Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen vil ikke starte instalasjon av winXP

Anbefalte innlegg

En venn av meg har en gammel maskin som når han starter den ikke vil starte instalasjon av WinXP.

Jeg får en melding at jeg må sett inn Sistem Disk.

Det står også at det er Bios feil.

Jeg har da lastet ned bios å *brent* den på et disket og prøvd å instalere den men det virker fortsatt ikke! :hmm:

Noen ganger begynner maskina å pippe :S noen ganger så vil ikke skjermen starte idetheletatt.

der e d han har : MSI k7t266 pro 1

AMD athlon 1700+

resten er en harddisk på 60gb

2minnebrikker(er ikke sikker på hvor mye mb)

1cdrw og 1dvdrom

D er en fujitsu siemens maskin.

Noen som kan hjelpe?? :blush:

takker for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må inn i BIOS å stille rekkefølgen på hva som skal starte opp(Boot rekkefølge).

Du må da sikkert trykke delete når maskinen starter, men dette skal stå i manualen.

Her er siden til Hovedkortet oppe til venstre er manulen som du kan laste ned, drivere og BIOS(men den skal du holde deg unna hvis du ikke vet hva du gjør).

Driverene for lyd øverste og chipset nederste skal du installere etter at Windows er reinnstallert.

http://www.msi.com.tw/program/products/mai...tail.php?UID=27

Lenke til kommentar

Prøv å gå inn i BIOS'en og endre boot rekkefølgen.

Endre den slik at den booter i denne rekkefølgen her :

1. diskettstasjon

2. CD/DVD-rom

3. Harddisk

Dersom den fremdeles ikke vil boot windows XP cd'en og du ikke får startet installasjonen, så kan det være en ide å ikke ha harddisk som boot enhet i det hele tatt, men f.eks bare diskett/cd mens du kjører første del av installasjonen, for så å hente inn igjen harddisken i bootrekkefølgen når det kreves.

Dersom du ikke får bootet fra cd/dvd i det hele tatt.... Så har vi et lite problem.

Da må du inn på MS sine sider, og laste ned et "Bootdisk kit" eller hva det nå heter. Det består av 3 (mener jeg) disketter, som du kan boote fra,

og så forhåpentligvis får tilgang til cd/dvd rom etter det.

Lykke til.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...