MacBain Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Jeg har ett EVGA 680i kort sammen med en C2D E6600 prossesor. Problemet er att chipsettet blir ekstemt varmt, jeg ville helst unngå å bruke chipsettvifta da denne bråker mer enn alle de andre viftene til sammen . I manualen står det att den kun trengs hvis man skal overklokke eller benytter vannkjøling, jeg har ikke overklokket og bruker "stock" vifta på prossesoren. Problemet da er at MCP tempraturen stiger til himmels, jeg lot den gå opp til 98 'C, men da turde jeg ikke mere og monterte chipsett vifta, da gikk tempraturen ned til 72 'C. Dette er vel å merke når jeg er inne i bioset, hva den ligger på under "heavy load" tør jeg ikke tenke på . I bioset står alle spennings innstilingene til "auto", det som forundrer meg er at spenningene til "HT Nforce SPP <-> MCP" står på 1.450v samt at "Nforce SPP" står på 1.500v, begge disse spenningene blir markert med rødt inne i nvidias kontrollpanel, her kan jeg også skru ned disse til 1.200v uten at det maskinen blir ustabil. Burde jeg beholde de lave volt innstillingen eller burde jeg la den stå på auto?. Dette kortet skulle jo være laget for overklokking, men når det nærmer seg kokepunktet ved stockinnstillinger må det vel være noe galt. Ellers blir det å returnere kortet, jeg hadde planlagt ett stille system med vannkjøling og da blir det helt uaktuelt med en chipsett vifte som bråker som en jævla turbin . Noen som har lignende erfaringer med dette kortet eller tips til løsning? Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Jeg har dette kortet, og bruker vifta på chipsettet. Min bråker ikke i så mye, hører den ikke over 120mm viftene mine, som er ganske støysvake. Min temp er på 52C under kraftig overklokking. Kanskje det er dårlig kontakt mellom kjøleren og chipsettet? Lenke til kommentar
MacBain Skrevet 9. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2006 Jeg har dette kortet, og bruker vifta på chipsettet. Min bråker ikke i så mye, hører den ikke over 120mm viftene mine, som er ganske støysvake. Min temp er på 52C under kraftig overklokking. Kanskje det er dårlig kontakt mellom kjøleren og chipsettet? 7463773[/snapback] Er dette tempen på MCP i bios eller system tempen i nvidia monitoren? Disse viser veldig forskjellig hos meg, system tempraturen ligger ca 20-25 grader under MCP tempen i bioset. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå