Gå til innhold

Anbefaling av høytalere til bruk på 12 km2 hybel

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg tenker på å kjøpe meg en Slim Devices Squeezebox og i den forbindelse er det aktuelt med høytalere.

Hva vil dere anbefale av:

Proson Conquest 8255

Logitech Z-5500 5.1

Harman/Kardon SoundSticks II?

Har tenkt å bruke dem på en studenthybel på 12 kvadratmeter.

Ser også film fra laptopen. Og hvis det blir til at jeg kjøper meg flatskjerm og Blueray-spiller blir det aktuelt å bruke dem til filmbruk.

Kom med innspill om og hvilket jeg bør velge av dem :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei... spørs på om du har forsterker fra før osv. det da... men jeg kan si at de meste er overkill på 12 kvadrat... selv liker jeg logitech kittet... der slipper du også en separat forsterker... og jeg lover deg att ingen av naboene dine i gangen din vil like deg!! det er RÅ bass for pengene!

Men hvor mye penger skal du legge i dette? va har du for lydkort på laptopen?

Lenke til kommentar

Ikke over 5000 kroner med Squeezeboksen inkludert i prisen.

Det følger også med forsterker på Harman/kardon høytalerne.

Med høytalerne fra komplett blir det aktuelt med en forsterker ja.

Lydkortet er et Sigmatel. 9200 tror jeg modellen er.

Hva med lydkvaliteten da?

Lenke til kommentar

sammenligne 2.1 og 5.1 er som og sammenligne lada med ferrari... allt spørrs på hva bruker området er... men der som du ser mye film som du sier så skulle jeg satset på 5.1 fra logitech! synes det er bra lyd till den prisen. men muligens att du trenger et eksternt lydkort som støtter 5.1

Lenke til kommentar
sammenligne 2.1 og 5.1 er som og sammenligne lada med ferrari...

7465710[/snapback]

Eh.. nei? På hvilken måte? 2.1 vs 5.1 har jo ingenting med kvaliteten å gjøre. Mange vil også foretrekke et stereooppsett til musikk, og med et budsjett som dette tror jeg nok stereo vil være et greit utgangspunkt. Men du mener altså at 6 høyttalere alltid er bedre enn 3 høyttalere til samme prisen?

Trådstarter: I denne prisklassen ville jeg ha sett meg om etter en brukt surroundreceiver og et par fronthøyttalere.

Squeezeboxen får jo skryt for lydkvaliteten sin (denne bruker ikke lydkortet i PC-en), og jeg synes den fortjener noe bedre enn et sett med enkle PC-høyttalere.

Lenke til kommentar
sammenligne 2.1 og 5.1 er som og sammenligne lada med ferrari...

7465710[/snapback]

Eh.. nei? På hvilken måte? 2.1 vs 5.1 har jo ingenting med kvaliteten å gjøre. Mange vil også foretrekke et stereooppsett til musikk, og med et budsjett som dette tror jeg nok stereo vil være et greit utgangspunkt. Men du mener altså at 6 høyttalere alltid er bedre enn 3 høyttalere til samme prisen?

Trådstarter: I denne prisklassen ville jeg ha sett meg om etter en brukt surroundreceiver og et par fronthøyttalere.

Squeezeboxen får jo skryt for lydkvaliteten sin (denne bruker ikke lydkortet i PC-en), og jeg synes den fortjener noe bedre enn et sett med enkle PC-høyttalere.

7465770[/snapback]

OM DU LESER ALLT NESTE GANG SÅ KANSKJE DU SKJØNNER NOE!

Jeg fortsetter den meningen med: "allt spørrs på hva bruker området er"

Ladan er en "arbeids bil" og Ferrarin er mer en bil du bruker en fin sommerdag...

Jeg anser at til film er det best med 5.1... gjør ikke du?? hadde lillebror til dette logitech kitet til tv:n før... så bytta jeg till akk. detta og sykt mye bedre!

Men seff. er det best med løse komponenter... men om man ikke skal over 5k så blir det ikke lett...

Lenke til kommentar
OM DU LESER ALLT NESTE GANG SÅ KANSKJE DU SKJØNNER NOE!

Så så, la oss ikke hisse oss opp her. Ingen vits å rope og skrike. Og jada, jeg har lest alt.

Ladan er en "arbeids bil" og Ferrarin er mer en bil du bruker en fin sommerdag...

Det var i mine øyne en noe spesiell sammenligning, men ok. Jeg er fortsatt ikke enig.

Jeg anser at til film er det best med 5.1... gjør ikke du??

Ikke nødvendigvis. Jeg foretrekker et sett med gode fronthøyttalere foran et sett med PC-høyttalere som nevnt her. Med høyttalere i samme klasse stiller saken seg annerledes. Når man har trangt budsjett er det ikke alltid best å kjøpe full pakke med en gang.

Lenke til kommentar

Jeg regner med at du har en digitalutgang (optisk/coax) på lydkortet, denne kan du koble til forsterkeren og få digital surroundlyd fra film. Squeezeboxen kan du koble til forsterkeren med vanlige analoge signalkabler.

2.0/2.1 angir hvilket høyttaleroppsett det er snakk om det første tallet er antall høyttalere mens det andre er antall subwoofere. 2.1 er altså to høyttalere og en sub.

Lenke til kommentar

Ok. Er ikke direkte optisk utgang på maskinen. Men den støtter det. Men da må jeg kjøpe et adapter som jeg tror jeg stapper inn i s-video utgangen eller noe sånt. Det selges på dell.no og leste noe om det da jeg kjøpte maskinen.

Men får jeg surroundlyd hvis jeg kun har 2 eller 2.1 kanaler og ikke 5.1?

Lenke til kommentar

Oki Rikky... er som sagt opp til hver smak... og alle liker ikke dem samme tingene. Og jeg vet att det var en "spesiell sammenligning" men det var det beste jeg kunne komme på...

men heltklart så er løskomp. et mye bedre valg... hvis han har planer om og legge mere penger i det... men det kommer ikke fram her...

Lenke til kommentar

Insaneus: Jeg regner med at musikk er relativt høyt prioritert her, ettersom halve budsjettet er tiltenkt en Squeezebox (som er regnet som en relativt audiofil løsning til prisen). Av høyttalerne nevnt ovenfor har jeg kun hørt Logitech, og de egner seg ikke særlig bra til musikk etter min mening. Til film gir de riktig nok mye for pengene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...