Gå til innhold

Axels teknologiske skolehverdag

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er trist og lei. Jeg er lei av å sitte i forhistoriske skolelokaler og samle på en haug av analoge papirer når jeg selv - innerst inne - vet at alt kunne vært så mye mer effektivt på PC. (Dessuten gidder jeg ikke samle på papirer... :p) Jeg går VKI allmennfag - akkurat et år for sent til å bli med på en av de mange bærbar PC-prosjektene som finnes. Ikke det at jeg tror de er så fruktbare anyways.

Uansett, jeg skal nå prøve å gjøre min forhistoriske skolehverdag teknologisk. Jeg har lyst til å begynne å ta alle notater digitalt. Og da vurderte jeg vel og lenge tablet, men når jeg fant ut hva de dingsene kostet og hvor lang tid det ville ta å tjene meg opp til nivået, ga jeg opp. Derfor har jeg en ny idé; PDA!

Så spørsmålet er: Hva slags PDA burde jeg se etter når jeg ønsker

• Å lage små illustrasjoner (kladdkvalitet)
  • Å skrive raskt, effektivt og ikke minst mye[/] (er de eksterne bluetooth-tastaturene til PDA OK?
  • Å synkronisere til computern hjemme raskt og greit

Dessuten lurer jeg også på hva slags software jeg burde bruke for å få samlet på en bunch notater med illustrasjoner oversiktlig i kategorier til hvert fag. Å lagre alt i en bunch med Word-filer som jeg etterpå må sortere høres fryktelig slitsomt ut. Men det er kanskje løsningen? Noen forslag til struktur på filene, isåfall? Tablet har noe som kalles OneNote - hva slags løsning er det, og finnes det noe liknende til PDA?

Takk for alle svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HP IPAQ hx4700 er en bra PDA, men den kjører ikke det nyeste operativsystemet. HP har noe kalt IPAQ File Store, dvs litt minne med Flash ROM. Men i utg.pkt mister den all info hvis du går tom for strøm. Litt usikker på hva jeg ville valgt..en billig laptop? vel..

BT tastatur fungerer greit. Freedom keyboard hadde trøbbel med driverne da det kom til Norge - å/Å fungerte ikke. Syntes de rota fælt. Men, når det funker er det bra.

OK, takk for tipset. Hvor finner du modellen du nevnte? Søkte litt rundt - fant ei...

7497420[/snapback]

Lenke til kommentar
HP IPAQ hx4700 er en bra PDA, men den kjører ikke det nyeste operativsystemet. HP har noe kalt IPAQ File Store, dvs litt minne med Flash ROM. Men i utg.pkt mister den all info hvis du går tom for strøm. Litt usikker på hva jeg ville valgt..en billig laptop? vel..

BT tastatur fungerer greit. Freedom keyboard hadde trøbbel med driverne da det kom til Norge - å/Å fungerte ikke. Syntes de rota fælt. Men, når det funker er det bra.

OK, takk for tipset. Hvor finner du modellen du nevnte? Søkte litt rundt - fant ei...

7497420[/snapback]

7520132[/snapback]

Hmm... synes det er græslig vanskelig. Jeg mener, det optimale ville jo vært tablet, men det er jo som sagt alt for dyrt. På den annen side tror jeg at jeg ville klart meg fett med en PDA med eksternt tastatur, som du nevner. Skal jo bare ta en gigantisk bunch notater med tegninger i et oversiktlig system av filer (eventuelt database) som jeg lett kan bla opp i. :-) Og hvis det ikke tar for mye plass, så er jo det også greit så jeg kan ha hele skoleterminens notater på PDA-en hele tiden så jeg kan bla opp når som helst.

Lenke til kommentar

I forbindelse med jobben er jeg også interessert i å finne ut om det er noen plasser en kan få kjøpt hx4700. Jeg ser at den er tatt ut av markedet nå, uten at det ser ut til at det har kommet en oppfølger. Rart egentlig, da det er en knakende god PDA (en av de få med 640x480 oppløsning). Vi har en fra før, og skulle helst hatt en til.

Er det evt. noen andre med 640x480 oppløsning som anbefales? Vi må ha 640x480 da det skal kjøres kartprogram (ArcPad) på den, og 320x240 blir for kornete. Vurderer evt. Dell'en som er nevnt ovenfor

Endret av Flex
Lenke til kommentar
I forbindelse med jobben er jeg også interessert i å finne ut om det er noen plasser en kan få kjøpt hx4700. Jeg ser at den er tatt ut av markedet nå, uten at det ser ut til at det har kommet en oppfølger. Rart egentlig, da det er en knakende god PDA (en av de få med 640x480 oppløsning). Vi har en fra før, og skulle helst hatt en til.

Er det evt. noen andre med 640x480 oppløsning som anbefales? Vi må ha 640x480 da det skal kjøres kartprogram (ArcPad) på den, og 320x240 blir for kornete. Vurderer evt. Dell'en som er nevnt ovenfor

7527960[/snapback]

Axim X51v er veldig bra.

Fujitsu-Siemens N560 er også bra. Jeg tror den har innebygd GPS (Sirfstar lll).

Begge disse har VGA skjerm og kraftig prosessor. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...