Mr.M Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 på denne siden: http://sommerville.uvt.nl/ubuntu/6.06/ hvilken av de opplistede versjonene skal jeg ha hvis jeg vil brenne OS'et på en bootbar cd? ubuntu-6.06.1-desktop-amd64.iso 06-Aug-2006 03:30 700M Desktop CD for 64-bit PC (AMD64) computers (standard download) eller ubuntu-6.06.1-desktop-i386.iso 06-Aug-2006 03:31 698M Desktop CD for PC (Intel x86) computers (standard download) Jeg har AMD Sempron cpu, som forsåvidt er 32/64 bit, men jeg skal kjøre 32-bit på pc'n da dette vel er mer kompatibelt med diverse programvare. Lenke til kommentar
vasp Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 ubuntu-6.06.1-desktop-i386.iso kjører flott på 64 prossessor. ikke no problem Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 9. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2006 Takker, da laster jeg den. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Du vet at Ubuntu har kommet i versjon 6.10 ja? Eller vil du bare ha LTS versjonen, slik at du får sikkerhetspakker et halvt år ekstra? Her har du link til å laste ned ubuntu fra NTNU i trondheim: http://no.releases.ubuntu.com/edgy/ Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 9. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2006 Da var den i box. Plan er å installere Ubuntu ved neste korsvei, dvs. ved jule/nyttårs tider da jeg regner med å formatere pc'n. Liker å ha god tid Har endel spm. ; (hardware er forøvrig: MSI hovedkort K8MM3-V, via chipset, Onboard; lyd, nettverk, grafikk(låner 64 MB av systemminne), AMD Sempron cpu 3100, 40 Gb IDE harddisk (C:30 Gb D:10 Gb), 512 Mb ram DDR400, Windows ME ) 1. Planlegger altså clean install av Ubuntu på ny-formatert C: Må/burde jeg brenne en cd med innholdet/diverse filer jeg har liggende på D:, slik at jeg også får formatert denne partisjonen? 2. Alltid, etter å ha lagt inn Windows på nytt, så er neste trinn å legge inn drivere til Onboard lyd, skjermkort, nettverk, etc. Hvordan blir dette med Ubuntu? Ligger det (Linux) drivere på driver-cd'n til hovedkortet, i selve Ubuntu, eller hvor hentes det? 3. Hvis man på et senere tidspunkt evt. ønsker å formatere en harddisk som er installert Ubuntu på, kan jeg da benytte Windows ME oppstart-diskett til å formatere/f-disk partisjonere? Eller har Linux/Ubuntu en egen metode som kan/må benyttes? 4. Hva kan man forvente seg under selve installasjons-prosessen, dukker det opp noen ekkle/tvetydige dialog-bokser med svaralternativer som kan være vanskelig å vite om man skal svare ja/nei på? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 9. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2006 (endret) Du vet at Ubuntu har kommet i versjon 6.10 ja? Eller vil du bare ha LTS versjonen, slik at du får sikkerhetspakker et halvt år ekstra? Her har du link til å laste ned ubuntu fra NTNU i trondheim: http://no.releases.ubuntu.com/edgy/ 7464049[/snapback] sorry, så ikke posten din. Jo, så det var en nyere 6.10 versjon tilgjenglig, men valgte LTS's. p.g.a. at jeg har en helt ordinær pc, og at jeg forestilte meg at LTS var mer stabil/utprøvd. Tenkte at jeg ikke trengte det helt siste/nyeste. Endret 9. desember 2006 av Hotbox Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Når det gjelder ubuntu så er det veldig lite stabilitet å hente fra å installere dapper over edgy, selv om dapper er 6mnd eldre. Det eneste du får er eldre programmer. Det er nok ikke noen merkbar forskjell i stabilitet. 1. Planlegger altså clean install av Ubuntu på ny-formatert C: Må/burde jeg brenne en cd med innholdet/diverse filer jeg har liggende på D:, slik at jeg også får formatert denne partisjonen?C: og D: ligger tydeligvis på samme harddisk. Da synes jeg du skal brenne ut det du trenger å ta vare på og slette begge partisjonene før du installerer ubuntu. Om harddisken ikke har noen partisjoner, så vil installasjonsprogrammet til Ubuntu opprette passende partisjoner for deg. I ubuntu (og andre linux og unix systemer) blir alle partisjoner montert som mapper et eller annet sted i trestrukturen, hvor "/" er øverste nivå. 2. Alltid, etter å ha lagt inn Windows på nytt, så er neste trinn å legge inn drivere til Onboard lyd, skjermkort, nettverk, etc. Hvordan blir dette med Ubuntu? Ligger det (Linux) drivere på driver-cd'n til hovedkortet, i selve Ubuntu, eller hvor hentes det?Du har litt spesiell hardware, så det er ikke sikkert at alt kommer til å virke out-of-the box. Du kan starte opp liveCD'n så får du se om det virker uten noe ekstra oppmerksomhet. Hvis ikke alt virker, så er google din venn. 3. Hvis man på et senere tidspunkt evt. ønsker å formatere en harddisk som er installert Ubuntu på, kan jeg da benytte Windows ME oppstart-diskett til å formatere/f-disk partisjonere? Eller har Linux/Ubuntu en egen metode som kan/må benyttes?Windows/DOS sin fdisk er like kapabel som ubuntu sin fdisk til å slette og opprette partisjoner. Hverken fdisk for Windows eller Ubuntu trenger å fortså hva slags filformat som ligger på partisjonen for å kunne slette den. 4. Hva kan man forvente seg under selve installasjons-prosessen, dukker det opp noen ekkle/tvetydige dialog-bokser med svaralternativer som kan være vanskelig å vite om man skal svare ja/nei på? smile.gif Nei. Men hva man oppfatter som ekkelt er individuelt, så man vet jo aldri. Jeg synes Ubuntu er mye enklere å installere enn både Windows XP og Windows Vista. Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå