dTd Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Hei igjen sitter å øver litt til matte tentamen så kom jeg over dette stykket: h(x)= x*e^x^2 og jeg skal da finne den deriverte jeg har kommet frem til dette: h'(x)= 2x^2*e^x^2 ved hjelp av denne: x*e^u*u' men i fasiten så står det (1+2x^2)*e^x^2 så jeg lurer på hvor det 1 tallet kommer fra og hva jeg gjør galt? Lenke til kommentar
EirikO Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Du glemmer kjerneregelen! (x*e^x^2)' = (1*e^x^2)+(x*(e^x^2)')=e^x^2 + 2x^2*e^x^2= (1+2x^2)*e^x^2 Derivasjon er et verktøy, integrasjon er en kunst. Lenke til kommentar
dTd Skrevet 9. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2006 aha, da skjønner jeg, men når skal man bruke kjerneregelen? når vi har e^x eller? var antagelig syk da vi gikk gjennom det fordi jeg husker ikke det, den ene mattetimen jeg var syk liksom Lenke til kommentar
VikingF Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 (endret) aha, da skjønner jeg, men når skal man bruke kjerneregelen? når vi har e^x eller? var antagelig syk da vi gikk gjennom det fordi jeg husker ikke det, den ene mattetimen jeg var syk liksom 7461997[/snapback] Du bruker kjerneregelen når det finnes et uttrykk inne i formelen, som alene også kunne ha vært en formel (hvis du forstår?). Eksempel: I eksemplet ditt skulle du derivere x*e^(x^2). Som vi ser her finnes uttrykket x^2 inne i formelen din, som alene også kunne ha vært en formel. Når en formel inneholder slike uttrykk (såkalte kjerner) og du skal derivere, så må du i tillegg til vanlig deriveringsregel også gange med den deriverte av kjernen. [e^(x^2)]' = 2x*e^(x^2) <= ganger med 2x, fordi det er den deriverte av x^2. Håper du forstod det nå. Endret 9. desember 2006 av VikingF Lenke til kommentar
dTd Skrevet 9. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2006 aha, da skjønner jeg, men når skal man bruke kjerneregelen? når vi har e^x eller? var antagelig syk da vi gikk gjennom det fordi jeg husker ikke det, den ene mattetimen jeg var syk liksom 7461997[/snapback] Du bruker kjerneregelen når det finnes et uttrykk inne i formelen, som alene også kunne ha vært en formel (hvis du forstår?). Eksempel: I eksemplet ditt skulle du derivere x*e^(x^2). Som vi ser her finnes uttrykket x^2 inne i formelen din, som alene også kunne ha vært en formel. Når en formel inneholder slike uttrykk (såkalte kjerner) og du skal derivere, så må du i tillegg til vanlig deriveringsregel også gange med den deriverte av kjernen. [e^(x^2)]' = 2x*e^(x^2) <= ganger med 2x, fordi det er den deriverte av x^2. Håper du forstod det nå. 7463059[/snapback] hm det har jeg skjønt men om du ser på forklaringen til "EirikO" så har han fått svaret slik : (1+2x^2)*e^x^2 og jeg har fått samme svar som deg: 2x*e^(x^2) så egentlig så forklarte det ikke helt saken men jeg trur jeg forstår det Lenke til kommentar
VikingF Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 hm det har jeg skjønt men om du ser på forklaringen til "EirikO" så har han fått svaret slik : (1+2x^2)*e^x^2 og jeg har fått samme svar som deg: 2x*e^(x^2) så egentlig så forklarte det ikke helt saken men jeg trur jeg forstår det 7463993[/snapback] Jo, men jeg deriverte bare e^(x^2) for å bruke det som eksempel. Ditt eksempel er: x*e^(x^2) Det uttrykket består av to sub-uttrykk som ganges med hverandre, dvs x og e^(x^2). Når man skal derivere et slik uttrykk, så må man bruke formelen for derivasjon av en formel bestående av to sub-uttrykk, som er: [f(x)*h(x)]'=f'(x)*h(x)+f(x)*h'(x) Hvis f(x) i ditt tilfelle er x, så er f'(x)=1, h(x)=e^(x^2), h'(x)=2xe^(x^2) Dermed får du som resultat: [x*e^(x^2)]'=1*e^(x^2)+x*2xe^(x^2) = e^(x^2)(1+2x^2) Lenke til kommentar
dTd Skrevet 10. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2006 åja lol, leste litt fort takk for hjelpen anyway Lenke til kommentar
GeO Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Når det gjelder den beryktede kjerneregelen, så kan du tenke deg at du ALLTID ganger med den deriverte av kjernen, og når den kun er x (som i e^x eller andre uttrykk), så vil jo det si at du ganger med 1. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå