Gå til innhold

Ubuntu-installasjon stopper opp!

Anbefalte innlegg

Jeg opplever at maskinen "låser" seg under installasjon av Ubuntu på steg 5 av 6. Jeg booter maskinen fra CD'en og starter opp Ubuntu fra CD. Når jeg da velger å installere fra ikonet som ligger tilgjengelig fra skrivebordet. Er dette helt feil måte å gjøre det på. Synes i og for seg det tar grusomt langt tid siden maskinen hele tiden må kjøre systemet fra CD. Er det en mindre smertefull måte å gjøre det på slik at jeg faktisk også får installert det?

hagobart

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du velger er ikke en feil måte å installere på, men etter min erfaring med denne installeringsmetoden er den ikke alltid like stabil til tider og installasjonen tar lang tid. Har du forsøkt eller har du mulighet til å boote CD-en slik at du kan for eksempel kun trykke "enter" for å startet installasjonen. Da tenker jeg på at det skal kunne opp et ubuntubilde med de vanlige alternative som "F1" - "F2" osv. og "Enter" for å starte installasjonen.

Har du sjekket at CD-en har riktig MD5sum og ikke er korrup? Alternativt kan bare brenne en ny CD hvis det skulle være problemet. Jeg ville prøvd på det første jeg nevnte med installasjonen. Hvis dette ikke er mulig, så se på nettet om det finnes slike installasjoner for ubuntu, det er mye greiere.

Lenke til kommentar

Hvis du vil prøve å brenne ut CD på nytt så brenn på litt lavere hastighet.mange på forumet har hatt erfaring med at det gjør at CD`en fungerer bedre av en eller annen grunn.. Ellers så kan du prøve å laste ned alternate CD`en til Ubuntu som gir deg en installer uten Gui.

Lenke til kommentar

Henger meg på her da jeg har nogen lunde samme problem. Jeg installerer på samme måte som trådstarter, men opplever under installasjonen at nettverksdriveren (bcm43xx) får en del feilmeldinger. Det står at den ikke ble installert riktig, og "aborted". Ubuntu fortsettes allikevel å installere, og alt virker greit når jeg har installert. Hva kommer dette av?

Jeg har ikke fått nettverkskortet (verken kabla eller trådløst) til å fungere (er av typen bcm 4309), men det er noe jeg holder på å fikse :s

EDIT: Og hvilke andre måter er det å installere på bortsett fra dbl.klikking på skrivebordsikonet slik trådstarter har gjort? Jeg får opp ett sånt boot-vindu, men her trykker jeg "start/install" og da kjøres live-cd-en og skrivebordet kommer opp. Andre måter å installere på?

Endret av w3p
Lenke til kommentar

Nå har jeg løst eller oversett problemet...jeg lasta ned kubuntu å prøvde den istedet. Den funka smertefritt! Jeg la merke til en forskjell mellom lasting av ubuntu og kubuntu. Ubuntu hadde mye færre meldinger i oppstart fra Livecd enn hva kubuntu hadde. Da kubuntu starta opp var det svart skjerm (m/ kubuntu logo) mens den drev å lastet fram ting å tang. (unnskyld språkbruken, men jeg er i mangel av ord for hva som skjedde)

Mitt "nye" problem er imidlertid at jeg ikke får noen av usb-wlan donglene til å funke. Nå er jeg riktignok helt helt rookie på Linux, men det kan da umulig være en ingeniørjobb å få wlan til å fungere. De aktuelle merkene er D-link og Netgear. Ingen av dem er så nye at Kubuntu ikke skulle ha noe drivere på lur, tenker jeg...

Kan noen hjelpe med dette??

hagobart

P.s Mitt første møte med Linux og Kubuntu ser lovende ut! Jeg liker det jeg ser og ser samtidig fra til mange fine stunder sammen :p

Lenke til kommentar

Fint at du fikk til det selv om du havnet på Kubuntu (ja, jeg er ubuntu fan-boy,hehe)

Usb-wireless dongles er ikke kjempegodt støttet i linux enda. Det er stor mulighet for at du må bruke ndiswrapper for å få wireless til å fungere. Jeg vet ikke hvordan ndiswrapper fungerer men her er hjemmeside/wiki: http://ndiswrapper.sourceforge.net/mediawi...x.php/Main_Page

Liste over kompatible enheter:

http://ndiswrapper.sourceforge.net/mediawiki/index.php/List

Se igjennom lista og se om din usb-dongle står der og se på howtos/guider på den sida..sikkert noen andre på forumet her som har brukt ndiswrapper som kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...