Gå til innhold

Kjøpe brukt bærbar fra bruktmarkedet?

krbalto

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe meg en bærbar pc, kanskje en brukt.

Følger med på qxl.no , og har i dag også sjekket HW sitt bruktmarked.

Er det "risky" å kjøpe brukt fra bruktmarkedet? Blir man svindlet?

På qxl har man jo et karaktersystem som fungerer meget bra.

Mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil råde deg til å holde deg unna. Selv betalte jeg en pen sum penger for en laptop, som riktignok var i topp stand, men serienummeret var revet av :mad: Klaget til QXL-folka, men de gidder ikke gjøre noe med slike saker,- ei heller sperre ut selgeren for det jeg vet. Selgeren bor så langt unna at jeg ikke får gjort noe mer med det uansett. Maskinen har fungert perfekt til nå, men hvis det skjer noe sitter jeg i baret :ermm:

Lenke til kommentar

Sjansen for å bli svindlet er helt opp til deg og deg alene. Les karakterer, les mellom linjene i annonsen, ta kontakt med selger og spør hvorfor han/hun selger, og ikke handle med personer som oppgir penge-mangel som grunn. Dette er første tegn på at du kan bli svindlet, eller at det selges til flere personer samtidig.

Om mulig, se på varer som koster litt, jeg holder meg langt unna varer som er særdeles billige. Her håper selger på at folk skal by som gærne, og når det ikke skjer blir salget ofte utsatt eller avbrutt.

Se om varen befinner seg innen rimelig distanse, og avtal personlig oppmøte for betaling og overlevering. Jeg har møtt opp på døra til minst 8 personer for å hente varer, og ingen av dem så på det som urimelig eller sært.

Sjekk postnummer på karakterene som gis på QXL. Overraskende mange som bor midt i ødemarka har positive karakterer fra folk som bor i den samme ødemarka, og dette burde ringe enhver varsel-bjelle. Her er det enten en person som faker salg med to bruker-identiteter, eller to personer som samarbeider oppmot en større svindel. Postnummer i karakterene er 99 % nøyaktige på QXL, grunnet deres rutiner for å kunne selge varer.

Utover det, vær skeptisk og sjekk oppgitte spesifikasjoner mot andre nettsider.

Endret av Ulkesh
Lenke til kommentar

Det er helt sant det du sier. Vil legge til at selgeren jeg ble lurt av virket dønn seriøs. Annonsen var proff, utfyllende og uten skrivefeil. Han hadde topp karakterer fra mange personer. Varen var heller ikke mistenkelig billig. Men lang distanse? Jepp... Sammenliknet heller ikke med postnummerne til kjøperne som hadde gitt han gode karakterer :no:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...