RiFkinD Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Har hørt rykter og mye snakk rundt en forhøyet vrakpant i 2007? Var snakk om tre forskjellige kategorier, en på 4000kr, en på 5000kr og en på 6000kr. Noen som har hørt noe om dette? evt kilder? takk =) Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Det har tydeligvis blitt diskutert, men ser ikke ut som noe har blitt vedtatt da vrakpant ikke er nevnt med et ord i forslaget til statsbudsjett for 2007. http://odin.dep.no/fin/norsk/dok/statsbuds...818/dok-bn.html Vårt saksnr: 06/4655 Spørsmål nr. 34, fra Finanskomiteen/ Fremskrittspartiets fraksjon, av 06.10.2006, vedrørende Statsbudsjettet 2007 "Hva er provenyet av å sette vrakpanten til hhv 4.000 kr, 5.000 kr og 6.000 kr for 2007, og hvilke dynamiske effekter vil dette medføre? Utslag i provenyet av de dynamiske effekter ønskes beregnet for hvert eksempel" Svar: Spørsmålet er forelagt Miljøverndepartementet som har gitt følgende svar: ”For 2007 er det budsjettert med innlevering av 114 000 bilvrak og utbetaling av 171 mill. kroner i vrakpant. Alternative satser vil gi følgende budsjettbehov for utbetaling av vrakpant: Vrakpantsats Vrakpantutbetaling 4 000 kroner 456 mill. kroner 5 000 kroner 570 mill. kroner 6 000 kroner 684 mill. kroner I 1996 ble det utbetalt en ekstra vrakpremie på kr 5 000 i tillegg til den ordinære vrakpanten på kr 1 000 per vrak. Tiltaket medførte en kostnad på nesten 1 mrd. kroner, og resulterte i at gjennomsnittsalderen på bilparken ble redusert frå 10,4 år til 9,9 år i 1996. En evaluering av ordningen ble presentert i St.prp. nr. 1 (1998-1999). Evalueringen var basert på rapporter utarbeidet av Transportøkonomisk institutt. Konklusjonen var at miljøeffekten var liten i forhold til kostnadene, og at tiltaket var samfunnsøkonomisk ulønnsomt. Systemet med periodiske kjøretøykontroll (EØS-kontroll) ble innført i 1998. Kjøretøy som ikke oppfyller krav til trafikktrygghet og avgassutslipp, blir enten avskiltet og vraket eller utbedret. På denne bakgrunn kan vi derfor anta at effektene av en ev. forhøyet vrakpant i 2007 vil bli enda mindre enn resultatet av ordningen fra 1996.” Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå