Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

GOD hjelp Søkes -- > Bilhøyttalere

lundinjo

Anbefalte innlegg

Jeg trenger råd og veiledning,

rett og slett fordi jeg ikke har peiling på bil. (og

bilstereo)

Har en 10 års gammel Toyota Corolla.

Har akkurat gått til anskaffelse av denne:

http://www.bilstereo.no/prod_detaljer.php?id=1524

Bilen har to høytallere fremme i døren, men de er

selvsagt sprengt, så de må skiftes ut.

I første omgang er det planen bare å ha 2 høyttalere

fremme. (skifte ut med de som er sprengt)

Har noen spørsmål:

1) Hva anbefaler dere av høyttalere? Har ikke tenkt på

noe helt ville h.talere, helt middels prisklasse.

2) Prisene som oppgis på forskjellige nettsider, er det per stk, eller selger dere

parvis??

3) Blir det bra nok lyd med bare 2 høytallere?

4) Hva er en forsterker? Er det noe jeg har bruk for?

5) Hva er den beste nettsiden å handle fra? www.bilstereo.no?

Hvis det er noe annet jeg bør vite, så skrik ut.

På forhånd tusen takk for kjempegod hjelp.

Mvh.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har noen spørsmål:

1) Hva anbefaler dere av høyttalere? Har ikke tenkt på

noe helt ville h.talere, helt middels prisklasse.

2) Prisene som oppgis på forskjellige nettsider, er det per stk, eller selger dere

parvis??

3) Blir det bra nok lyd med bare 2 høytallere?

4) Hva er en forsterker? Er det noe jeg har bruk for?

5) Hva er den beste nettsiden å handle fra? www.bilstereo.no?

7464761[/snapback]

1) Litt usikker på kva du bør kjøpe om du ikkje har tenkt på forsterkar, så andre kan svare på det.

2) Det er stort sett parvis ja, med mindre noko anna er oppgitt.

3) Spørs kva du legg i "god lyd" det.

4) Ein komponent (boks om du vil) som forsterkar signalet så du kan bruke kraftigare høgtalarar. Skal du ikkje har forsterkar er det begrensa kor kraftige høgtaralar du kan bruke sidan CD-spelaren ikkje har så veldig mykje effekt.

5) Eg har kjøpt frå Bilradiospesialisten.no og dynabel.no, gjekk veldig fint å handle frå begge to. Bilstereo.no ser ut som ei grei side det.

Lenke til kommentar

Heisan :dribble:

Er vel anbefalt å ha to gode høyttalere fremme fremfor å ha to middels fremme og to middels bak. Så det skal holde med to høyttalere fremme, hvis du ikke har tenkt å skaffe deg en sub og da ;)

Når det gjelder "middels prisklasse" så må du definere dette litt bedre :innocent:

Og hvilken lyd er du ute etter? Hvis du bare vil høre på radioen, og ha litt bakgrunnsmusikk, så trenger du forsåvidt ikke en forterker, men hvis du har lyst å ha litt kvalitet på lyden, og kanskje spille litt høyere, så er forsterker anbefalt.

Og når det gjelder nettside å kjøpe ifra så er vel dette litt smak og behag, jeg personlig kjøpte mitt anlegg fra Slette's Autohifi og er veldig fornøyd over kundebehandling deres, og spesielt prisene da :p

Men det som du først må finne ut er hvilken sort lyd du vil ha i bilen :) da er det mye enklere å svare på spørsmålene du har :thumbup:

Lenke til kommentar

Vel, først og fremst, så synes jeg du har bommet litt ved valg av spiller, den er ikke allverden, Alpine spilleren som Eltek har tilbud på, ville vært et mye bedre valg, men men... Se litt på sidene til Eltek, dynabel.no, der finner du frontsett i alle størrelser, og prisklasser... Det samme med sub og forsterker... Om du ønsker, så kan jeg sette opp noen eksempler til deg, i den prisklassen du ønsker ;)

Lenke til kommentar

Mange gode svar her dere.

0) Ett problem har oppstått, fann i dag ut at høyttalerene er innfelt i døra... (de er en del av døra for å si det sånn)... Hva kan jeg DA gjøre? Jeg har ikke peiling, håper dere har.

1) Dere snakker om en forsterker, hvordan kobler du til dette? Hvor i bilen skal jeg ha plass til denne? Har som sagt ikke peiling på bilstereo, så her må dere gå varsomt fram!

2) La oss si prisklasse på 2 høyttalerene samlet til 1200 spenn + - da..? Finnes det noe som er bra nok ? :)

3) Hva betyr det at det står 4 x 45 W på spilleren. Betyr det da at jeg kan ha 2 høyttalere på 90 W ?

4) Hva koster det for en forsterker i "min prisklasse"... Hvilken prisklasse bør jeg legge meg i?

5) Hva i all verden er forskjellen på alle de forskjelige forsterkerne? For og bak forsterker??

6) Hva er forskjellen på 2-kanals og 4-kanals? Hva skal jeg ha??

Endret av lundinjo
Lenke til kommentar

0: da må du ""juksa lite granne". Det er mulig det finnes adapterringer å få tak i til din bil. Hvis ikke må du lage noe selv, f.eks. kutte ut monteringsringer i MDF, kryssfiner e.l.

1: Forsterkeren må ha en plusskabel fra plusspolen på batteriet, og en jordkabel fra forsterker til bilens chassis. Disse må være dimensjonert etter effekten på forsterkeren din, men det kan vi hjelpe deg med når du har kjøpt forsterker. I tillegg skal det være sikring på plusskabelen, ca. 20 cm fra batteripolen. Og så må du ha en såkalt remotekabel fra spilleren til forsterkeren, slik at forsterkeren kun slår seg på når du har bruk for det :)

2: 1200,- bør kunne gi deg noe du er fornøyd med. Hvor stor diameter er det på høyttalerne som sitter der nå?

3: 4x45w betyr at det er utgang for fire høyttalere, og at disse utgangene leverer 45w hver. Hvor mange watt høyttalerne tåler er av mindre betydning :)

4: det høres ut som om du er på den lavere delen av prisskalaen. En grei plass å begynne, men samtidig mye lurvete å velge blandt. Eltek sine SAGA-forsterkere er veldig ok til prisen, f.eks. USC 9975 på 2 x 75 watt til 898,-. Dersom du vil høyere opp har man f.eks. Soundstream Lil`Wonder LW2.240 på 2 x 60 watt til 1895,-.

5: Forskjellene er ikke så allverdens store; en forsterker er en forsterker uansett hva du skal bruke den til. Akkurat som en bil fremdeles er en bil selv om man rygger med den ;) Men det finnes ihvertfall to hovedkategorier:

- fullfrekvensforsterkere, som kan brukes på alt fra mørkeste bass til lyseste diskant.

- bassforsterkere, som har begrenset frekvensområde og kun egner seg til å gjengi de mørkeste frekvensene.

Utover disse deler man som regel opp i antall kanaler; hvor mange høyttalere det er utganger for.

6: forskjellen er at det er utganger til dobbelt så mange høyttalere. Hva du trenger er litt avhengig av hvor mange høyttalere du skal ha, og hvordan det skal kobles. Men til "basic-anlegg" vil jeg anbefale to høyttalere foran, og en tokanals forsterker.

Du må bare spørre om det er noe mer du lurer på :)

Lenke til kommentar

Hoho, nå kom du meg i forkant epifant :roll: Lar dette stå for det jeg :yes:

0) Det bør være noen skruer eller noe lignende, en eller annen plass :hmm: Eventuelt er desse skruene på innsiden av døren, da må du ta av hele dekselet som sitter på døren, og skrue ut høyttalerene slik. Hvis det ikke er skruer der heller, (at høyttalerene nermest er limt fast i døren, så er det bare å ta frem dremelen og skjære saken ut :tease:

1) Forsterkeren kobler en ved bruk av en signalkabel fra cd-spilleren. Denne trenger egen strømkabel fra batteri, og høyttalerene blir koblet direkte til forsterkeren. Forsterkeren blir som regel plassert i bagasjerommet, men den kan også bli plassert under setet, i hanskerommet og lignende. Men dette er plasser som enten er for små, eller stor sjangs for fuktighet. Så den beste plassen er i bagasjerommet, men da må en regne med litt kobling og da.

2) Det finnes sikkert noen som er bra nok =) Jeg har ikke testet så mange av desse høyttalerene, så jeg skal la være å uttale meg her :innocent:

3) 4 x 45 watt betyr at spilleren har fire høyttaler-utganger som hver er på 45watt, men dette er somregel tall som ikke helt stemmer med virkeligheten. I stereo-verden har en noe som hetter RMS, og det kan en vel si at er den kraften forsterkeren kan gi hele tiden. En RMS på halvparten av oppgitt watt er vel som regel det en rekner. Folkens, rett meg på dette hvis jeg har feil :ermm:

4) En har jo forsterkere i absolutt alle prisklassen, alt fra 1000-lappen til 150000 (og ennå videre tenker eg) :w00t: Når du ikke skal ha noe skikkelig "vill" lyd så trenger du nok ikke mer enn en forsterker til max 2000 kroner, det som kan være greit her er å kjøpe en 4kanals, sånn at du eventuelt senere kan koble inn en subwoofer.

5) Det er vel ikke forskjell på en for og bak-forsterker, men det er forskjell på hvordan forsterkeren fungerer.

En har forsterkere med 1kanal, 2kanaler, 4kanaler, 5 og 6kanaler.

En 1kanals forsterker, (monoforsterker) er en forsterker som blir brukt til subwoofere. 2kanals blir brukt når en har 2 høyttalere, 4kanals når en har 4 høyttalere (eventuelt 2 høyttalere og 1 subwoofer brokoblet med de to siste kanalane). 5 og 6 kanal blir brukt når en har f.eks. 4 høyttalere og sub, eller har lyst til å ha flere enn 4 høyttalere. Du bør nok gå for en 4kanals høyttaler (hvis du har lyst til å ha muligheten til å sette inn en liten sub senere (gjør en stor forskjell i musikk!). Utenom det med kanalane så har en jo forskjell på hvor kraftig en forsterker er, her må en passe seg slik at en ikke går å kjøper en som har flere tusen watt, og som er billig, den vil da sannsynligvis ikke klare å levere alle desse watta. Kjøp kvalitets-merker ;) Innen bilstereo så får en faktisk det en betaler for.

6) Dette fikk jeg vel besvart i nr 5 :cool:

Håper at dette hjalp :tease:

Endret av Crossy
Lenke til kommentar

Hvis du legger til 400 kr til pengene til frontsette kan du få tak i de billigste høytalerene til focal, og det er et ganske godt merke.

Ellers får du også tak i Infinity høytalere i den pris klassen. Kjøp komponent sett, dette er sett med en tweeter (diskant), midbass og ett delefilter.

Lenke til kommentar
Hvis du legger til 400 kr til pengene til frontsette kan du få tak i de billigste høytalerene til focal, og det er et ganske godt merke.

Ellers får du også tak i Infinity høytalere i den pris klassen. Kjøp komponent sett, dette er sett med en tweeter (diskant), midbass og ett delefilter.

7468368[/snapback]

Som sagt, jeg har ikke peiling på bilstereo.

Tweeter? Midbass? DELEFILTER? Haahah, for noen ord ;)

Nå gutter (..og jenter..?) kan dere bli enige om en forsterker til ca. 1000. Har ikke fått målt høyttalerene enno, kommer til å ta bilde jeg.

Men kan dere love meg at dere hjelper meg med det meste?? Jeg kan ta bilder, så blir det sikkert lettere å forklare.

Det første problemet er å finne ut hvordan ta ut høyttalerne fremme?? (les tidlige poster) SKal jeg ta et bilde?

Lenke til kommentar

Eltek sine SAGA-forsterkere er som sagt gode til prisen. Men brukt er et godt alternativ så lenge man vet hva man skal se etter. Som jeg har nevnt tidligere her inne, kjøpte jeg en Xtant 4180c til latterlige 1500,- inkludert frakt fra USA. Nyprisen på denne var i sin tid ca. 9.000,- ;)

Xtant-1.jpg

Lenke til kommentar

Her har jeg noen bilder:

bil1sk1.jpg

bil2rg0.jpg

1) Problemet er, hvordan få ut gamle høyttalere?

2) Det var en som tipset meg om forsterkeren "2004-modell Phoenix Gold Tantrum 250.2".

Her--> http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=149102

Er denne brukt eller helt ny?? Hva koster den ny? Kvalitet?

3) Det står i annonsen at: "Egner seg veldig godt til å drive subwoofere brokoblet i 4 ohm (250w rms) eller 2 ohm (500w rms)" Hva vil det si? Passer de for mitt bruk, som skal kun ha 2 fremme?

På forhånd takk.

Endret av lundinjo
Lenke til kommentar

Du må ta av dørtrekket. Det er festet med skruer og clips rundt på yttersiden, under pynteknottene du ser. Er antagelig skrue nede i håndtaket der du holder for å lukke døra i tillegg til den i koppen bak åpne-håndtaket.

Får du av trekket vil du se at det nok sitter et helt vanlig 14cm høyttalerelement bak. Dette elementet er festet med fire skruer, antageligvis i en plastbrakett. Skru ut elementet og brakketten.

SKjær til ei lita treplate med hull til nytt element, kanskje en 17 cm høyttaler hvis du får plass. Skru så treplata fast i chassiet i døra og koble å skru fast høyttaleren i treplata.

Dette kan muligens bli litt jobb, avhengig av hvordan chassiet ser ut. Spør en kamerat el bekjent som har mekket litt bil om hjelp.

Kan nevne at Eltek har en pakke med spiller, 17 cm høyttalere, 12" bass og en 4-kanals forsterker til 3475,- Denne pakka vil gi bra lyd til prisen.

Eltek kan også gi deg mange tips og råd om kobling og installering.

Endret av Trainman
Lenke til kommentar

Det var en som tipset meg om forsterkeren "2004-modell Phoenix Gold Tantrum 250.2".

Her--> http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=149102

Er denne brukt eller helt ny?? Hva koster den ny? Kvalitet?

Det står i annonsen at: "Egner seg veldig godt til å drive subwoofere brokoblet i 4 ohm (250w rms) eller 2 ohm (500w rms)" Hva vil det si? Passer de for mitt bruk, som skal kun ha 2 fremme?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 6 måneder senere...

Selv om det er lenge siden det ser utsom det blei slutt på denna posten slenger jeg inn et svar jeg :p

For å få av sveiva må du dytte hele dekselet innover. For det sitter en klemme rundt sveiva og der sveiva er festet. Dytter du langt nok inn vil du se denne. Den er bare til å vippe av med et skrujern ;)

Men du har sikkert finni ut av dette allerede da ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...