Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Problemer med Opel Ascona 1988, 2,0i. Motor "dør".


Carnatus

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har problemer med at motoren dør etter ei stund med kjøring. Den dør også om jeg bare står på tomgang ei stund. Ellers, før den dør helt ut, så går den kjempebra og høres helt fin ut...

 

Aner ikke hva som kan være feil, har liten teknisk innsikt og spør derfor om hjelp.

 

Prata med en kar som har visstnok peiling, han sa at han trodde det var "tennstift regulatoren" som ga ujevn strøm...? Er det noe i dette? Jeg kan som sagt ingenting. Han sa også at det kunne være sprekk i et deksel i fordeleren... Kan dette også stemme? Jeg må vite hva jeg skal si på verkstedet.

 

Hva tror dere jeg må ut med, dersom det er dette som er feil?

 

Tusen takk for all eventuell hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror han karen med peiling kan være inne på noe. Hvis du uansett skal ha bilen inn på verksted, så trenger du ikke å si noe spesielt, siden de garantert klarer å finne feilen rimelig fort. Forklar problemet slik du har forklart det her!

 

Disse motorene er rimelig enkle og er lette å feilsøke og reparere på. Du kan, uansett, sjekke fordelerlokket ditt selv, men jeg holder en knapp på at det er selve fordeleren.

 

Du kan skaffe en brukt fordeler (florerer av disse brukt) og prøve å skifte hele greia. Han som har peiling kan sikkert avse 15 minuter til den jobben. :)

 

Merk av med et skrujern på den gamle fordeleren hvor den sto på tenningsgrad og prøv med en annen brukt som er sånn høvelig plassert i samme posisjon som den gamle. Funker bilen greit etterpå, så er det bare å få tenningen korrekt justert.

 

Prisen for å få dette gjort på et verksted, kommer ann på hvilket verksted og kompetanse de innehar. Fordeler må du kjøpe brukt uansett, siden en ny koster MYE mer enn bilen er verd å påkoste. Skifting og innstilling tar ca. 30-40 min, så kommer feilsøking i tillegg. Regn med 1000-1500 kr i arbeidspenger (alt etter hva feilen er) + maks 500 kr for en brukt fordeler (alt over dette er lureri).

 

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Kan du svare på dette først:

Dør den helt plutselig, eller med litt rykk og napp?

Begynner den å gå igjen av seg selv etter en stund, eller må du gjøre noe før den starter?

Er det forskjell på varm og kald motor, varmt og kaldt vær, høy eller lav luftfuktighet?

Lenke til kommentar

Den dør temmelig plutselig...

 

Jeg må så vente ei stund, så kan jeg starte på ny og den går fint... helt til dette skjer igjen.

Nå har dette bare skjedd den siste uka, og det har vært relativt mildt her i stavangerområdet, men jævlig vått :)

Lenke til kommentar

Kanskje overslag i fordelerlokk, på 2.0 OHC med Motronic-innsprøytning

er rotoren skrudd rett i kamakslingen og fordelerlokket i toppen.

Altså ingen konvensjonell fordeler som kan justeres.

 

En annen vanlig feil er irr på pluss og minus-kontakter på bensinpumpa, det kan lønne seg å bytte disse.

Pumpa ligger under bilen foran bensintanken.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har ikke hatt denne motoren på noen år, og husker ikke helt om 2.0 har samme konstruksjon som 1.6. På 1.6 sitter fordeleren som en forlengelse av kammen, i bakkant av denne (altså på motsatt side av remmen). Det som skjer på 1.6 av og til, er at tettingen som skal hindre at oljedamp fra toppen kommer inn i fordeleren begynner å lekke. Dette fører til at oljedamp kommer inn i fordeleren, og sensoren i bunn av fordeleren begynner å oppføre seg som du beskriver. Denne delen er ikke en løs del, du må bytte hele fordeleren.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke hatt denne motoren på noen år, og husker ikke helt om 2.0 har samme konstruksjon som 1.6. På 1.6 sitter fordeleren som en forlengelse av kammen, i bakkant av denne (altså på motsatt side av remmen).

7475371[/snapback]

 

2.0i 8v-motoren har ingen konvensjonell fordeler slik som 1.6.

Rotoren er skrudd fast i kammen, og fordelerlokket i toppen, rotoren er således

den eneste bevegelige delen.

 

Ligner på fordeleren på dette bildet, men fordeleren på 2.0 er flatere.

 

63543679OqcsAu_ph.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

På 1.6 (til og med 1986) er også fordeleren festet i kammen, eller rettere sagt i bakenden av toppen, men kan justeres for å endre tenningstidspunktet. Det er en plate i enden av fordelerakselen som ligger an mot en plate i enden av kammen, og det er et hull (eller var det to?) i kam-platen som skal passe med tilsvarende "pinne®" i fordelerplaten. Fordelerplaten er dermed inne i toppen, og det er en tetning over denne som slipper oljedamp inn i fordeleren. Siden fordeleren sitter i enden av kammen også på en 2.0, kan problemet være forårsaket av likheter i konstruksjon.

Lenke til kommentar
På 1.6 (til og med 1986) er også fordeleren festet i kammen, eller rettere sagt i bakenden av toppen, men kan justeres for å endre tenningstidspunktet. Det er en plate i enden av fordelerakselen som ligger an mot en plate i enden av kammen, og det er et hull (eller var det to?) i kam-platen som skal passe med tilsvarende "pinne®" i fordelerplaten. Fordelerplaten er dermed inne i toppen, og det er en tetning over denne som slipper oljedamp inn i fordeleren. Siden fordeleren sitter i enden av kammen også på en 2.0, kan problemet være forårsaket av likheter i konstruksjon.

7486721[/snapback]

 

 

På 1.6 og 1.8 er det en fordeler med et hallleder element som kan bli forstyrret

av olje i tilfelle lekkasje.

Så er ikke tilfelle på 2.0i med Motronic innsprøytning.

Fordeler til 1.6-1.8 passer ikke på 2.0i.

(Antar at det er det jeg har forsøkt å forklare hele tiden) :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...