Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er franske dieselmotorar av god kvalitet?

Zeph

Anbefalte innlegg

Eg er på jakt etter ein arbeidsbil, type postbil og vart anbefalt av fleire å sjå på franske bilar. Citroen, Renault, Peugeot osv.

Er det noko å satse på? Renault Kangoo, Peugeot Partner er blandt bilane som er blitt nevnt. Peugeot er vel det mest solgte merket dei siste 5-6 åra, skulle jo egentleg love bra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil anbefale Berlingo/Partner om du vil ha postmann Pat bil. Det betyr lite om du velger Citroen eller Peugeot, da det er samme bil.

Jeg har kjørt endel Berlingo, og den er helt OK å kjøre. De nye dieselmotorene til PSA brukes av mange fabrikanter, og 1,6 HDI finnes bl.a i Volvo og Ford. Tror den skulle være en helt kurant og moderne turbodiesel.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe i veien med franske biler, verken motorer eller andre deler av bilen. Som sagt i forrige innlegg, bruker flere fabrikker samme motorer. Det samme gjelder gearkasser, der f.eks Peugeot, Citron og Audi bruker noen av de samme automatkassene. Jeg har kjørt 150.000 km på en Citroen uten særlig trøbbel. Eneste forskjellene ift for eks. BMW og Mercedes, er at Citroen taper seg mer i verdi og ruster mindre.... Statusfaktoren er naturligvis ikke den samme som de nevnte tyske, dermed også større verditap.

Endret av perjohan
Lenke til kommentar

Planen er å kjøpe ein bruktbil frå 2000-2004 som ikkje er gått alt for langt til 80-100 000. Status er ikkje noko viktig faktor, verditap kanskje, men ein bil som er blitt nokre år gammal har vel allereie hatt det største verditapet?

Er det nokre modellar ein bør styre unna? Er jo ofte sånn at ein del bilar har nokre modellar som er prega av feil, til sømes Vito, Voyager og Passat.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Fattern har en Peugoet 307 HDi (diesel). Motoren er vel det eneste han ikke har hatt problemer med. Hvis man ser bort fra at det i statusdisplayet blinker "Diesel additive level low", selv om tanken for dette middelet er full. Dette vidundermiddelet koster for øvrig 500 kr/liter og det ble fylt en liter ved 80 000 km.

Lenke til kommentar

Jeg har kjørt Renault Kangoo med minste dieselmotoren (husker egentlig ikke hvilken motor det var, men det må da ha vært minste alternativ), og det var det verste jeg har kjørt. Litt motvind og det var umulig å holde 80 med den.

Bilen hadde forresten også de verste setene jeg har vært borti (på nyere biler), trodde franske biler skulle være behagelig, jeg.

Lenke til kommentar
srry offtopic, men diesel additiver? Mange dieselmotorer som kjører med additiver i dieselen utenom de som følger med fra pumpa? Hvor mye bruker den pr 10 000 km?

7474092[/snapback]

Dette middelet er for at partikkelfilteret skal fungere etter hensikten. Om det tilsettes i eksosen eller før forbrenningen veit jeg ikke.

Den bruker ca 1 liter pr 80 000 km.

Lenke til kommentar
Det sikkert en grunn til at Posten Norge velger å kjøre franske dieselmaskiner som postbiler?

7475203[/snapback]

Fordi det er de billigste i innkjøp vel :dribble:

7514185[/snapback]

Neppe bare billigst i innkjøp. Jeg vil tro det er totaløkonomien som teller mest. Da er innkjøpsprisen bare ett element. Driftssikkerhet, f.eks., er et annet. Posten må alltid fram, så når postbilen står på verksted, må reservebil brukes. Ofte er det leiebil. Jeg vet at Posten, i hvert fall noen steder, har avtaler med lokale utleiefirmaer. Selv om de ikke betaler samme pris som vi andre må, er det dyrere enn å bruke egen bil. Så jeg er ganske sikker på at Posten, og alle andre store bedrifter som kjøper biler, gjør grundige undersøkelser. Posten i Oslo har eget stort verksted med profesjonelle folk, både for små og store biler. De har sikkert vært delaktige i vurderingene.

Konklusjon: Når Posten har kjøpt Citroen og Peugeot, er det sikkert gode biler.

Lenke til kommentar

Peugeot/Citroen (PSA) har mange gode dieselmotorer på samtittigheten

2.1TD og 1.9TD motoren som ble brukt i Peugeot 406 og Citroen XM er gode dieselmotorer, de senere HDI motorene er også veldig bra deriblandt 2.7HDI som også brukes i Jaguar XJ6 og peugeot 407 og 607 Franskemennene har mye skrot på samvittigheten også uten at jeg skal gå noe nærmere inn på det.

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg vil fraråde alle til å kjøpe franske biler da disse er av dårlig kvalitet og lite service vennlig. Kjøp heller en Nissan Cube eller Toyota Yaris om du virkelig må ha en bil av denne typen. Varebilene til Opel er heller ikke noe å skryte av siden disse er produsert av Renault. Dette gjelder alle franske biler, ikke bare varebiler. Har skrudd mye på Citroen XM og denne bilen for jeg utslett av! FISJ!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Varebilene til Opel er heller ikke noe å skryte av siden disse er produsert av Renault.

7569986[/snapback]

Skrur opel til daglig, og bortsett fra bærekuler som går etter 30.000 vis bilen blir brukt litt på dårlig vei, og bremseklosser bak som slites ganske fort, så er faktisk opel vivaro ganske gode biler, selv om den i bunn og grunn er en Renault..

Opel combo er også ganske gode og kurante biler..

Lenke til kommentar
Jeg vil fraråde alle til å kjøpe franske biler da disse er av dårlig kvalitet og lite service vennlig. Kjøp heller en Nissan Cube eller Toyota Yaris om du virkelig må ha en bil av denne typen. Varebilene til Opel er heller ikke noe å skryte av siden disse er produsert av Renault. Dette gjelder alle franske biler, ikke bare varebiler. Har skrudd mye på Citroen XM og denne bilen for jeg utslett av! FISJ!

7569986[/snapback]

Merkelig at Åsane Auto har gitt mamma og pappa helt super service da. Der ble det kjøpt en brukt Citroen Xantia, og når det er bruktbil skulle man nesten tro at man blir glemt etter kjøpet, men neida. Bedre service har jeg nesten ikke hørt andre har fått, ikke om de har kjøpt nye biler engang.

Lenke til kommentar

Det står PSA diesel i XL-7'en vår. Den har nå gått 42000 km uten et feilslag. :)

Off topic: Er det noen som vet hvem som produserer automatkassa i Citroen C8? Vi vurderer å kjøpe en slik, men en eller annen produsent av automatkasser til franskmenn har hatt mye trøbbel med dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...