enetic Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Fikk en praktisk pensumliste av min kjørelærer, der det stod hva vi skulle igjennom osv. kjøring i lyskryss for eksempel. Men jeg har dessverre mistet den. Er det noen av dere som har den tilgjengelig eller vet hvor jeg kan laste ned en slik lapp? Takk for at du leste dette ! Lenke til kommentar
trafikklaereren Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Hei. Her er en kort (og muligens noe forenklet) oversikt over pensum fra den nye læreplanen. TRINN 1 Trafikalt grunnkurs (TGK), innhold: Trafikkopplæringen, grunnleggende forståelse for trafikk, mennesket i trafikken, øvingskjøring og kjøreerfaring, førstehjelp, tiltak ved trafikkulykke og mørkekjøringsdemonstrasjoner. Ingen eksamen, men fravær ikke tillatt. TRINN 2 Grunnleggende kjøretøy- og kjørekompetanse, innhold: Både teori og praksis. Teori: Regler for førerkort og trafikkopplæring, kunne utføre sikkerhetskontroll på bilen, kunnskap om eier og brukers ansvar for bilens stand og bruk, og om økonomisk ansvar, bøter, gebyr, og straff. Plikter ved trafikkuhell. Om menneskets begrensninger/kapasitet og trafikkens krav. Praksis: Kunne gjøre seg klar for kjøring, sette i gang, og stanse i motbakke, flat veg og utforbakke. Kunne ta opp/ned giringer, styre, øke/minske farten i mot- medbakke og flat veg. Kunne rygge, vende og parkere. (luke- bås parkere, rygge rundt hjørne i med/mot bakke). Beherske grunnleggende bilbehandling selvstendig, også i områder med liten trafikk. Kunne gjennomføre sikkerhetskontroll av bremser, lys, dekk, styring, vognkort, ventilasjonsanlegg. Obligatorisk veiledningstime: Lærer gir deg råd om du har lært deg nok på dette trinnet til å få læringsutbytte av opplæring i neste trinn. TRINN 3 Trafikal del, innhold: Både teori og praksis. Teori: Kunne om/gjøre rede for trafikksystemet, trafikantgrupper og interessemotsetninger. Privatbilismen og miljøet. Forklare om veg, vegoppmerking, skilt og annen trafikkregulering. Forklare om tydelig, sikker og effektiv oppførsel i trafikken og de regler som gjelder for en bilfører. Praksis: Skal ha lært seg systematisk og automatisert informasjonsinnhenting. Ha bestemt kjørmåte i bolig-, tettsted- og bymiljø. Ha presis kjøreteknikk på høyhastighetsveger. Kjøre effektivt, behagelig, miljøriktig og økonomisk i variert trafikkmiljø i god samhandling/samarbeid med andre trafikanter. Sikkerhetskurs på bane: Sikre personer og last i bil. På glatt underlag: bremsing og fartstilpassing, kjøring i sving. Obligatorisk veiledningstime: Lærer gir deg råd om du har lært deg nok på dette trinnet til å få læringsutbytte av opplæringen i neste trinn. TRINN 4 Avsluttende opplæring, sikkerhetskurs på veg, innhold: Både teori og praksis. Teori: Før og etter praksis er det teori i gruppe med andre elever, fokus på risiko ved bilkjøring. Praksis: Det kan være opp til to elever i bilen. De to planlegger å kjøre for eksempel Oslo-Trysil-Oslo, eller Oslo-Rjukan-Oslo o. l.(lærer oppgir sted). Fokus ikke bare på å finne fram, men risikovurdering og selvinnsikt. Lenke til kommentar
enetic Skrevet 10. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2006 Takk for svar.. Holder på med rundkjøringer nå.. Er jeg kommet langt da? er du kjørelærer? Lenke til kommentar
trafikklaereren Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Takk for svar.. Holder på med rundkjøringer nå.. Er jeg kommet langt da? er du kjørelærer? 7470260[/snapback] Er nok ikke helt ferdig utdannet trafikklærer enda, men jeg jobber med saken. Litt vanskelig å si eksakt hvor langt du har kommet, men for meg høres det ut som at du er på trinn nr. 3 nå. Lenke til kommentar
enetic Skrevet 10. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2006 (endret) Ja jeg er i trinn 3.. Hva tror du ? hvis jeg har en kjøretime hver uke? tar det lang tid å bli ferdig da? feks hvis jeg nettopp er begynt.. ( er ikke sikker hvor lenge jeg har kjørt på trinn 3) Kjører litt hjemme selfølgelig.. Tusen takk for veldig bra svar forresten ! Endret 10. desember 2006 av enetic Lenke til kommentar
trafikklaereren Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Ja jeg er i trinn 3.. Hva tror du ? hvis jeg har en kjøretime hver uke? tar det lang tid å bli ferdig da? feks hvis jeg nettopp er begynt.. ( er ikke sikker hvor lenge jeg har kjørt på trinn 3) Kjører litt hjemme selfølgelig.. Tusen takk for veldig bra svar forresten ! 7471053[/snapback] Det varierer veldig fra person til person hvor mange timer man behøver. Jeg tror det beste vil være å spørre kjørelæreren din, for han/hun er nok den som har lettest for å vurdere hvor mye opplæring du trenger før du kan gå igang med nivå 4. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå