Gå til innhold

Skal kjøpe objektiv til scenefotografering

Anbefalte innlegg

Har et Canon EOS 350D, og skal ha meg et objektiv som skal brukes under UKM. Skal ta bilder fra scenen, og lurer på hvilket objektiv jeg bør bruke.

Har tenkt å bruke ca 4000 på det, men kan jo alltids bruke litt mer/mindre hvis dette er å anbefale. Noen som har noen objektiver å anbefale?

Evt hvilke spesifikasjoner bør man ha på det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skrevet litt feil der ser jeg - har planer om å ta bilder av det som skjer på scenen...

Hvor vid eller trang har jeg ikke så mye peiling på hva jeg trenger, da dette er første gang jeg skal fotografere noe sånnt.

Endret av Marman
Lenke til kommentar

Støtter anbefalingen om 85mm. 85mm er stor nok brennvidde til å få enkeltmotiver av artistene, samt at lysstyrken er så bra som du trenger. Skal du ha med mer av scenen anbefaler jeg noe i området rundt 35mm. Selv bruker jeg som oftes området 24-35 og 70-200 på konsertfoto.

Lenke til kommentar

Jeg har nevnte 85mm f/1,8 i fotobagen og har brukt dette mot scene flere ganger. Det vil fungere ganske bra, men dersom scenen ikke er veldig godt opplyst tror jeg ikke du skal vente deg mirakler. Du bør vokte lukkertiden slik at den ikke overstiger ca 1/60 - 1/30 sek. Jo kortere jo bedre dersom lyset tillater det, men lyset kan også investeres i en nedblending eller to for noe bedre dybdeskarphet.

Du MÅ ha med stativ. Skal du stå/sitte på samme sted under hele konserten kan du bruke tripod, ellers har jeg god erfaring med å bruke monopod (som også er billigere). Bevegelse på scenen kan du uansett ikke gjøre så mye med, men din egen bevegelse kan du redusere.

(ikke rop "frys, jeg trenger stillestående motiver!" ;) )

Kanskje vil et 50mm f/1,4 gjøre jobben bedre enn 85mm f/1,8. Den er litt billigere, noe som kan muliggjøre et litt bedre stativ. Jeg har ikke kjøpt 50mm'en (enda) så jeg har ingen erfaring med det. Det ekstra blendertrinnet kan gjøre utslag samt at utsnittet med 85mm er beskjedent. Hvor langt unna scenen du vil befinne deg er utslagsgivende her.

ISO-verdi setter du så høyt du tør. Jeg kjenner ikke 350D så godt, men min gamle 300D ga (nesten) uakseptabelt mye støy på ISO800. 30D kan (greit) aksepteres helt opp til ISO1250. Det spørs jo også hva bildene skal brukes til og hvor stort de skal slås opp. Tips: Varier litt underveis hvis du ikke er sikker.

Gjør gjerne bildene helt bevisst undereksponert med et trinn, det retter du lett i PhotoShop senere. Ta dem i RAW hvis du vil, men effekten av det er ikke enorm.

Når jeg tar bilder mot scene, sparsomt til medium opplyst, får jeg akseptabel (avis)kvalitet på ca 1 av 20 bilder, de aller fleste blir ødelagt av bevegelse fra de på scenen. Litt flaks må til for å treffe rett øyeblikk. Det siste rådet er dermed: Ta mange bilder!

Lykke til!

- Rams

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...