Thor. Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Hvordan kan jeg få xp/Vista til og starte som førsteprioritering? Bruker SUSE linux Lenke til kommentar
icebyte Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Tror du kan gjøre det i menu.lst filen som vanligvis ligger i /boot katalogen. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 9. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2006 Går det an å åpne linux partisjonene i Vista? Eller må jeg boote linux for å få det til? Lenke til kommentar
icebyte Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Det er mulig du kan det med et partisjonsprogram som partiton magic, men det vet jeg ikke. Tror ikke det er mulig, vanligvis er det enkelt å få tak i windows partisjoner i linux med ikke omvendt. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 (endret) Bare tre linux filsystemer en kan få lest i Windows: ext2, ext3 og ReiserFS (3.6). (og ext3 blir montert som ext2 i windows, så det er egentlig bare to filsystemer siden ext3 er ex2 med en journal) En må installere program for å kunne lese linux filsystemer i windows. For ReiserFS: - rfstool - kun lese tilgang Linker til GUIer og et par andre drivere finnes på wikipedia-siden for ReiserFS. For ext2/ext3: - ext2fsd - lese/skrive tilgang - ext2 IFS - lese/skrive tilgang Igjen, flere linker på dette på wikipedia-sidene for ext2 og ext3 Jeg har ikke brukt noen av løsningene, så jeg kan desverre ikke si hvordan de funker. Men ta et forumsøk, tipper andre her har erfaringere med det. Uansett avhengiger det av hvilke filsystemer du har brukt på maskina. OG jeg aner ikke om disse driverene funker på Vista. Endret 10. desember 2006 av olefiver Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 10. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2006 Det er synd at filsystemene er RAW og SWAP da =/ Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 (endret) SWAP er linux sitt motstykke til Windows sin virituell minne. Men hvor har du RAW fra? Det er ikke et linux filsystem. MERK at windows ikke gjenkjenner linux filsystemer. En enkel måte å finne ut hvilket filsystem du bruker i linux er å skrive kommandoen mount i et terminalvindu i SuSE. EDIT: fikk du forresten fiksa så du booter Vista som standard? SuSEs konfigureringsverktøy YAST ska ha et valg for å redigere bootloader. Endret 10. desember 2006 av olefiver Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 10. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2006 Stod under file system i programmet ext2 IFS. Der var to eller tre partisjoner raw. Men etter en restart så ville ikke programmet liste opp linux diskene.. Men det stod RAW.. Skal sjekke i terminal imorgen. Nå legger jeg meg. Natta Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå