Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sende en melding over nettverket vha IP-adresse

Anbefalte innlegg

Fått et nytt ansikt i huset hvor jeg leier hybel og jeg er bombesikker på at han kjører BitComet for full guffe. Dermed sitter jeg her med sørgelig tregt internett til tider og lurte på om jeg kunne sende en melding til han over nettverket? Jeg har tilgang til routeren siden jeg satte opp nettverket for husverten så jeg vet IP-adressen til maskinen hans på nettverket, men kan jeg sende en melding til han på en eller annen måte?

Edit: Har prøvd net send [datamaskinnavn] [sett begrensninger i BitComet! Ellers så forteller jeg bestemora din at du røyker], det funket ikke.

Endret av CurSe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Ikke så enkelt kanskje? (Uten å vite mer om maskinavn, brukernavn etc...)

Jeg testet akkurat nå at:

MSG * /SERVER:<ip | maskinnavn> blablablbal

..ser ut til å funke..

Men det er ikke sikkert det går avhengig av hva vedkommende kjører av software, firewalls...etc...

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ja, du har skrevet det korrekt..

Som jeg mistenkte i første svar, vil dette kun fungere gitt at tjenester basert på RPC er tilgjenelig.. og ikke blokkert av en firewall ("of som sort").

Jeg har aldri funnnet ut av hvordan jeg kan stoppe en av "de unge" i familien når de har "dratt i brekket" med ulike "fildelings-program". Dvs..:

Det går ikke å sende meldinger... det går ikke å ta " /shutdown /force"..(selv om min bruker er admin på aktuell PC).. fordi slik software som regel tar "full kontroll" over PC/nettverksaksess. (Når "poden" brukte all den "søpla" han la inn.. virket svært lite av "share"/remote aksess som jeg hadde konfigurert ved installering av WinXP.. Noe av disse programmene "hacker" godt i registry.).

Kun tilsnakk... nappe ut nettverkskabel.. eller "struping" (konfigurering) av det aktuelle "fildelings-programmet" (som de ikke skjønner hvordan de skal konfigurere) har hjulpet.. Eller at de flytter ut og "struper" det lokale nettverket ett annetsted. :)

PS.

Det er en grunn til at jeg av og til poster mindre hyggelige innlegg om hva jeg mener om "Bit***".. og andre "fildelings-sw".

Slik sw struper ikke bare lokalnettet, men ødelegger for alle i WAN med dårlig kapasitet (linjer som ikke tåler stor trafikk).

Lenke til kommentar

Enn hvis jeg slår av UpNp i routeren, da vil vel hastigheten hans synke betraktelig? :devil: Ser ingen grunn til at den skal være aktiv så lenge jeg selv ikke bruker torrent(med begrensninger vel og merke) og husverten bruker bare vanlig internett likevel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg tror ikke det vil hjelpe stort.. uten at jeg kjenner til hvordan software (BIt****) og router fungerer.

Det som fungerer er vel at "verten" kjøper inn ett mer avansert (og dyrt) routermodem med mulighet til å dele trafikken mellom tilkoblede maskiner.

Men dette har jeg for lite greie på.. :D

Lenke til kommentar

Routeren støtter tilfeldigvis ikke QoS? Hvis ikke, så ville jeg vurdert å ta opp problemet med husverten og at dere går til innkjøp av en router som støtter QoS - noe som vil gjøre at dere kan dele båndbredden "broderlig" (du kan sette opp slik at hver port og/eller IP er garantert minimum en viss båndbredde osv).

Alternativet er jo å sette opp en gammel PC som router med QoS, men selv hadde jeg heller gått for å kjøpe en ferdig boks som støtter dette (koster fra ca. 400,- og oppover).

Endret av Nichlas
Lenke til kommentar

Det vet jeg ærlig talt ikke. Husverten kjøpte ny router pga at internett var veldig tregt og datt ut ofte, noe som gjorde at han måtte restarte routeren opptil flere ganger daglig. Det har ikke vært et problem før, men da jeg fikset nettverket hans i dag med den nye routeren tenkte jeg tanken på at barnebarnet kan være problemet, han hadde nemlig installert BitComet. Skal sende avgårde en melding til husverten der jeg forsiktig hinter til at barnebarnet antakeligvis er problemet. Jeg har allerede fikset maskinen hans en gang etter at den fikk virus når barnebarnet satt foran maskinen så jeg tror at han hører på meg når det gjelder dataproblemer :)

Men nå glemmer jeg snart helt av hva jeg egentlig skulle skrive, husverten har denne routeren.

Edit: Nei, ser ikke ut til at den støtter det.

Endret av CurSe
Lenke til kommentar
Det vet jeg ærlig talt ikke. Husverten kjøpte ny router pga at internett var veldig tregt og datt ut ofte, noe som gjorde at han måtte restarte routeren opptil flere ganger daglig. Det har ikke vært et problem før, men da jeg fikset nettverket hans i dag med den nye routeren tenkte jeg tanken på at barnebarnet kan være problemet, han hadde nemlig installert BitComet. Skal sende avgårde en melding til husverten der jeg forsiktig hinter til at barnebarnet antakeligvis er problemet. Jeg har allerede fikset maskinen hans en gang etter at den fikk virus når barnebarnet satt foran maskinen så jeg tror at han hører på meg når det gjelder dataproblemer :)

Men nå glemmer jeg snart helt av hva jeg egentlig skulle skrive, husverten har denne routeren.

Edit: Nei, ser ikke ut til at den støtter det.

7460447[/snapback]

Har den samme routeren selv, den er notorisk ustabil når det kommer til torrent trafikk. Måtte bare dumpe hele driten og kjøpe en linksys.

Lenke til kommentar
sperr portene som bitcomet bruker da vil han nokk miste hastighet :thumbup:

7461415[/snapback]

Var derfor jeg tenkte på å skru av UpNp for er det ikke den som fikser portene til diverse torrentprogram? Husker at den var skrudd av for noen uker siden og det var såvidt det gikk framover i Utorrent. Uansett hvilken port jeg prøvde så var den stengt, men da jeg skrudde på UpNp igjen så var alt som normalt.

Lenke til kommentar

Går det ikke an å spasere de 20metrene bort til døren hans/hennes, banke på og be han halvere båndbredden vha. limits i BitComet? Det pleier jo å virke fint, om han ikke får det til selv, så kan du jo hjelpe.

Edit: Net Send ble disablet "by default" i SP2 av Microsoft fordi folk begynte å sende reklame/SPAM over internett med programmet (om jeg ikke husker feil)

Endret av vidiware
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...