Gå til innhold

Nye våpen (Type laser)


Anbefalte innlegg

Nye laservåpen som skal kunne brukes til å kontrollere folkemengder / demonstrasjoner :

 

"The crowd is getting ugly. Soldiers roll up in a Hummer. Suddenly, the whole right half of your body is screaming in agony. You feel like you've been dipped in molten lava. You almost faint from shock and pain, but instead you stumble backwards -- and then start running. To your surprise, everyone else is running too. In a few seconds, the street is completely empty.

 

You've just been hit with a new nonlethal weapon that has been certified for use in Iraq -- even though critics argue there may be unforeseen effects."

 

http://www.wired.com/news/technology/0,721...wn_technology_4

 

Her en italiensk dokumentar (engelsk tale), som tar for seg de nye våpnene :

 

"Is The U.S. using new experimental "Tactical High Energy Laser" weapons in Iraq?"

 

http://propagandamatrix.com/articles/decem..._b_Starwars.htm ( 24 min )

 

Dokumentaren starter med noen utrolige (?) historier fra Irak. Men etter ti minutter går den over til hva man vet, og det er virkelig interessante ting.

 

Til debatt : Er dette positivt eller er det tvert imot veldig negativt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lydvåpen ja.. de gir ikke skader? Optiske skader høres ikke noe særlig ut nei. Men mobben i Irak flyr vel ikke rundt med linser og briller gjør de? :) Leste også om forskning rundt bruk av lukt som våpen.

7463221[/snapback]

Ikke mobben i Irak, men snart blir alle stater totalitære og misbruker disse våpnene mot oss! :ph34r:

 

Luktvåpen? :hmm: Det må da være ille for de som bruker det også? De eneste skadene de har funnet ved lydvåpen var vel at enkelte pacemakere ikke var så glade i vibrasjonene, men det trodde de skulle være mulig å fikse.

Lenke til kommentar
Lydvåpen ja.. de gir ikke skader? Optiske skader høres ikke noe særlig ut nei. Men mobben i Irak flyr vel ikke rundt med linser og briller gjør de? :) Leste også om forskning rundt bruk av lukt som våpen.

7463221[/snapback]

Ikke mobben i Irak, men snart blir alle stater totalitære og misbruker disse våpnene mot oss! :ph34r:

 

Luktvåpen? :hmm: Det må da være ille for de som bruker det også? De eneste skadene de har funnet ved lydvåpen var vel at enkelte pacemakere ikke var så glade i vibrasjonene, men det trodde de skulle være mulig å fikse.

7463735[/snapback]

 

Lydvåpen: Er det frekvensen som gjør de effektive eller hva er det? Påfører ingen skader på øret?

Lenke til kommentar

Massive lydbølger på lave frekvenser gir deg ubehag. Øret er egentlig ikke en faktor. En forsterket og annerledes opplevelse enn den du får på konsert når bassen "treffer deg" i brystkassen, så vidt jeg har skjønt.

 

edit: Det finnes visst forskjellige typer lydvåpen (både høyfrekvente og lavfrekvente, og det er visst ikke så ufarlig som den første kilden jeg leste skulle ha det til...

 

Npr Kanskje ikke så veldig informativ

University of Liverpool Omfattende.Har bare skumlest litt, men jeg ser klart flest fordeler.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Laservåpen som gjør en midlertidig blind på lange avstander har vært tilgjengelige lenge. Kan kjøpes på enkelte nettsider faktisk, selv om prisen er ganske høy, samtidig som man nok vil få problemer med å få de inn i landet ;)

 

Generelt sett er det jo bra med våpen som ikke gir langvarige skader. Men det spørs jo på bruken og om det er gjort nok studier for å påvise at det faktisk er harmløst.

Lenke til kommentar

Det høres farlig ut for øynene. Da har jeg heller mer tro på ikkedødelige våpen som emulerer edderkoppnett i stor skala som skytes ut mot folkemassen. Nettet er såpass klebrig og tøyelig at folk kommer til å hindres betydelig i å gjøre noen motstand. Demonstranter kan f.eks plukkes ut av nettet en etter en av politiet etterpå. Evt. kan de slite seg løs en etter en med litt anstrengelser.

 

Faremomenter er at gamle og skrøpelige mennesker kan skades i folkemylderet og at enkelte kan få panikk, klaustrofobi, anfall osv. Men det er kanskje ikke så mange slike som deltar i demonstrasjoner. Uansett så synes jeg det er en ganske skånsom måte å passivisere folkemengder.

Lenke til kommentar
Det høres farlig ut for øynene. Da har jeg heller mer tro på ikkedødelige våpen som emulerer edderkoppnett i stor skala som skytes ut mot folkemassen. Nettet er såpass klebrig og tøyelig at folk kommer til å hindres betydelig i å gjøre noen motstand. Demonstranter kan f.eks plukkes ut av nettet en etter en av politiet etterpå. Evt. kan de slite seg løs en etter en med litt anstrengelser.

7465534[/snapback]

Noe av poenget var vel å få folk til å "dra hjem" uten å involvere seg nærmere. Med et sånt nett må man antakeligvis komme i "nærkontakt" med pøblene for å slippe dem løs? Men for all del, det er uendelig mye bedre enn å bruke skarpt eller andre potensielt dødelige våpen.

Lenke til kommentar

Treffende kommentarer på et annet forum :

 

>"Hadde dette funnes på Ghandi sin tid og blitt brukt mot ham ville vi aldri hørt om mannen."

 

>"Kan tenke meg at ledere i all verdens totalitære stater vil synes dette er genialt, og vil sikle etter å få teknologien på plass selv."

Lenke til kommentar

Ifra artikkelen:

 

System 1, the operational prototype, is mounted on a Hummer and produces a beam with a 2-meter diameter. Effective range is at least 500 meters, which is further than rubber bullets, tear gas or water cannons. The ammunition supply is effectively unlimited.

 

Unlimited ammunition, en stråke med en diameter på 2 meter, og lengre avstand enn gummikuler, tåregass og vannkannoner er supert for å bryte opp folk/insurgents.

 

Men spørsmålet er om de har testet om fattende nok.

Hvis de får ADS til å fungerere og er 100% viss om at det er ingen varige bivirkninger eller skader ved dette, kan dette være en revolusjonering av "crowd control".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...