IntelAmdAti Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 suger directx? det tar så sinnsykt mye plass med directx spill og slikt. transport tycoon får plass på ett par disketter, men directx versjonen tar jo sånn 20 megabyte. directx tar jo 4 ganger mere plass enn nødvendig, og det uten og tilføye noe nytt i spillet. hvorfor tar pc spill så mye plass egentlig? nintendo64 spillene tar rundt 20 mb, men pc spill får jo plass på flere cder. en kunne klart seg bedre med en 20gb hd enn en gjør med 120 gb hd idag hadde det ikke vært for directx-spillene som tar så vanvittig mye plass. Lenke til kommentar
CAH1 Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 Skjønner ikke helt problemet. Spill tar jo mye plass når de blir lengre og med bedre grafikk. Skaff deg en stor harddisk eller to og avinstaller spillet når du er ferdig å spille. Lenke til kommentar
bidz Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 DirectX suger vel ikke.. men det finnes bedre alternativ imho: OpenGL :smile: grunnen til at ting tar større plass når de er "koda" i DirectX er at DirectX er et meget meget forenklet API for programmering av spill. Ergo så trenger utviklerne egentlig ikke og vite så mye om low-level programmering som de måtte før. Før så skrev de en spillmotor for ett spesifikt spill. Når de skriver mot DirectX, så er dette tilpasset til og passe alt - hvis du skjønner hva jeg mener. DirectX er positivt på en måte; det gjør spill-utviklingen endel enklere og raskere, samt at utviklerne ikke trenger og vite ordentlig low-level koding. IMHO, er det også endel negativt med akkurat det. Dersom spillutviklingen blir enklere og tar mindre tid, samt at folk ikke trenger og ha SÅ god peiling som før, så kommer det også somregel spill som er rusha fort, eller laget av folk som kun vil tjene litt penger på dette, o.l. det er vel en grunn til at Carmack & Co kun holder seg til OpenGL istedenfor DirectX :smile: Å lage spill som er ordentlig optimalisert for hardware'n i DirectX er nemlig ganske vanskelig, siden DirectX ikke er optimalisert for noe spesielt spill - og siden dersom spill programmeres mot DirectX, så er INGENTING programmert direkte mot hardware, eller noenting. Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 Ehheh..grunnen til at dagens spill tar mer plass har vel heller lite med hvilken API det benytter. Dagens spill har simpelthen mye mer innhold. Textures har blitt større, lyder er i bedre kvalitet, spillmotorene har blitt mer kompliserte...osv osv. Et OpenGL spill tar ikke noe mindre plass enn et DirectX spill....det er innholdet i spillet som er den avgjørende faktoren her... Quote: DirectX er positivt på en måte; det gjør spill-utviklingen endel enklere og raskere, samt at utviklerne ikke trenger og vite ordentlig low-level koding Man skriver selvfølgelig ingenting i low-level lengre, det ville ta altfor lang tid, og i tilegg ville det med dagens spill være helt umulig å lage en skikkelig effektiv kode uten et mannskap på 300 mann. Hvor stor forskjell det er mellom vanskelighetsgraden mellom OpenGL og Direct3D er det vel egentlig relativt til hva du er vant med fra før. Det er ikke så enkelt å komme inn i nyere varianter av DX som du kanskje tror.... [ Denne Melding var redigert av: CAT-scan på 2002-11-19 16:22 ] Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 19. november 2002 Forfatter Del Skrevet 19. november 2002 ett nintendo64 spill tar toppen 20 mb, og det er ikke pga det er på konsoll eller pc spill har mere innhold og slikt. transport tycoon tar 18mb i windows/directx versjon og ca 3 i dos versjon, det er akkurat samme spillet. du ville aldri klart å pakke zelda innpå pc på 20 mb uten å bruke emulator, og det betyr vel at directx sløser mye plass? spill som tar 50mb kunne nok fint tatt 20 uten til å redusere noe på grafikk eller noe slikt. Lenke til kommentar
HFL Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 Når jeg prøver å spille crazy taxi på pcen, kommer det en directx graphics error, men jeg har directx 8. Vil spillet virke med open gl, og i så fall, hvor får jeg open gl fra? Lenke til kommentar
HFL Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 Når jeg prøver å spille crazy taxi på pcen, kommer det en directx graphics error, men jeg har directx 8. Vil spillet virke med open gl, og i så fall, hvor får jeg open gl fra? Lenke til kommentar
HFL Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 Når jeg prøver å spille crazy taxi på pcen, kommer det en directx graphics error, men jeg har directx 8. Vil spillet virke med open gl, og i så fall, hvor får jeg open gl fra? Lenke til kommentar
HFL Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 Når jeg prøver å spille crazy taxi på pcen, kommer det en directx graphics error, men jeg har directx 8. Vil spillet virke med open gl, og i så fall, hvor får jeg open gl fra? Lenke til kommentar
HFL Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 Når jeg prøver å spille crazy taxi på pcen, kommer det en directx graphics error, men jeg har directx 8. Vil spillet virke med open gl, og i så fall, hvor får jeg open gl fra? Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 her prøver vi så godt vi kan å ikke spamme ja..? Lenke til kommentar
Gothmog Skrevet 20. november 2002 Del Skrevet 20. november 2002 Kjære HFL... viss det er slik at du trykker send en gang når du poster og det tar en stund, vær så snill å ikke trykk send flere ganger. Det kommer frem uansett. Lenke til kommentar
zauron Skrevet 20. november 2002 Del Skrevet 20. november 2002 Quote: det er vel en grunn til at Carmack & Co kun holder seg til OpenGL istedenfor DirectX Å lage spill som er ordentlig optimalisert for hardware'n i DirectX er nemlig ganske vanskelig, siden DirectX ikke er optimalisert for noe spesielt spill - og siden dersom spill programmeres mot DirectX, så er INGENTING programmert direkte mot hardware, eller noenting. man koder direkte mot hardware i directX også, du kan bruke extensions på kortene, så du kna ha rutiner optimalisert for radeon og andre for gf for eksempel Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 20. november 2002 Forfatter Del Skrevet 20. november 2002 men hvorfor tar directx så mye plass? transport tycoon directx tar 18.2 mb og er akkurat samme som dos versjonen som tar 3 mb. konsoll spill til nintendo64 tar toppen 20 mb fordi kassettene ikke rommer mere, og n64 spillene er store, lange, har mye grafikk og effekter og har mye musikk og lyder. de er ikke like store som 3 cd'ers pc spill men dere kan sammenligne ett hvilket som helst n64 spill med transport tycoon som tar 18,2 mb i directx versjonen. for meg lukter det at microsoft utnytter monopolet sitt til å lage en dårlig standard som sløser mye plass for at noen skal selge mere harddisker. hvor mange pc spill ifra n64 tiden har du plass til på en 10gb hd? hvor mange n64 spill? 500 n64 spill er det plass til, hvem trenger 500 spill innpå pcen samtidig? men med directx så tar jo alle spillene akkurat 1 cd hver og rundt 1 gb innpå hden. Lenke til kommentar
Ash Skrevet 20. november 2002 Del Skrevet 20. november 2002 Quote: Den 2002-11-19 12:12, skrev evil_snowman:suger directx? det tar så sinnsykt mye plass med directx spill og slikt. transport tycoon får plass på ett par disketter, men directx versjonen tar jo sånn 20 megabyte. directx tar jo 4 ganger mere plass enn nødvendig, og det uten og tilføye noe nytt i spillet. hvorfor tar pc spill så mye plass egentlig? nintendo64 spillene tar rundt 20 mb, men pc spill får jo plass på flere cder. en kunne klart seg bedre med en 20gb hd enn en gjør med 120 gb hd idag hadde det ikke vært for directx-spillene som tar så vanvittig mye plass. Ok la meg se om jeg forstår deg rett. Du vil altså ikke ha følgende: - Bedre grafikk. - Bedre lyd. - Mer realisme (filledokke fysikk bl.a). - Kanskje til og med lengre spill, mer kompliserte spill. Det finnes sikkert flere grunner til at spill blir større. Men en ting er sikkert og det er at du kan ikke legge skylda på DirectX. Legg heller skylda på Intel/AMD fordi de lager raskere prosessorer. Legg skylda på minneprodusentene som er så dumme at de lager større minnebrikker. Skyld på ATi/Nvidia fordi de ikke har klarsyn nok til å slutte å produsere raskere/bedre grafikkort. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 20. november 2002 Forfatter Del Skrevet 20. november 2002 Quote: Den 2002-11-20 12:53, skrev Ash: Quote: Den 2002-11-19 12:12, skrev evil_snowman: suger directx? det tar så sinnsykt mye plass med directx spill og slikt. transport tycoon får plass på ett par disketter, men directx versjonen tar jo sånn 20 megabyte. directx tar jo 4 ganger mere plass enn nødvendig, og det uten og tilføye noe nytt i spillet. hvorfor tar pc spill så mye plass egentlig? nintendo64 spillene tar rundt 20 mb, men pc spill får jo plass på flere cder. en kunne klart seg bedre med en 20gb hd enn en gjør med 120 gb hd idag hadde det ikke vært for directx-spillene som tar så vanvittig mye plass. Ok la meg se om jeg forstår deg rett. Du vil altså ikke ha følgende: - Bedre grafikk. - Bedre lyd. - Mer realisme (filledokke fysikk bl.a). - Kanskje til og med lengre spill, mer kompliserte spill. Det finnes sikkert flere grunner til at spill blir større. Men en ting er sikkert og det er at du kan ikke legge skylda på DirectX. Legg heller skylda på Intel/AMD fordi de lager raskere prosessorer. Legg skylda på minneprodusentene som er så dumme at de lager større minnebrikker. Skyld på ATi/Nvidia fordi de ikke har klarsyn nok til å slutte å produsere raskere/bedre grafikkort. det er ikke noe bedre grafikk, filledukke, bedre lyd eller mere komplisert eller noe bedre i directx versjonen av transport tycoon deluxe, likevel tar den 18mb som er mere enn 15 mb mere enn ikke directx versjonen. conkers bad fur day, zelda ocarina of time og mario64 er 3 veldig gode spill som tar 20 mb hver. i directx ville nok disse spillene tatt rundt 100 mb. Lenke til kommentar
Ash Skrevet 20. november 2002 Del Skrevet 20. november 2002 Forskjellen mellom dos utgaven og Windows utgaven av Transport Tycoon er nok først og fremst GUI relatert. Det tar plass å putte et spill fra dos og inn i et Windows miljø. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du henger deg opp i et stakkars steinalder spill som er produsert med en forlengs kassert DirectX versjon allikevel. Å sammenligne pc spill med konsoll spill blir også som å sammenligne epler med appelsiner. Det er ikke samme ting. De er programmert for to vidt forskjellige maskiner. Lager man spill til en spill konsoll så vet man NØYAKTIG hvilken maskinvare man programmerer til. I en pc så kan det jo være nesten hva som helst. Derfor har man bl.a DirectX som hjelper til med å gjøre den oppgaven enklere for spill utviklerne. Zelda osv er jo heller ikke akkurat noen høydare når det gjelder grafikk. Det er ok grafikk, men ikke fet grafikk. En annen ting som medvirker til at pc spill er vesentlig større enn konsoll spill er at 640*480 ikke er en holdbare oppløsning på PC lenger. Jeg er ikke 100% sikker på standard oppløsningen på en N64 konsoll. Men den er nok 320*240 eller 400*300. Derfor klarer den seg med mye mindre teksturer, og lydbrikken i N64 er heller ikke akkurat sinnsyk bra. Det er ikke direkte wav/mp3 kvalitet som kommer ut av den maskinen. PC Spill bruker gjerne wav/mp3 lyd, de bruker større teksturer for at ting skal se bra ut i de oppløsningene som man kjører på pcer. Så ja, det er nok helt riktig at disse konsoll spillene hadde tatt MYE mere plass hvis de hadde blitt lagd til pc. Men så hadde de sett minst like bra ut men kjørt på vesentlig høyere oppløsning. [ Denne Melding var redigert av: Ash på 2002-11-20 14:17 ] Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 21. november 2002 Del Skrevet 21. november 2002 LOL sammenlikne N64 spill med PC spill? iallefall dagens PC spill...jeg må le... Lenke til kommentar
Mulch Skrevet 21. november 2002 Del Skrevet 21. november 2002 Herregud så teit topic! SPAM I SAY!! PURE SPAM! jesus h christ, ventet egentlig ikke så mye mer fra denne personen, der nå har jeg sagt det. PS. Han gjentar nøyaktig det samme hver gang noen prøver å banke forunuft inn i "databanken" til denne personen, morsomt! Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 21. november 2002 Forfatter Del Skrevet 21. november 2002 Quote: Den 2002-11-20 14:05, skrev Ash:Forskjellen mellom dos utgaven og Windows utgaven av Transport Tycoon er nok først og fremst GUI relatert. Det tar plass å putte et spill fra dos og inn i et Windows miljø. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du henger deg opp i et stakkars steinalder spill som er produsert med en forlengs kassert DirectX versjon allikevel.Å sammenligne pc spill med konsoll spill blir også som å sammenligne epler med appelsiner. Det er ikke samme ting. De er programmert for to vidt forskjellige maskiner. Lager man spill til en spill konsoll så vet man NØYAKTIG hvilken maskinvare man programmerer til. I en pc så kan det jo være nesten hva som helst. Derfor har man bl.a DirectX som hjelper til med å gjøre den oppgaven enklere for spill utviklerne.Zelda osv er jo heller ikke akkurat noen høydare når det gjelder grafikk. Det er ok grafikk, men ikke fet grafikk. En annen ting som medvirker til at pc spill er vesentlig større enn konsoll spill er at 640*480 ikke er en holdbare oppløsning på PC lenger. Jeg er ikke 100% sikker på standard oppløsningen på en N64 konsoll. Men den er nok 320*240 eller 400*300. Derfor klarer den seg med mye mindre teksturer, og lydbrikken i N64 er heller ikke akkurat sinnsyk bra. Det er ikke direkte wav/mp3 kvalitet som kommer ut av den maskinen. PC Spill bruker gjerne wav/mp3 lyd, de bruker større teksturer for at ting skal se bra ut i de oppløsningene som man kjører på pcer.Så ja, det er nok helt riktig at disse konsoll spillene hadde tatt MYE mere plass hvis de hadde blitt lagd til pc. Men så hadde de sett minst like bra ut men kjørt på vesentlig høyere oppløsning.<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Ash på 2002-11-20 14:17 ]</font> transport tycoon directx utgaven er helt lik dos utgaven, men tar over 5 ganger mere plass. men det er jo ene featuren i directx :smile: blir feil og sammenligne ja, men det er vanskelig å forstå at zelda tar like lite plass som transport tycoon på pc. pc spill kunne tatt mye mindre plass, men hvorfor skal noen gidde å jobbe når folk bare kan kjøpe større harddisker? grafikk blir bedre med årene, men spillene blir ikke det, men så synker jo prisene på bedre deler jevnt og trutt så da er det jo like greit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå