Gå til innhold

suger directx?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser at folk ler av Snowman her, men jeg synes faktisk han har et poeng. Ikke mest med tanke på DirectX, men mer på at hardwaren er så bra nå at programmerere ikke trenger å være like nøye med optimalisering osv.

 

Hørte om noen russiske programmerere som hadde fått Wolf3d til å kjøre flytende på en C64, så det er sikkert muligheter for forbedring på dagens koder også :smile:

 

Magnus

Lenke til kommentar

Er ikke DirectX som suger. Det er vel snarer du tenker jeg.. :razz:

 

Men hvis du bryr deg om 18 usle Megabyte, så har du store problemer spør du meg. For da kan du glemme alle dagens spill. Har flere spill selv, som varierer fra 10Mb til 2-3Gb installert. :grin:

Lenke til kommentar

Magnum: Jeg ser absolutt poenget ditt, men en må se litt på det de andre sier i denne tråden. De nyeste spillene tar 1GB+, mesteparten av det er ikke programmering, men rett og slett ressurser som texturer og maps/modeller. småond snømann kommer med kommentarer han absolutt ikke har dekning for, fordi han ikke vet hvordan directx virker og hva som må til for å optimalisere et spill for directX. Hva som foregår i bakgrunnen av av et spill (engine/fx etc). Ikke at jeg vet kan å programmere directx eller noe, men uansett så er jo denn tråden helt poengløs!! Jeg fatter ikke hva han vil frem til.

 

For å begynne på en ny paragraf. Om vedkommende hadde kommet med argument for at directx var dårlig programert i forhold til openGL eller noe slikt, så hadde jo denne tråden vært saklig, men dette er jo helt bak mål (spør du meg!). Da kan en begynne å lure på hvorfor folk i det hele tatt orker å svare på denne tråden, men det må jo være for å understreke hvor på jordet vedkommende er, at tråden ikke er stengt allerede er jo et under med tanke på hvilket land seriøsiteten ligger her!!! =P

 

Eneste poenget med denne tråden må jo være at moderatorene burde være strengere på dette forumet!! For jo flere slike usaklige tråder det kommer, så vil jo det bare oppmuntre til lignende tråder som f.eks.: hva er best av jordbær og jetmotorer, flekkemaur og rattkjelke etc etc.. Jeg setter ting litt på spissen, men dette er jo ikke aktuelt i det hele tatt. For det første snakker vedkommende om DOS vs. DirectX 3/5?!?! HALLO sier jeg bare! Dette er en diskusjon som muligens var aktuell da folk hadde 170--500mb harddisker! Ikke minst har hardware blitt fattelig mye kraftigere siden den gang (5-6år siden). hvorfor ta opp et slikt tema nå!? I den tidsrammen som er snakk om her så var det normalt å programmere sine egne grafikkmotorer, det som var den store revolusjonen med directx var jo at det ble mulig å bruke eksisterende kode, for å slippe akkurat dette styret med å makke med så mye kode selv! En ser jo på dagens spille at directX/opengl er et stort sprang fra de "gode gamle DOS dager". Det neste steget er Cg-språket fra nvidia, eller noe lignende som blir godtatt av resten av industrien.

 

Legg merke til at kresne snømann ikke har noe å vesentlig å kommentere på dette, fordi han vet utmerket godt at han padler langt ut på jordet med dette temaet, i mitt syn hvertfall.. vi får se vi får se..

 

 

Noen liker kanskje ikke verden går fremover så fort som den gjør, men jeg synes at det er utrolig spennende å leve akkurat nå.. haha, ser dere, nå ble jeg helt eksistensiell og greier... =P *gå og legge seg*

Lenke til kommentar

10 mb forskjell er ingenting, men vi snakker om at ett spill tar 5 ganger mere plass kun fordi det støttes av directx. jeg har ikke peil på slikt så jeg håpet at det var en guru her som har noe peil. men det bør da være mulig og lage en standard som ikke tar 5 ganger mere plass uten å endre spillet? helt ok at grafikk og slikt tar plass, men det er mulig og pakke ting ned mye i plass, men det er vel egentlig opptil spillutviklerne om de skal gidde og gjøre det sikkert.

Lenke til kommentar

Når man snakker om så små størrelser så er det mer merkbart. Det har med filer man trenger for å kjøre spillet. Det er en del ekstra data man trenger for å i det hele tatt kunne kjøre programmet (spillet) i et Windows miljø. Disse komponentene er helt sikkert spesialisert for akkurat Transport Tycoon Deluxe, og er derfor ikke en del av de normale DirectX runtime komponentene.

 

Hadde vi snakket om et spill som var større, så hadde det fortsatt vært omtrentlig samme mengde data som skulle til for å kjøre spillet, men da ser man det i en annen sammenheng siden spillet tar mer plass i forhold til den data man trenger for å kjøre spillet, capish?

 

Selve spillet i seg selv (game content) tar ikke mer plass...

 

Som noen sa her, så er det helt klart en tendens at utviklere ikke klarer å ta i bruk den potensielle kraften i dagens hardware, men å lage en nesten perfekt optimisert kode med en kompleksitet på høyde med Doom3 er helt umulig. Grunnen til dette er jo at det finnes et uendelig antall helt unike PC'er, hvor enkelt er det å lage kode som fungerer knirkefritt på alle sammen uten å gå via en felles standard (API) eh?

 

Det finnes èn person per i dag som er en skikkelig jævel til å lage effektiv kode, og det er Teh Carmack. De aller fleste andre lager så lite effektiv kode at man helt sikkert kaster bort minst halvparten av de egentlige ressursene en PC har...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...