Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

skal sove med linser, hva skjer?

papirvann

Anbefalte innlegg

I værste fall tror jeg du mister evnen til å kunne ha linser. Mener å huske de sa at det som gir øynene fuktighet blir svekket hvis du sover med linser (eller har de på for lenge av gangen, samme ulla). Da må du bruke briller i stedet.j

Jeg sov akkurat 15 timer med dagslinser som bare skal være på når du ikke sover (og kun 12 timer, har hatt dem på i tilsammen 30 timer).

Jeg føler meg litt sliten og tørr i øynene, det er det eneste, men det er neppe sunt med gjentakelse.

Endret av Pinglebolle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv bruker jeg dagslinser som jeg kaster på kvelden.. Tar dem på meg klokka 7 om morran, av meg klokka 23-00 i uka.. Så, går med dem langt over 12 timer.

Allikavel sier øyenlegen min at øynene mine er i toppform. Har forresten aldri hørt noe om noen 12-timer-regel :S

Uansett, å sove med linsene en gang nå og da er ikke noe særlig farlig.

Selv har jeg gjort det mange, mange ganger. Da har jeg våkna opp og hatt litt rust i øya, sånn størkna tårer liksom. Bare blunker litt, tar vekk rusket og fortsetter dagen som ingenting har skjedd.. Gidder ikke ta ut linsene og bruke briller heller.

Jeg ser kanskje litt sliten ut, litt rød i øya, men ellers bare bra!

Det største problemet med å sove med linser/gå lenge med linser er faktisk ikke lufttilførsel til øynene, men at det bygger seg opp et tjukkere og tjukkere lag med bakterier BAK linsa.. Det vil skape problemer etterhvert. Luftmessig så klarer øynene seg veldig bra med moderne linser.

Det er derfor de som bruker månedsliner og lignende må vaske de hele tiden.

Har ofte også brukt døgnlinser i en måned tids, pleier å bruke det når jeg har vært i Filippinene, ikke så mange plasser som jeg anser som rent nok til å drive med linser ;) Merker egentlig det samme der, som med dagslinser når jeg sover med dem.. Våkner opp med litt rusk i øya, ellers i tipp-topp stand.

Uansett, det jeg skal fram til, er at etter mange, mange år med linsebruk på denne måten, så sier fremdeles øyenlegen min at øya mine ser bra ut, at det er ikke noe problem å fortsette med bruken slik jeg gjør. En helg nå og da hender det jeg bruker briller, selv om jeg ikke liker dem.. Er forresten nærsynt med -4.75 på begge.. Ganske slitsomt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...