Gå til innhold

Notebookkjøler, noen erfaringer?

ar

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et problem med at viftene min ofte ikke gir tilstrekkelig kjøling når jeg kjører spill, noe som gjør at CPU slår ned på ytelse automatisk for å kjøle seg ned.

Har sett litt på såkalte notebookkjølere, noen som har erfaring med disse? Hjelper det nevneverdig og er verdt å investere i? Som sagt, PC'en min slår seg på "kjølemodus" i svært regelmessige intervaller når jeg kjører grafisk tunge spill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde et lignende problem med en gammel HP som jeg kjørte BF 1942 på. Spillet ville plutselig begynne å hakke og bli som sirup etter jeg hadde spilt det 5 min. Prøvde alt, inkl å spille med åpent vindu med 10 kuldegrader utforbi :p Etterhvert viste det seg at det var en del støv inni vifta som blokkerte og gjørde maskinen varm.

HP'n var en AMD da, og kom opp i godt 80 grader, det var derfor den klikka og ble treg. Den klokket ned fordi det var "fare for liv og helse".

Tror ikke en kjøler vil hjelpe før du sjekker om det er støv i og rundt viftene som blokkerer. Alderen på maskinen har betydning for hvor mye støv som kan ha samlet seg. Min HP funket fint i begynnelsen, men begynte etterhvert å slite i motbakke. :)

Etter det kan en notebookkjøler hjelpe med å sende tempen ytterligere utover det maskinen selv klarer å senke tempen. Har hørt rundt 10 grader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...