Gå til innhold

Varm PC etter kjøp av ny harddisk.

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte ny harddisk for et par uker siden, og har nå totalt fem stykker, med to ATA-disker og tre S-ATA-disker. Etter at jeg installerte den nye disken (300gb Seagate S-ATA) begynte jeg å få problemer med hete i maskinen. Viften på skjermkortet (regner med det er skjermkortet iallefall) bråker konstant. Tidligere har den kun bråket som det under spilling og rett etter spilling, men nå går det døgnet rundt. Everest Home Edition sier at GPU-en ligger på 60-64 grader, og det uten noen annen load enn desktop-bruk, og det er jo helt klart for mye.

Jeg har et X800 PRO-skjermkort, og jeg vet at viften er kjent for å bråke mye på kortet, men jeg forstår ikke helt sammenhengen mellom installasjon av disk og bråket som kommer nå. Det burde da ikke bety såå mye med en liten disk til?

Har installert SpeedFan nå, og det sier at det er "Core" som er 65C akkurat nå, og sier det er AMD K8-Chip på PCI-bus, men det må vel være chipsetet? Virker ikke som Everest og SpeedFan er helt enige i hva som er hva, og det eneste jeg vet, er at noe bråker.

Jeg har to kabinettvifter koblet til, den ene direkte i hovedkortet, og den andre med manuell kontroll slik at jeg selv kan justere hastighet (og volum).

Så spørsmålene mitt er.. Er det virkelig den nye disken som gjør utslaget? Er det noe jeg kan gjøre med problemet, annet enn å kjøpe ny kabinettkjøler? Er det chipsetvifta, eller er det GPU-en som sliter med heten?

24516.jpeg

Her er et bilde av innmaten i PC-en. Den eneste forandringen er at den oransje kabinettviften til høyre i bildet er flyttet litt høyere opp. Det er den jeg kan justere hastigheten på manuelt. PCI-kortet under skjermkortet er også flyttet ned et hakk for å gi mer rom, men det ser ikke ut til at det hjalp stort.

Endret av _oDIn_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ai ai

Her ville jeg først tatt en real opprydding i kabler og diverse.

Samt satt inn en vifte eller to til, husk at det er viktig med luft-gjennomstrømming, så jeg ville ihvertfall hatt en som blåser inn og en som blåser ut, evt flere.

Når jeg kjøpte min nye disk ble jeg nødt til å montere en vifte mellom begge to diskene for å unngå all varmen.

:thumbup:

Lenke til kommentar

Det er ikke så lett å rydde opp i kabler og slikt.. Har stripset sammen de jeg kan, men det er et problem med at kablene til strømforsyningen er veldig harde og vanskelig å bøye skikkelig. Tror ikke de er beregnet for et såpass lite kabinett, det virker iallefall ikke sånn :)

Det er ikke til å unngå at det blir en del kabelrot når det er fem disker med i bildet, og enda mer i tillegg når to av diskene er ATA.

Lenke til kommentar

Tenkte på vifta neders til høyre på bildet, er omtrent halvparten av den blokkert av disk-beholder-dingsen? Er det mulig å bytte vifta til venstre i midten med en større en?

Ser ut som du sier at det er stive kabler, dermed vanskeliggjør de nok bøying og diverse. Samt at du også har mange disker.

:hmm:

Lenke til kommentar

Den vifta nederst til høyre satte jeg der fordi jeg hadde problemer med blåskjerm på grunn av varme for rundt et år siden, og den er beregnet å skulle blåse litt luft mellom diskene der. Det fungerte ganske bra, og har ikke slitt noe etter det. Jeg flyttet vifta opp et hakk da jeg kjøpte den nye disken slik at den skulle blåse på de tre SATA-diskene, da jeg følte risikoen for hete ble større der enn hos de to ATA-diskene i bunnen.

Bildet lyver litt, det kan se ut som at diskene er helt klint sammen, men det er rundt en halv centimeter mellom dem, og temperaturen på diskene har holdt seg på et greit nivå, rundt 40 celius hele tiden, så jeg tror ikke problemet der er det største.

Det er kun plass til 80mm-vifter i kabinettet, det er ikke laget for annet. Strømforsyningen har dog en 120mm pekende "rett ned" på hardwaren, og jeg regner nesten med at den suger luft fra kabinettet og blåser ut varmluften bak, uten at jeg er helt sikker på det. Noe annet virker litt utrygt for komponentenes del.

Har sjekket mer i Speedfan opp mot Everest, og det virker som at Everest viser chipset-temperaturen og at Everest viser GPU-en slik jeg trodde. Temperaturene der er iallefall ganske forskjellige nå, og viftelyden har roet seg en del ned i kveld. Jeg skrudde opp hastigheten på kabinettviften nederst til høyre på bildet, så jeg tror nok det gjorde utslaget for gjennomstrømningen.

Endret av _oDIn_
Lenke til kommentar

Jeg har til og med idag hatt 5 disker (nederst i diskbrønn)

Kjøpte en til 320GB disk i dag og har nå 3 stk istedet .

Chipset har nå gått fra 55°C til 41°C .

CPU gått fra 35/36°C til 30°C.

Før:

+---------------+---|
+ disk 5        +   |
+---------------+   |
+ disk 4        +   |
+---------------+   |
+ disk 3        +   |120mm inntaks vifte
+---------------+   |
+ disk 2        +   |
+---------------+   |
+ disk 1        +   |
+---------------+---+

Etter:

+---------------+---|
+ disk 3        +   |
+---------------+   |
+ Tom plass     +   |
+---------------+   |
+ disk 2        +   |120mm inntaks vifte
+---------------+   |
+ Tom plass     +   |
+---------------+   |
+ disk 1        +   |
+---------------+---+

Chipset reduksjon -15°C

Cpu reduksjon -5°C

PWM IC reduksjon -10°C

:w00t:

Lenke til kommentar

Nice resultater det der ja :)

Det er litt merkelig hvor mye forskjell det er i én disk da. Jeg trodde kanskje det var at PSU-en måtte trykke på litt nærmere smertegrensen, siden det er en 450w og at det dermed ble varmere, men det kan godt hende at det rett og slett er gjennomstrømningen som har fått seg et skudd for baugen med denne ene disken..

Lenke til kommentar

Dersom systemet ditt allerede balanserte på grensen av kjølekapasitet er det vel ikke så unaturlig, man tipper over grensen og havner i en ond sirkel. Komponent A blir varmere noe som medører at kompenent B også blir varmere som igjen medfører at komponent A blir ytterligere varmere osv..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...