Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

ny bygd pc fungerer ikke skikkelig

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
På et 775 hovedkort ligger det vel en "native SATA controller" dvs. med XP med SP2 trenger en ikke og "tulle" med floppyer med SATA drivere under instalasjonen når den controlleren blir brukt.  Endel hovedkort har ofte 2 eller flere controllere, de som er "importert" (ikke sitter i 775 chippen) av kortprodusenten kan trenge floppyhjelp.

Har et nForce4 hovedkort der eg bruker nForce sin SATA controller (gjorde dette for snart 2 år siden), oppgraderte min gamle XP med SP2 og laga en "ny" XP CD med SP2 - fremgangsmåte er sticky under "lagringsmedier".

7472169[/snapback]

Det er riktig at hovedkort med P965-chipset har en native SATA-kontroller, men de har ingen native PATA-kontroller. Og skal man installere Windows fra en CD/DVD-spiller med PATA-grensesnitt må det installeres drivere for kontrolleren. Regner med at du får en feilkode med blåskjermen, poster du den her kan jeg bekrefte/avkrefte at det er dette som er problemet.

Lenke til kommentar

Det viktigste jeg skrev, det som gjelder problemet ditt, er om du får noen feilkode når du får blåskjer. Den skal stå langt opp, nesten øverst og er i formatet 0x0000007b 0xf7c5a524 osv. Om det første "nummeret" er 0x0000007b må du sannsynligvis installere drivere under Windowsinstallasjonen.

Lenke til kommentar

har et lignende problem, Jeg har kjøpt nytt HK og ny prsosessor. Når jeg skal installere windows og det er gjort, rebooter den som den skal, men så går den tilbake til windows instalasjonsmenyen. Om jeg tar ut CD,en kommer det "boot disc failure, plese insert boot disc", begge hardiskene er registrert på BIOS og de har rett plasering med tanke på primary master, slave osv.

Jeg har nå kjøpt meg en ny SATA harddisker istede for de 2 gamle IDE diskene, håper de funker

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
har et lignende problem, Jeg har kjøpt nytt HK og ny prsosessor. Når jeg skal installere windows og det er gjort, rebooter den som den skal, men så går den tilbake til windows instalasjonsmenyen. Om jeg tar ut CD,en kommer det "boot disc failure, plese insert boot disc", begge hardiskene er registrert på BIOS og de har rett plasering med tanke på primary master, slave osv.

Jeg hadde det samme. Det jag fant ut var at undet "Boot" i BIOS (der hvor du sette rekkefølgen av enhetene det skal bootes fra) kunne du legge inn mange (minst 10) forkjellige enheter, men at kun de 4 første faktisk funker.

Med en gang jeg flytta diskene opp til fjerdeplass (fra nr sju) i lista virka det...

Lenke til kommentar

Jeg hadde det samme. Det jag fant ut var at undet "Boot" i BIOS (der hvor du sette rekkefølgen av enhetene det skal bootes fra) kunne du legge inn mange (minst 10) forkjellige enheter, men at kun de 4 første faktisk funker.

Med en gang jeg flytta diskene opp til fjerdeplass (fra nr sju) i lista virka det...

7483686[/snapback]

Hm.. kan du gi en detaljert beskrivelse av det du gjorde? Har et MSI hovedkort så

det kan hende jeg må gjøre det på en annen måte

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Hm.. kan du gi en detaljert beskrivelse av det du gjorde? Har et MSI hovedkort så

det kan hende jeg må gjøre det på en annen måte

Jeg hadde "problemet" på et SuperMicro kort (965G).

Finn "Boot sequence" ett-eller-annet-sted i bios. Dvs. der hvor du setter opp rekkefølgen det skal 'bootes' fra.

Alle BIOS'er har dette (someplace). Hos meg var en lang liste med enheter mulig, men maskinen starter kun dersom en av de fire første i listen har et os innstallert.

Orker ikke hente serveren ut fra kottet igjen for å gå inn i BIOS'en for å gi eksakt oppskift, sorry.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...