Tharos. Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Atter en nybegynner her, som vil ta steget opp i de "voksne" kameraenes verden. Var innom en fotobutikk, og syns Nikon D80 virket som et veldig bra kamera. Div. tester på internett støtter jo også den teorien. Herr Fotomann i fotobutikken ville selge meg kamerahus til 10000,- og et Sigma 70-300mm F4-5.6 DG Macro for 3000,- Minnekort skulle jeg få med på kjøpet. Etter en kjapp kikk på produktguiden på akam, ser jeg pris for kamerahus er ca. 8500,- og ca. 1800,- for samme objektiv. Jeg vil jo gjerne støtte fotobutikker som denne jeg var innom, men nesten 3000,- i forskjell er i overkant, syns jeg. Så hva syns eder eksperter om saken? Spare penger og kanskje kjøpe et enda bedre objektiv, eller støtte liten og søt fotobutikk? PS. Med det samme jeg lager en post, kan jeg jo også spørre om objektivet er det rette? Vil gjerne ha litt zoom, da jeg er naturglad som fy og vil ta bilder deretter. Men vil gjerne ha mulighet for fine "innebilder" i tillegg. Takk for svar! Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 er for å støtte lokal(e) butikker også, men arlig talt 3000,- er stor diff. så enten kan de gå ned på prisen i lokal butikk eller er det bare å kjøpe på nettet..... Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Jeg ville valgt en butikk til et kamera, men ikke dersom det hadde blitt for dyrt. Det objektivet er ikke mitt førstevalg, ihvertfall ikke som det eneste. Som nybegynner synes jeg et objektiv som går fra vidvinkel til moderat tele er et mye bedre valg, så kan du supplere etter en stund når du ser hva du trenger og bruker mest. Et D80 med en 18-70 mm i kit synes jeg ville vært det beste valget som f.eks. her. Ellers er jo fortsatt en D70s et meget bra hus til 3.000,- mindre. Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Bare sånn at det er sagt: Jeg er "Canon-mann", så det kan hende tråden blir litt farget Jeg vet ikke om Nikon har samme sort "deal" med enkelte butikker slik som Canon har. Jeg kjøpte min EOS 20D hos en "Canon Pro Dealer" hjemme. Prisen for kameraet lå ca 300,- over nettpris (uten frakt). Jeg har også 24-70 f/2.8 og 70-200 f/4.0 fra samme Pro Dealer. Her ble prisene tilsammen ca 500,- mere enn nettbutikk (uten frakt). Dette er for "Canon Pro" utstyr, "vanlig" utstyr er billigere på nett. F.ex blitz 580EX ble 150,- dyrere hjemme, mens 420EX (den gang, nå heter den 430), som ikke er "Pro" skulle han ha over 1000,- ekstra for. Personlig, så betaler jeg gjerne litt mere for slikt utstyr og har noen av "kjøtt og blod" som jeg kan henvende meg til, hvis noe tull skulle skje med disse dyre lekene mine.. Så over til "fargesegmentet": Personlig ville ikke jeg kjøpt et "kjipt" objektiv til et såpass dyrt og raffinert kamera. Har ikke Nikon et tilsvarende selv som, om enn noe dyrere, så iallefall bedre/mere lyssterkt? f/4.0-5.6 er ikke spesielt lyssterkt objektiv. En annen ting, hvis du skal ha et universalobjektiv, så er ikke 70-300 spesielt bra heller. Du får bra tele, men absolutt ingen vidvinkel eller normalobjektiv. Husk på crop-faktoren, på Nikon er vel den 1.5? Det betyr at med et 70-300 objektiv, så vil bildevinkelen fortone seg som 105-450 sammenliknet med analogt kamera og fullframe dSLR. Som du ser vil det egentlig bli fra normal tele til supertele.. Prøv å vurdere et objektiv som ligger rundt 28-105. Både Sigma, Canon og Nikon har en eller annen variant av denne, og som koster i og rundt 2500-3000,- Lysstyrken er gjerne f/3.5-4.5. Et objektiv i denne størrelsen er ikke så ruvende og fungerer utmerket som allroundobjektiv. Etterhvert så bygger du på med spesialgreier som ultravidvinkel og supertele. Jeg startet med "kit-objektivet" til 20D'n min, og angrer egentlig litt. Pr i dag er de 650,- ekstra kronene, som kit-objektivet kostet, bortkastet, da objektivet nå mer eller mindre permanent ligger innerst underst i et skap og vil sannsynligvis ikke bli hentet frem igjen på leeeeeeeeeeenge.. I ettertid ser jeg at jeg også ville vært tjent med å kjøpe 28-105 den gang da. Jeg vurderer fortsatt å kjøpe dette som allroundobjektiv all den grunn at 24-70'n min er diiiger, faktisk tyngere enn kameraet selv.. Håper jeg har opplyst mer enn forvirret. MvH Bikeridr Lenke til kommentar
Tharos. Skrevet 9. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2006 Ja, nå hadde det seg slik at jeg hadde valget mellom to objektiver, begge kostet 2999,- . Begge Sigma, det ene, som jeg beskrev i første post hadde bra zoom og slikt, og det andre var et kanskje et mer allround objektiv, med meget bra makro, ifølge Herr Fotomann. Jeg blir sikkert litt "blendet" av fine tall på zoom og slikt, for jeg vil gjerne ta fine naturmotiver. Men jeg trenger også muligheten til å ta fine bilder på hjemmebane. Husker ikke speks. på det andre objektivet, men det var vel rundt 18-70mm eller noe slikt. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Sigma 70-300mm F4-5.6 kan ikke ta landskapsbilder eller fornuftige bilder innendørs (utenom portrettbilder og isolering av mindre motiver) og er det ikke sol så sliter du med for lang lukkertid. 18-70mm er absolutt et bedre valg til normal bruk, 70-300mm er et fint tillegg for å ta bilder av fugler og motiver som det er vanskelig å gå fram til. D80 er et ypperlig kamera. Kjøp det i kit med et Nikkor 18-70 objektiv og vent til du har lært det grunnleggende før du bestemmer deg for hvilket tilleggsobjektiv du har bruk for. 10% påslag kan det være verdt å betale for å handel i en butikk med kunnskapsrik betjening men 30% er alt for mye, spesielt når fotomannen prøver å lure på deg et Sigma 70-300mm F4-5.6 DG Macro for 3000 kr som eneste objektiv. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Bikeridr, mener du L optikk når du sier "Canon Pro" utstyr? Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Bikeridr, mener du L optikk når du sier "Canon Pro" utstyr? 7464772[/snapback] Ikke nødvendigvis. Det er endel optikk og annet "vanlig" utstyr som regnes for "Pro". Bl.a så er jo EOS 20D ikke "Pro", men "Semipro", likevel er dette innenunder Proparaplyen. EF-S 10-22 er et annet eksempel. EOS 350D (Vet ikke om 400 nå) er/var *ikke* Prodefinert. Men enklest er det nok å spørre i butikken. MvH Bikeridr Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Har ikke hørt om canons "pro"serie, men hva mente du egentlig med det innlegget ditt lenger opp? At det var mindre prisforskjell på proutstyr på en nettbutikk og i en vanlig butikk? Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Har ikke hørt om canons "pro"serie, men hva mente du egentlig med det innlegget ditt lenger opp? At det var mindre prisforskjell på proutstyr på en nettbutikk og i en vanlig butikk? 7464887[/snapback] Ja. Om det var "salgstriks" eller fakta da jeg kjøpte 20D'n vet jeg ikke, men iallefall fortalte nå han kamerapusheren meg at som "Pro Dealer" var han nødt til å holde konkurransedyktige priser på Pro-utstyr. Jeg spurte spesifikt den gangen da jeg ikke forsto hvorfor 580EX'n "bare" kostet 300,- mer hos ham, mens den (på nettet) 2000,- billigere 420EX'n kostet over 1000,- mere. MvH Bikeridr Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Der jeg jobber er vi "pro dealere". Det vil si at vi har visse krav rettet mot oss fra Canon, men får litt igjen for slitet med lavere innkjøpspriser på produkter som faller under "Pro"-kategorien. Angående D80 så finner du den langt billigere i vanlige butikker enn 10.000 kroner, men det kommer vel også an på hvor i landet du bor. Der det er mindre konkurranse, er også prisene høyere. Ikke støtt en fotobutikk om det er så store prisforskjeller... fotobutikkene på "landet" må lære seg å være konkurransedyktige de også, akkurat som vi i Oslo har lært det. Noen hundrelapper pr. 10.000 kroner er greit, da det er mange fordeler med en fysisk butikk. Men 20% forskjell på så dyre produkter gjør en viss forskjell. Lenke til kommentar
Tharos. Skrevet 10. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2006 Ja, den prisforskjellen er i meste laget, ingen tvil der. Og nå til dags er man jo mye mindre avhengig av å få hjelp i fysiske butikker, siden man har minst like proffe entusiaster som sitter og hjelper på div. forum (som dette). Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Ja, den prisforskjellen er i meste laget, ingen tvil der.Og nå til dags er man jo mye mindre avhengig av å få hjelp i fysiske butikker, siden man har minst like proffe entusiaster som sitter og hjelper på div. forum (som dette). Det er likevel behov for fotobutikker, for entusiastene kan ikke hjelpe deg med å ta i kameraet og kjenne på fysiske ting som ergonomi. De kan heller ikke gi deg et minnekort eller på timen etc. Samtidig - som Afseth og andre er inne på - de fordelene fotobutikkene gir har en pris, men det betyr ikke at vi skal godta en hvilken som helst pris... Vi kunder må føle at vi får noe igjen for pengene, og det må enten være service, utvalg eller tilgjengelighet for fotobutikkens vedkommende. Klarer de ikke tilby de produktene man er på jakt etter, mister man kunder, kunder som kanskje aldri kommer igjen... Lenke til kommentar
TigerBlack Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 jeg for min del foretrekker butikker. På det utstyret jeg har, har jeg ikke sett noe forsjell på webpris og butikkpris. Jeg står på trappa til å kjøpe Canon 30D nå og har naturligvis sjekket endel runt dette og funnet ut at de som er dyrest her er de store elektroskjedene (elkjøp og lefdal). mens fotovideo er en av de desidert billigere. De aller fleste nettbutikkene ligger på mer eller mindre samme pris som Fotovideo og tildels JapanPhoto. Jeg har ikke sett mer en ca 200 kr forsjell. Og så sytnes jeg det er litt greit å handle i en butikk. Og ha følsen av å vært å handlet og ta varen med hjem, istedet for å hente en pakke på posthuset... Kanskje jeg bare er gammeldags Lenke til kommentar
MoonTheLoon Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Har jobba hos fotograf/fotobutikk og kjøpte utstyr på nettet samtidig. Det er av og til økonomien må gå foran samvittigheten. Men støtt mannen i gata hvis det ikke gjør deg bankrupt, der får du garantert svar fra en som har interesse og peiling når du lurer på noe. Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Er noen butikker som er slik at det SKAL være billigere enn hos andre. Slik som i sentrum her er det en butikk som skal ha billigere enn på nettet. Feks: koster en skriver 1000kr på nettet og orgnialt 1300 i butikk, får vi den for 1000kr i butikken. Dette gjelder ved alle Canon saker. Så tenk over det, finnes nok flere slike butikker! Lenke til kommentar
parleur Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Lefdal i Oslo og Trondheim har 150% prisgaranti! så plakater på butikken. hvis en ting koster 1000 en plass og 1300 kr på lefdal får du den får 850 kr Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Lefdal i Oslo og Trondheim har 150% prisgaranti! så plakater på butikken. hvis en ting koster 1000 en plass og 1300 kr på lefdal får du den får 850 kr 7486401[/snapback] Denne "garantien" (eller "Finnerlønn" som de kaller det nå etter at forbrukerombudet nektet de å ha en slik garanti) er litt farlig å satse på. Man må kjøpe tingen på Lefdal først, så få prisbekreftelse fra den billigere butikken (evt. annonse) og så gå tilbake til Lefdal og håpe at de gidder å gi deg finnerlønnen. Er flere som har brent seg på det. Da kunne du heller først kjøpt på den billigere butikken og fått det billigere. Du kan også oppleve at du ikke får prisbekreftelse fra den andre butikken om man skjønner hva du skal bruke den til. Finnerlønnen er uansett uheldig for konkurransen, fordi man da raserer absolutt all mulighet andre har til å konkurrere mot Lefdal, og da gidder ikke andre butikker å justere prisen etter Lefdal sine priser. Hva det ender med? At Lefdal også kan øke prisene, så det til slutt uansett blir dyrere for kunden til slutt. Lenke til kommentar
mokolotivet tåmmas Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 Ikke kjøp Sigma 70-300mm/f4-5,6 som førstevalg. Selv startet jeg med Sigma 18-200/f3,5-5,6 og er kjempefornøyd med dette objektivet som et "all round" objektiv. Et bra objektiv i forhold til prisen (ca 3000kr). Jeg kjøpte meg like etterpå en Sigma 70-300mm med makrofunksjon. Dette objektivet har nesten ikke vært brukt. Årsaken til dette er: - Må ha sollys for å kunne ta foto av ting i bevegelse. - Nærgrensen er ikke nær nok ved macro-fotografering. Dersom du får interesse i macro-foto, så ville jeg heller brukt noen ekstra penger på et ordentlig macro-objektiv. Jeg kjøpte Sigma 150mm/f2,8 macro 1:1 her om dagen, og dette objektivet var helt rått. Gleder meg til å få brukt dette. Men dette er et macro-objektiv, og har sine begrensninger som alle andre objektiver. Butikk vs Nettbutikk. Bruk priser du finner på nettet til å prute ned prisene i butikker. Jeg gjør det med stort hell Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå