Gå til innhold

2 x 200GB Raid

KidComa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Quote:

Åsmund skrev (2002-11-19 12:50):

jeg har to 80 giga SE i raid og de bråker en del. Når jeg tar ut den ene hardisken bråker det mye mindre. Det er litt rart at det skal bråke så mye mer med to hd-er som det det gjør.

Det er da ikke så rart? Eg har 4 disker i mitt kabinett. Det er da logisk at 4 disker støyer mere en 1 disk gjør, Eller i ditt tilfelle 2 disker støyer mere en 1 disk gjør. Er trossalt noe som rotere med 7200rpm og det hører du.
Lenke til kommentar

To harddisker som hver støyer la oss si 40dB, som et eksempel, vil høres bedre enn èn harddisk på 40dB.

Det er intuitivt å tenke seg, fordi to høytalere med et lydnivå på 40dB vil høres kraftigere ut enn èn høytaler på 40dB.

Jeg kan ikke forklare fysikken bak (altså, hva "40dB + 40dB =?"), men av erfaring "bråker det" mer.

Jeg ville valgt en løsning for å dempe evt støyen som helhet, eller overføring av støy til kabinett.

Det er to måter å angripe problemet på:

1: Fysisk isolere harddiskene fra kabinettet.

2: Fysisk isolere kabinettet innvendig slik at det blir mere "dødt", og samtidig isolere kabinettet fra den flaten det står på. Dette har med kabinettets resonans-frekvenser å gjøre.

Metode nr 1 vil kanskje føre til noe lavere ytelse på diskene (ved montering i strikk, o-ringer eller no-vibes drevramme), men er en billig og svært effektig måte å fjerne mye av støyen på.

Metode nr 2 er mere omfattende og dyr, men du mister kanskje ikke noe ytelse på diskene.

Jeg bruker en no-vibes drevramme fra microplex (eller hvor du nå måtte finne en) og er svært fornøyd. Jeg har ikke tatt ytelsestest på disken i etterkant (wd 1000BB 100GB 2mb), men merker hvertfall ikke noe forskjell fra tidligere i vanlig bruk.

DrErling

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...