Heilage Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Hei. Jeg har en Netopia Cayman 3351 som jeg har fått fra NGT. Denne har (idiotisk nok) bare en port, så jeg må koble den til en annen router for å få flere porter og trådløs tilkobling. For øyeblikket står hovedmaskinen koblet gjennom en switch med kabel for å kunne bruke aktive tilkoblinger gjennom Caymanen. Jeg vil gjerne koble direkte til den trådløse routeren min (Et TopCom SkyR@cer Pro WBR 654), via trådløst, men vil ikke miste muligheten til å bruke aktive tilkoblinger via portene jeg åpner. Koblingen er altså slik nå: Netopia 3351 ------> Dlink switch ------> TopCom SkyR@cer Jeg vil ha: Netopia 3351 ------> TopCom SkyR@cer Kan noen hjelpe? Lenke til kommentar
fa2001 Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 (endret) Koblingen er altså slik nå: Netopia 3351 ------> Dlink switch ------> TopCom SkyR@cer Jeg vil ha: Netopia 3351 ------> TopCom SkyR@cer 7461830[/snapback] Det hadde vært fint å sett hvor internett og pcene dine var i disse diagrammene, men utifra beskrivelsen din så er det vel: Edit: Opps, misforstod, fjernet Riktig: Internett ----> Netopia 3351 ------> TopCom SkyR@cer -----> PCer For å ta det litt raskt siden dette er en redigering; (1) På Netopia så må du fwde porten til TC sin eksterne (WAN-) IP, (2) på TC så må du fwde porten til PCen din sin IP. Hvis du får satt TCen i Netopiaen sin DMZ så er dette å foretrekke for da slipper du å konf'e Netopien noe mer. DMZ-metoden erstatter 1). Det samme gjelder hvis du får satt Netopiaen i Bridge Mode, vet ikke om dette er mulig, + at det krever noen innstillinger på TCen. Søk i forum hvis ønskelig. Muligens litt raskere. Endret 9. desember 2006 av fa2001 Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 9. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2006 Jeg leste noe om DHCP, så jeg prøvde å skru av den på TCen. Vil jeg nå kunne bruke portene i Netopiaen? Lenke til kommentar
Iguil Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 (endret) Forutsetter at det er portforwarding/NAT-instillingsmuligheter i topcomen; Forward alle porter i netopiaen til topcomen, sett alt utstyr bak topcomen, og forward/"åpne" deretter porter fra denne. Kjapt forklart, håper du skjønte det. Endret 10. desember 2006 av Iguil Lenke til kommentar
joZa Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Har selv problemer med dette, men får det ikke til. Jeg har forwardet alle porter mellom 1 og 40000 til 10.0.0.2 (som er den trådløse routeren), og deretter forwardet 4662, 4672 og 6881 til 192.168.1.202 (som er denne datamaskinen). Denne maskinen er koblet med kabel. Maskinene er koblet: internett - netopia 3351 - zyxel - diverse maskiner både trådløst og med kabel. Det rare er at det virker for web og ftp. Port 21 og port 80 er forwardet og det fungerer, bittorrent og emule fungerer derimot ikke. Noen som har en ide? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 (endret) Dobbelt sett med routere skaper mest forvirring... Enten så bridger man routermodemet eller så bruker man den andre routeren som switch + a/p. (Man slår da av DHCP-LAN og bruker kun LAN-portene). Endret 16. januar 2007 av la7dfa-com Lenke til kommentar
joZa Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Dobbelt sett med routere skaper mest forvirring...Enten så bridger man routermodemet eller så bruker man den andre routeren som switch + a/p. (Man slår da av DHCP-LAN og bruker kun LAN-portene). 7737407[/snapback] Takk for svar. Det går ikke å sette netopia 3351 i bridge-modus. Er det slik at hvis jeg slår av dhcp i den trådløse (som er koblet etter netopiaen) så vil maskinene få ip-adresser fra den første ruteren? Og vil jeg få begrenset funksjonalitet i den trådløse ruteren dersom jeg slår av dhcp-serveren i den? Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Det er veien å gå. Bruk den trådløse routeren som switch. Det gjør du ved å slå av dhcp serveren, og ikke bruke wan porten. Sett kabelen fra Netopia routeren i en av de fire switch portene. Du vil ikke miste funksjonalitet. Men husk å sett ipadressen i den trådløse i samme subnett som Netopia routeren deler ut. F.eks. N-10.0.0.1, T-10.0.0.2. Og sett dhcp range i Netopiaen til f.eks. 10.0.0.100 - 10.0.0.110, altså utenom de faste du har satt. Ørjan... Lenke til kommentar
joZa Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Det er veien å gå. Bruk den trådløse routeren som switch. Det gjør du ved å slå av dhcp serveren, og ikke bruke wan porten. Sett kabelen fra Netopia routeren i en av de fire switch portene.Du vil ikke miste funksjonalitet. Men husk å sett ipadressen i den trådløse i samme subnett som Netopia routeren deler ut. F.eks. N-10.0.0.1, T-10.0.0.2. Og sett dhcp range i Netopiaen til f.eks. 10.0.0.100 - 10.0.0.110, altså utenom de faste du har satt. Ørjan... 7742406[/snapback] Nå har jeg gjort som du sa og fått ip-adresse fra netopiaen til alle maskinene, men det er fortsatt problemer med portene. Ingenting kommer nå frem dit det skal. Jeg har forwardet dem i netopiaen. Må jeg slå av noe mer i den trådløse? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå