Abnorm Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Har nå en "Western Digital Raptor 150GB", men vurderer sterkt å kjøpe en til. 1. Blir det merkbare forskjeller med to slike i raid? ---ønsker en følelsesmessig forskjell, ikke en forskjell som gir noen poeng ekstra i 3Dmarks 2. Har forstått det slik at raid deles opp i ulike tall? 0, 1, 2, 3 osv. hva er forskjellen? Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Heisann 1. Jeg har 2 x 74gb raptor i raid 0 og det er sinnsyk forskjell. Det går veldig mye på lasting av programmer og lasting av windows, og grunnen skjønner du når du leser svaret på nr 2. 2. Det finnes forskjellige typer raid ja, og det er: raid 0: Kalles for "striping" og betyr at dataene deles opp og halvparten skrives til den ene disken og den andre halvparten til den andre. Dvs at den skriver/leser fra 2 disker samtidig og det går da fortere. Ulempen er at om en av diskene går i stykker så er all data ødelagt. Med 2 x 150gb disker vil du få 300gb raid. raid 1: Kalles speiling. Her skrives samme data til begge diskene. om den ene disken går i stykker så har du en kopi på den andre. Da kan du kjøpe en ny disk og så vil all data kopieres over på den nye disken så du alltid har en backup. 2 x 150gb disker gir 150gb plass. raid 10: er en kompinasjon av de over. Striping og speiling. Dette krever 4 disker. Fordelen her er at du har hastighet og samtidig en kopi om en disk skulle gå. Men det er dyrt. 4 x 150gb gir 300gb plass raid 5: Kalles paritet. Dette er vanlig for server/lagrings løsninger her trenger du minst 3 disker hvorav 1/n -del (hvor n er antall disker) går bort til paritet. Fordelen her at dataene spres utover mange disker. Om en av diskene skulle gå brukes de andre til å gjennoppbygge dataene som lå på den disken. Jo flere disker du har jo flere kan ryke samtidig om jeg ikke husker feil. Håper det var oppklarende. Sikkert noen som har noe å tilføye også. Lenke til kommentar
Wolfie Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 nå har jeg lyst på en western digital 10k til Lenke til kommentar
peiper Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 raid 5: Kalles paritet. Dette er vanlig for server/lagrings løsninger her trenger du minst 3 disker hvorav 1/n -del (hvor n er antall disker) går bort til paritet. Fordelen her at dataene spres utover mange disker. Om en av diskene skulle gå brukes de andre til å gjennoppbygge dataene som lå på den disken. Jo flere disker du har jo flere kan ryke samtidig om jeg ikke husker feil. 7461649[/snapback] Kun 1 disk kan ryke i Raid 5, hvis flere ryker, vil du miste alle data. I raid 6 kan to disker ryke, og du beholder alle data, men da mister du 2 disker til paritet istedenfor 1, som i raid 5. Men til spørsmålsstiller: Ja, raid 0 vil gi merkbart mye bedre ytelse, hvis kontrolleren din får nok båndbredde av buss'en den sitter på. Med 2 disker vil alle kontrollere gi mye økning i ytelsen. Hvis du har tenkt å utvide til 3+ disker, ville jeg sjekket litt rundt HDD kontrolleren først. De beste HDD kontrollerene til hjemmebruk benytter 4x PCI-e eller 8x PCI-e. Onboardkontrollere er jeg ikke sikker på hva bruker, men det er sansynligvis 1xPCI-e. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå