Gå til innhold

Mp3 spiller med opptaks funksjon til forelesninger

Anbefalte innlegg

En av de jeg studerer med har en creative spiller som han tar opp forelesningene på, noe jeg synstes var kjempelurt, så jeg tenkte at noe sånt må jeg og få tak i :)

Men den han har, har film funksjon og alt mulig, og det trenger jeg jo ikke. Jeg trenger bare en Mp3 spiller som kan ta opp det foreleseren sier uten at jeg trenger å holde den opp til han, men heller ha den en eller to rader bak. :hmm:

Er det noen som vet om noen Mp3 spillere som vil fungere bra til dette? Eller som har noe forslag til hvordan jeg skal få det til ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noen som vet om noen Mp3 spillere som vil fungere bra til dette? Eller som har noe forslag til hvordan jeg skal få det til ?

7460629[/snapback]

Vel, for det første trenger du en mp3-spiller med en mikrofon-inngang eller en linje(line-in)-inngang (helst mikrofon-inngang, ettersom mikrofonsignalet er mye svakere enn linjesignalet, og mikrofon-inngangen derfor har innebygd forsterkning). Deretter må du få tak i riktig mikrofon. De billigste er som oftest dynamiske mikrofoner. Disse fungerer fint som vokalmikrofoner i band og slikt, men de er avhengig av "mye" lyd og vil kanskje ikke gjøre så god jobb i en forelesningssal. Alternativet er kondensatormikrofoner. Disse koster en del mer, men gir et kraftigere signal og er langt mer sensitive.

For å sammenligne: Hvis du ser på en konsert, så er det gjerne dynamiske mikrofoner som vokalistene bruker og som sitter montert på trommene. Men de mikrofonene som henger over trommesettet for å plukke opp cymbalene, eller mikrofoner som henger over et kor, er kondensatormikrofoner.

Lenke til kommentar
Det er jo mange mp3 spillere med innebygd mikrofon, det er vel lite vits å styre med ekstern mikrofon.

7476595[/snapback]

Poenget er at mikrofonene i de aller aller fleste mp3-spillerne er dynamiske mikrofoner, basert på å ha spilleren helt opp i munnen på det man skal ta opp fra. De er ikke laget for å ta opp lyd på avstand. Selvsagt, det kan være det går greit, avhengig av hvor langt unna foreleseren man sitter og hvor høyt han/hun snakker osv., men jeg mistenker at man lett bare får en svak summing fra foreleseren på opptaket, og ender opp med en masse støy om man prøver å forsterke lyden i ettertid i et lydredigeringsprogram.

Lenke til kommentar

Jeg har sett på de med innebygget mic, men som bassmus sier er jeg redd for at jeg blir nødt å putte den oppi ansiktet på forleseren. Og det vil se litt rart ut når andre sitter pent og pyntelige på shopus bugge :p

Ekstern mic, er en tanke. Men da må jeg også være sikker på at jeg får tak i en som jeg ikke trenger å legge opp i ansiktet på forleser, men som kan være på første eller andre rad og fortsatt få duglig kvalitet på lyden. Jeg trur kanskje jeg skal gå i en lydbutikk og spør om sånn kormic som du snakket om over her. Er bare litt skeptisk på å gå i butikk med engang uten særlig svar selv, spesielt siden de gjerne bare vil gi meg det dyreste de har.

Er det ingen som gjør dette som har noen gode erfaringer med sine spillere som har noen innspill? Noen konkrete spillere som de vet fungerer, gjerne brukt og testet på blindern ? :p

Lenke til kommentar
Ekstern mic, er en tanke. Men da må jeg også være sikker på at jeg får tak i en som jeg ikke trenger å legge opp i ansiktet på forleser, men som kan være på første eller andre rad og fortsatt få duglig kvalitet på lyden. Jeg trur kanskje jeg skal gå i en lydbutikk og spør om sånn kormic som du snakket om over her. Er bare litt skeptisk på å gå i butikk med engang uten særlig svar selv, spesielt siden de gjerne bare vil gi meg det dyreste de har.

7482596[/snapback]

Vel, synes jo du kan få prøve den før du kjøper da, men det kommer jo an på de i butikken. Men i hvert fall: Mikrofontypen du trenger heter kondensatormikrofon, og den koster noe mer enn "vanlige" dynamiske mikrofoner. Jeg jobbet på Expert i Bergen tidligere, og vi solgte noen fra Sony der som lå på 500kr og oppover. Alternativt kan du sjekke musikkinstrument-forretninger. Du sa Blindern - bor du i Oslo? Mener det er en større musikkforretning som heter St. Olavs Musikk der...

Ser forresten at Clas Ohlson selger en type stereo kondensatormikrofon som ikke var så dyr: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=383404

Men tingen med kondensatormikrofoner er at de trenger strøm for å fungere, fra batterier, "Phantom Power" (gjelder bare miksepulter), eller lignende. Kunne ikke se sånn umiddelbart hvordan mikrofonen over skulle få tilført strøm, så sjekk i så fall at det faktisk er en kondensatormikrofon de selger.

Lenke til kommentar

Mange nye ord og greier jeg har lært om microfoner nå :thumbup:

Trur jeg skal ta og snakke med en kompis som er flink med musikk og lyd og sånnt når jeg er hjemme og spør om han vet om en god kondensatormikrofon da, så kanskje jeg få brukt til en Mp3 spiller. Satser på at alt ordner seg :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...