Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

SNMP - se grafer for hver ip?


Anbefalte innlegg

Morn, driver å sjekker nettverket hjemme her med et SNMP-program. Når jeg kobler den opp mot routermodemet så får jeg en graf for kabelnettet og en graf for trådløsnettet (tror jeg).

 

Kan jeg få grafer for hver klient på trådløsnettet med det? eller må jeg gå videre på MRTG for det?

 

håper noen her har litt peiing på det, men regner ikke med det. all hjelp ta's imot med stor takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du ønsker grafer fra klienter må du sette opp klientene for å støtte dette. Det er ikke satt opp snmp som standard på mange linux-distribusjoner, men kan enkelt settes opp. Er ikke kjent med hvordan windows håndterer SNMP da jeg (heldigvis) ikke har jobbet med det.

 

Når du nevner MRTG, så er MRTG kun et graftegningssystem (Si det ti ganger fort). Det håndterer ikke data selv, men tegner grafer utfra data som blir hentet inn for det. Dette kan være det du ønsker sålenge du klarer å hente dataen inn på en noenlunde god måte.

 

Merk at det også finnes alternativer til SNMP når det kommer til innsamling av data da SNMP tradisjonelt sett er vanskelig å sette opp samt kan utgjøre en betydelig sikkerhetstrussel.

Lenke til kommentar
Om du ønsker grafer fra klienter må du sette opp klientene for å støtte dette. Det er ikke satt opp snmp som standard på mange linux-distribusjoner, men kan enkelt settes opp. Er ikke kjent med hvordan windows håndterer SNMP da jeg (heldigvis) ikke har jobbet med det.

 

Du kan fint sette opp SNMP på windows også. Du finner det i legg til fjern programmer i Windows 2000/XP. Kjører det selv hjemme med mrtg og det går helt fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...