imfrommanndame Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 (endret) Hei! Jeg har et ganske så irriterende problem! Etter at jeg formaterte dataen, vil ikke WindowNs boote fra harddisken. Jeg installerte ved å ha 1st boot device på cdrom. Etter installasjonen skulle jeg skifte til harddisk som 1st boot device. Jeg sjekka også at disken som Win er på, var 1st. Da kom feilmeldingen som sier at systemet ikke kan boote, og at jeg sette i systemdisken, også trykke enter. Jeg har nå Windowns-cd-en inni, og cdrom som 1st boot. Det funker fint, men det er da ikke slik det skal være! Skal jeg: -Laste ned nyeste BIOS? -Formatere? (Egentlig ikke aktuelt!!) -Andre ideer? Takk for hjelpen! Endret 9. desember 2006 av eguliano Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Kanskje du har valgt feil harddisk, hvis du har flere? Lenke til kommentar
imfrommanndame Skrevet 9. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2006 Lagt til at jeg har gjort det Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Her er et diagnoseprogram som inspiserer bootsektorer. Gjør det mulig å finne ut hva som er galt. Last ned denne filen, kjør programmet, og post resultatet her. http://home.online.no/~paulsen8/MBRlister.zip PS: det er jo ikke nødvendig å skifte bootrekkefølge etter installasjon. Det normale er at CD (og evt floppy) står foran HDD, det trenger man ikke bytte på. Lenke til kommentar
imfrommanndame Skrevet 9. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2006 Jeg har lest guiden to ganger, og fatter ikke hvordan jeg skal gjøre det. Kan du fortelle meg? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Bare klikk på mbrlister.exe, så får du laget en fil som heter mbrlister.txt. Vis meg den filen. Det ligger med en guide for bruk av TestDisk, men den trenger du ikke tenke på. Lenke til kommentar
imfrommanndame Skrevet 11. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2006 Hvor blir den lagret da? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Den lagres der hvor du har MBRlister.exe liggende. Lenke til kommentar
imfrommanndame Skrevet 11. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2006 Jeg hadde ikke pakka den ut. Pleier å kjøre fra winRAR. MBRlister.txt Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Hvilken disk har du Windows på? Ser ut som du har en 250 GB, en 320 GB, og en 160 GB. Du burde kunne boote fra de to første, men den på 160 er ikke aktiv. Lenke til kommentar
imfrommanndame Skrevet 11. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2006 Jeg har windowns på 160disken.. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Da burde det være en smal sak å fikse. Den er ikke aktiv, som er en forutsetning for å boote. Kjør Disk Management. Høyreklikk på det store feltet så får du en meny, der finner du et valg som heter "Mark Partition as Active". http://www.theeldergeek.com/disk_management.htm Lenke til kommentar
imfrommanndame Skrevet 11. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2006 Jeg har gjort det nå. Kan ikke restarte, da jeg holder på med matte til i morgen (TENTAMEN!).. Lenke til kommentar
imfrommanndame Skrevet 12. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2006 Funker fremdeles ikke. Nå spør den etter NTLDR Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Har du i det hele tatt forsøkt å sette en av de andre diskene til å boote i BIOS? F.eks den 250 GB disken? Du har antagelig installert Windows med alle diskene tilkoblet, og dermed fått System og Boot på forskjellige disker. Det vil du se hvis du tar en titt i Disk Management. Lenke til kommentar
imfrommanndame Skrevet 13. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2006 Jeg er på skolen akkurat nå, men jeg skal sjekke det når jeg kommer hjem. Hva er det jeg skal se etter? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Det blir enklest hvis du poster et bilde, slik som det i linken fra post #12. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Her ser vi at C er System. Det er den du skal sette til å boote i BIOS, det er her NTLDR ligger. Vanligvis er System og Oppstart samme disk, men antar det har blitt slik fordi du installerte på disk 2 med alle diskene tilkoblet. Derfor er det et generellt råd om at man skal koble vekk alle andre disker mens man installerer Windows. Lenke til kommentar
imfrommanndame Skrevet 13. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2006 Jeg har faktisk prøvt å sette den til bootdevice.. Hva skal jeg gjøre? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå