sedsberg Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 (endret) Har et par små og store problemer ved overklokking av min maskin. Relevant informasjon: Asus P5LD2 Geforce 7800GT (driverversjon 93.71) PentiumD 820 2,8GHz (@3,5GHz) OS: Windows XP Pro x64 Først problembeskrivelsene: Et av problemene tror jeg er PCIe-porten. Jeg mener å ha lest at denne er standard på 100MHz. Hos meg får jeg ikke bilde på skjermen i det hele tatt hvis denne er under 112MHz. Over 118MHz så forsvinner SATA-kontrolleren. Hvis jeg ikke overklokker CPU så kan jeg sette den til 100MHz. Prosessoren har jeg testet stabil (2xPrime95(64bit)) ved 3500MHz (250*14). PC-en feiler dog på 3DMark05 ved PCIe-frekvens over ca. 115MHz. Ved testing har jeg oppdaget at jeg får best ytelse hvis PCIe er satt til Auto, men den er dog ikke helt stabil (blue-screen, nv4_disp.dll). Jeg har testet å sette PCIe til 112MHz og 115MHz (min og max) og får i begge tilfeller litt dårligere ytelse enn ved Auto. Jeg mistenker også hovedkortet for å automagisk overklokke skjermkortet, noe som kan forklare noen småproblemer jeg alltid har hatt i noen spill. Når temperaturen blir bare litt høy så får jeg stygge artifacts. Hjelper hvis jeg guffer viftene opp en del. I følge Rivatuner kjører kortet på 475MHz på core og 501MHz på RAM. Da har jeg overhodet ikke overklokket det selv noe sted. Dette har jeg også lest om flere steder på nettet og det kommer av en funksjon Asus har kommet med som heter noe med PEG Link Mode. Nettstedet bekrefter også at man ikke kan disable denne funksjonen på 7800GT uten videre. Prøver jeg å overklokke med Rivatuner får jeg ikke de verdiene jeg setter. Setter jeg 425MHz så leser monitor-programmet av 465MHz. Så selve spørsmålene: 1: Hva er standard PCIe-frekvens og finnes det noe program som kan lese av denne frekvensen nøyaktig? 2: Hvorfor får jeg høyere ytelse når PCIe-frekvens står til auto, enn når jeg setter frekvensen manuelt til høyeste og laveste maskinen vil boote med? 3: Hva er standard core- og minnefrekvens på 7800GT? Og hvordan kan jeg evt. få satt denne nøyaktig, eller disablet overklokkingsfunksjonen i BIOS? Beklager lang og rotete post og dårlig tittel. Var litt mye å koke ned til en kort setning. Det er også en del om skjermkort men jeg valgte å poste den under hovedkort siden det er det som sansynligvis er roten til problemene. Bare si fra om noen kommer på bedre tittel eller om den er feilpostet. Linker: PEG-link mode: http://www.rojakpot.com/showarticle.aspx?artno=248 Og stor takk til de som i det hele tatt gidder å lese alt. Endret 9. desember 2006 av sedsberg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå