Gå til innhold

Lyst til å gå medisin!

Trust_NObody

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har virkelig lyst til å gå medisin, men det er så mye som kreves av den enkelte for å bli tatt inn på studiet. En snitt på over 7.0 er helt sinnsykt spør du meg! Men nå er jeg blitt såpass sikker på hva jeg vil gjøre med resten av livet mitt at jeg virkelig trenger en snitt på 7.0 eller mer!

Kan vel begynne med å si at jeg har vært sløv opp gjennom vgs, har regnet ut karaktersnittet og havnet på 3.2 ^^....Først ville jeg bli tømrer så jeg gikk byggfagg, etter byggfag fikk jeg lyst til å holde på med data så jeg hoppa over på ikt-drift. Interessen for data økte sterkt så jeg studerte videre og bestemte meg for å bli dataing. Men så langt har jeg ikke kommet enda, er nettopp ferdig med allmenn påbygg og har fått generell studiekompetanse. Men så har jeg mista interessen for data, gidder ikke å bli dataingeniør lel ^^... MEN! jeg har studiekompetanse og 3.2 i snitt noe som er litt bra ^^ men, men hvordan skal man da få til det med 7.0 poengsnittet?

Tror ikke jeg gidder å forbedre snittet, istede vurderer jeg å gå 1/2 årig forkurs også 3 årig bachleor i noe, da får jeg vel 12 poeng eller noe ikke sant? Også er det sånn at medisin har max 12 tillegspoeng og ingen alderspoeng, inkludert i det maksimale antall tillegspoeng (12) kan det også gies 3 ekstra poeng for førstegangstjeneste.

Skal vi se, med mine matematiske kunnskaper kommer jeg fram til en poengberegning på: 3.1*10= 31 + 12 + 12 + 3 = 58 poeng ^^ Trenger fortsatt mere poeng! Tviler på at jeg kommer inn med nesten 60 poeng, dermed blir jeg nødt til å forbedre vitnemålet, og om jeg gjør det og klarer å få 4.5 i snitt så ender jeg opp med 72 poeng ^^....

Men alt dette tar jo fyrktelig langt tid! *blir gal*!! Har nettopp fylt 21 år og om jeg klarer å skaffe 72 poeng er jeg 21 + 3 + 1 + +3 = 28 år! Og da kan jeg søke ^^... Nej no er jeg virkelig forvirret over alt det jeg har bablet om, aner bare ikke hva jeg skal gjøre..tips tips?!?

Kan noen skyte meg plz? :tease:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har regnet feil.

Dersom du har et snitt på 3.2, har du 32 poeng ut fra snittet alene, det stemmer.

Videre dersom vi GÅR UT I FRA at du har alle realfagene begge år vil det si +6 poeng og +4 poeng for full fordypning. 12 poeng er maks det du kan få av poeng ellers, og det inkluderer enten 120 studiepoeng, førstegangstjeneste/høyskole, relevant erfaring osv osv. Det gis ikke alderstillegg. Om du fullfører en bachelor, er det riktig da får du +12 poeng for dét.

Du ender da opp på, hvis vi tar utgangspunkt i at du har 2mx, 2fy, 2kj, 2bi, 3mx, 3fy, 3kj, 3bi:

32 + 12 + 10 = 54 poeng.

Fjorårets laveste poengsummer:

Bergen - 71.5

Tromsø - 71.8

Trondheim - 72.0

Dette var ikke for å være slem eller noe, bare vil at du skal ha korrekt informasjon ;)

Endret av eskihw
Lenke til kommentar

Du får rett og slett ikke nok poeng til å gå medisin i Norge, med mindre du tar opp igjen bøttevis med fag og får 5 eller 6 i disse fagene. Andre løsninger, som å ta studiepoeng som gir poeng til opptaket for medisin vil ta for lang tid, noe som igjen medfører at du ikke får studielån for alle årene du må studere. Edit: eskihw har beregningen, du får ikke nok poeng.

Som Plomma2 sier, så er sannsynligvis det eneste alternativet å ta medisin i Polen, der inntakskravene er svært lave, tror ikke du trenger realfagene engang, men så må du jo komme gjennom medisinstudiet også.

Hvis du satser på å gå medisin, så bør du vurdere både evnene dine og motivasjonen din. Det jeg har hørt fra leger, er at du bør ha et brennende ønske om å bli lege for å fullføre, og det gjelder studenter som i utgangspunktet er rimelig skoleflinke.

Vet om noen fra vgs der jeg gikk som hadde noen og tredve studiepoeng som etterhvert fikk opptak i Polen. De er ikke ferdig ennå, men jeg tviler på at jeg kommer til å velge dem som fastlege....

Når det er sagt så er ,ifølge norske studenter i polen, noen av medisinutdanningene der på svært høyt internasjonalt nivå.

Medisin i Polen:

http://www.eurodesk.no/art/?id=239

http://www.studentum.no/Medisin_i_Polen_17056.htm

http://www.studenttorget.no/index.php?arti...ck=&imgnumber=9

Endret av cybirg
Lenke til kommentar

Hei og takk for informasjonen, særlig du cybirg. Etter å ha vurdert situasjonen i norge har jeg kommet frem til at det vil ta altfor langt tid å studere medisin i norge for meg. Derfor har jeg vurdert å studere i utlandet, som du sier polen eller ungarn har en flom av norske studenter som studerer odontologi og medisin. Men jeg fant også at det er veldig dyrt å studere i polen, info: http://www.medisinutdanning.no/

500 euro studieavgift

skolepenger 9.000 euro pr år

150 euro forkurs

250 euro for hybel pr månde

Blir fort en del hundretussen lapper opp gjennom 5 år.

Regnet litt ut, alt til sammen inkl 5 år:

60,650.00 EUR Euro = 493,380.26 NOK Norway Kroner

Vil jeg få dekket noe av dette fra lånekassen?

Endret av Trust_NObody
Lenke til kommentar
Men hvis du har allmenn påbygg, så har du vel ikke realfag? Er kanskje ikke krav om det i Polen?

7487124[/snapback]

Det jeg la merke til som virket veldig positivt var at det var et intensiv forkurs som tok for seg disse fagene. Kunne virkelig tenkt meg å studere i polen nå, men blir nok ikke aktuelt da jeg ikke orker å flytte så langt unna min kjære. =/

Lenke til kommentar
Fjorårets laveste poengsummer:

Bergen - 71.5

Tromsø - 71.8

Trondheim - 72.0

Dette var ikke for å være slem eller noe, bare vil at du skal ha korrekt informasjon ;)

7469660[/snapback]

Hvordan er det mulig å få sånne karakterer? Altså du kan ikke få mer enn 60 poeng maks på karakterene og uansett hvor mange realfag- og fordypningspoeng du får så kan du ikke oppnå 71 poeng! Må man gå et år med andre studier først da? Hvor mye poeng får man for det? Hvis man får rundt 10-13 poeng så kommer jeg kanskje inn på medisin :hmm:

Lenke til kommentar

Det kommer ann på snittet fra år til år, men litt over 62 bør holde. Militæret vil fortsett gi deg rett på primærkvoten.

Jeg personlig har nå begynt å se litt mørkere på dette. Da det er nesten uoppnåelig føler jeg, men skal gjøre mitt beste så får jeg bare velge retning videre. Er man ikke flink nok i teoretiske fag på skolen så er man ikke det. =/

Lenke til kommentar

Hvis du virkelig er motivert og dedikert nok til å bli lege så går du som regel medisin der du kommer inn. De beste fra min skole gikk faktisk ikke medisin, men et par med snitt så lavt som mellom 3 og 4 tar det i Polen/Tyskland etter diverse forbedringer.

En annen med under 5 i snitt for noen år siden tar den i Norge med noen forbedringer. Det er langt fra uoppnåelig, men kan ta litt tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...