktapparatet er det likevell.

 

PS: skal oppdatere første post med valgalternativer seg synes sømmer seg ved en eventuell avstemning.

Lenke til kommentar
Her er jeg litt delt. På en måte burde vi ha rene religionsdebatter i en egen del, da dette i prinsippet ikke har noe med politikk å gjøre. Men så har vi da, som Geir nevner, flere diskusjoner hvor religionen har et innspill i samfunnet og politikken.

 

Det ville kanskje blitt litt vanskelig å dele det? Hvor skulle grensen gått mellom religion i politisk form og ren religion? :hmm:

7468844[/snapback]

 

Tilkludring av politikken får foregå i en eventuell religionsdel. Religion som samfunnsmessig tema kan man ta i politikk eller religion, alt ettersom det passer.

Lenke til kommentar

Samfunn er for altomfattende. Både religion, kultur, politikk og juss er eksempler på temaer som passer innunder en Samfunn-kategori. Siden Samfunn allerede er navnet på hovedkategorien, ser jeg ingen grunn til å inkludere ordet også i en underkategori.

 

Kall kategorien Politikk og opprett en egen Religion-kategori hvor de som ønsker kan diskutere gudstro og andre religiøse temaer.

 

Edit:

For å konkretisere foreslår jeg altså å endre "Politikk, religion og samfunn" til to nye kataloger, hhv. "Politikk" og "Religion". Rent prinsipielt er et skille mellom politikk og religion også å foretrekke, synes jeg.

Endret av sbstn
Lenke til kommentar
Her er jeg litt delt. På en måte burde vi ha rene religionsdebatter i en egen del, da dette i prinsippet ikke har noe med politikk å gjøre. Men så har vi da, som Geir nevner, flere diskusjoner hvor religionen har et innspill i samfunnet og politikken.

 

Det ville kanskje blitt litt vanskelig å dele det? Hvor skulle grensen gått mellom religion i politisk form og ren religion? :hmm:

7468844[/snapback]

 

Tilkludring av politikken får foregå i en eventuell religionsdel. Religion som samfunnsmessig tema kan man ta i politikk eller religion, alt ettersom det passer.

7472286[/snapback]

 

Hva med en diskusjon som er en samfunnsmessig problemstilling, politisk betinget og med religiøse ideologiske innvirkninger?

Lenke til kommentar
Hva med en diskusjon som er en samfunnsmessig problemstilling, politisk betinget og med religiøse ideologiske innvirkninger?

7473225[/snapback]

Den problemstillingen vil gjelde for alle kategorier. Det vil alltids være innlegg som kan falle innunder flere kategorier, men siden kryssposting ikke er mulig blir man nødt til å velge den kategorien man selv føler passer best. F.eks. er det flere diskusjoner som også kunne passet innunder "Historie" av de som er i "Politikk, religion og samfunn". Generelt ser jeg ikke en kobling mellom religion og politikk som gjør det vanskelig å skille disse to temaene.

 

"Politikk, religion og samfunn" er også den underkategorien av "Samfunn" som har flest innlegg. Ikke at dette bør være et tungveiende argument.

Lenke til kommentar
Hva med en diskusjon som er en samfunnsmessig problemstilling, politisk betinget og med religiøse ideologiske innvirkninger?

7473225[/snapback]

Den problemstillingen vil gjelde for alle kategorier. Det vil alltids være innlegg som kan falle innunder flere kategorier, men siden kryssposting ikke er mulig blir man nødt til å velge den kategorien man selv føler passer best. F.eks. er det flere diskusjoner som også kunne passet innunder "Historie" av de som er i "Politikk, religion og samfunn". Generelt ser jeg ikke en kobling mellom religion og politikk som gjør det vanskelig å skille disse to temaene.

7473499[/snapback]

 

Klart det, men da må det slakkes litt av på reglene for feilposting osv mellom akkurat disse kategoriene, da det er veldig mange gråsoner ute og går.

Lenke til kommentar
Klart det, men da må det slakkes litt av på reglene for feilposting osv mellom akkurat disse kategoriene, da det er veldig mange gråsoner ute og går.

7474189[/snapback]

Kategoriering av pågående diskusjoner:

 

Politikk:

Bør stat og kirke skille lag

 

Religion:

Er du kristen? Tror du på Gud osv?

er dette å være kristen?

Jesus: Eksisterte han? Mad, bad or son of God?

Ateisme, en mulig løsning?

 

Jeg synes ikke dette var vanskelig. Selvfølgelig vil det finnes gråsoner, men jeg er ikke enig at det er mange av dem.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...