Litejk Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 (endret) Hva syntes dere, skal jeg kjøpe dette? Har fått et tilbud på 3700kr, god stand, men vet ikke hvilken verisjon det er av det. Er det verdt pengene uansett hvilken verisjon? Den gamle, D verisjonen eller den i plast. Det er samme optikken i alle, så jeg står ovenfor et dilemma. Jeg liker Minoltaoptikk, og ville heller betalt 3700kr for en Minolta macro enn en ny Sigma eller Tamron Macro. Så hva sier dere? Endret 9. desember 2006 av Litejk Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 10. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2006 Greit, vet nå at det et den eldste, bygget i metall som en tanks. Noe lignende som "beercan". Ville dere slått til? Lenke til kommentar
jokabele Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Det viktigste er om du har a) lyst på objektivet og b) råd til det. Hvis ja på begge er det vel bare å slå til? For å svare på spørsmålet: Hadde jeg hatt 3700 kroner som jeg skulle brukt på et makroobjektiv ville jeg gått for et nytt Tamron 90/2.8 SP Di - og sittet igjen med noen hundrelapper. Ingen motforestillinger mot tredjepartsoptikk her i gården, vel og merke. Men jeg er ikke ett sekund i tvil om at Minolta-objektivet tar krembilder! Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 11. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2006 (endret) Jeg giddet ikke kjøpe det, kjøper heller et Tamron 90mm 2.8 isteden. Er litt mye å betale 3700kr for et objektiv som er over 10år gammelt, heller litt mer for et som kanskje er bedre og nyere. Jeg er ikke så veldig kresen på om det er orginaloptikk , selv om det er et lite pluss Blir en fin julepresang til meg selv Endret 11. desember 2006 av Litejk Lenke til kommentar
kimare Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 (endret) Jeg giddet ikke kjøpe det, kjøper heller et Tamron 90mm 2.8 isteden. Er litt mye å betale 3700kr for et objektiv som er over 10år gammelt, heller litt mer for et som kanskje er bedre og nyere. Jeg er ikke så veldig kresen på om det er orginaloptikk , selv om det er et lite pluss Blir en fin julepresang til meg selv 7479538[/snapback] Jeg stod med samme valget som deg Minlota 100mm eller Tamron 90mm. Jeg valgte Minoltas 100mm med bakgrunn i enda bedre tilbakemeldinger ang og er helt sikker på at jeg har gjort det riktige valget. Objektivet leverer fantastisk i skarphet, farger og contrast. Likefullt har jeg planer om å oppgradere min 100mm til til RS eller D-versjonen. Siden denne har bedre grep ved manuell fokus (jeg har store hender). Optisk er de identiske. Å bytte til Tamrons 90mm vil ikke bli aktuelt. Dersom jeg hadde valgt Tamrons 90mm så ville jeg antakeligvis vært like overbevist om jeg at hadde gjort det riktige valget. Fordeler med Tamron Fantastisk skarphet, farge og kontrast. 90mm gir 135mm som kan være en fordel om du skal bruke det til portett. Fordeler med Minolta. Har fått enda bedre tilbakemeldinger en Tamrons på skarphet, farge og kontrast. Orignalopptikk holder seg bedre i verdi enn tredjepartsoptikk. Ulempe med begge, de er makroobjektiver som som gir treg AF. Ergo man kan ikke gjøre et galt valg uansett om man velger Tamron eller Minolta. Edit: Et par tråder på dyxum som også omhandler temaet. Tamron 90 or Minolta 100 Macro? So many MACROs, so little cash Endret 12. desember 2006 av kimare Lenke til kommentar
jokabele Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Likefullt har jeg planer om å oppgradere min 100mm til til RS eller D-versjonen. Siden denne har bedre grep ved manuell fokus (jeg har store hender). Optisk er de identiske. Ihvertfall nesten. Ifølge Mhohner sier 9 aperture blades på den du har, og 9 circular aperture blades (blenderlameller?) på de andre to. Så kan man alltids diskutere om folk ser effekten av dette... :-) Lenke til kommentar
kimare Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Likefullt har jeg planer om å oppgradere min 100mm til til RS eller D-versjonen. Siden denne har bedre grep ved manuell fokus (jeg har store hender). Optisk er de identiske. Ihvertfall nesten. Ifølge Mhohner sier 9 aperture blades på den du har, og 9 circular aperture blades (blenderlameller?) på de andre to. Så kan man alltids diskutere om folk ser effekten av dette... :-) 7483207[/snapback] Sant nok har RS og D circular aperture, dette skal visstnok gi enda bedre bokeh. Jeg har vanskelig for å se at det perfekte skal bli enda bedre D har også støtte for ADI, men dette har man jo kun bruk for i ekstreme tilfeller. MF er eneste grunnen til at jeg evt oppgraderer. Det er uansett ingen krise om jeg ikke får solgt, og dermed beholder den orginale 100mm-eren. Lenke til kommentar
jokabele Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Improving perfection... burde vært Sonys slagord etter overtagelsen av KM.... not. Jeg kjøper makroen av deg når jeg får 7 rette i lotto! Lenke til kommentar
kimare Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Improving perfection... burde vært Sonys slagord etter overtagelsen av KM.... not. Jeg kjøper makroen av deg når jeg får 7 rette i lotto! 7483927[/snapback] Hehe, det holder med 6 rette....jeg håper å få solgt det før, faktisk allerede til helga. Skal du ha makro har jeg ingen problemer med å anbefale Minolta 100mm uansett utgave. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå