Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

skal sove med linser, hva skjer?

papirvann

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det finnes linser som er lagd for, og som det er meningen at du skal ha på i en måned i strekk. Noen skal tas ut én gang i måneden og renses osv. Uansett, har du dagslinser som varer i en måned (månedslinser og dagslinser er frustrerende begreper), ikke gidd. Da kommer du bare til å angre.

7459452[/snapback]

som sagt ingen linser er ment til å ha på i en måned i strekk. da risikerer Infeksjoner, Øyekatar (ved at øyet ikke får fuktighet nok) osv.

Lenke til kommentar
som sagt ingen linser er ment til å ha på i en måned i strekk. da risikerer Infeksjoner, Øyekatar (ved at øyet ikke får fuktighet nok) osv.

Som sagt, det er laget masse linser for akkurat dette formålet. Hvor vidt det er smart er ikke det vi diskuterer?

Trådstarter: Skjønte ikke helt hvorfor du skulle teste dette i det hele tatt? Kan like godt sløyfe det om du ikke har noen god grunn til det, og jeg har litt vanskelig for å finne på en slik grunn.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
INGEN linser er egentlig ment til å brukes mer en 12 timer om dagen...

fordi øyet trenger å hviles, ved bruk av briller/ eller hvis du ikke er så svaksynt ikke bruke

7459394[/snapback]

Det er noe mange rett og slett glemmer, slet selv med en kraftig infeksjon i ene øyet mitt, det var et resultat av at jeg hadde brukt linser for mye, så hvis du ikke har det allerede, så skaff deg avlastningsbriller hvis du ser veldig dårlig (som jeg gjør) eller gå uten linser. anbefaler at man i minstefall bruker avlastningsbriller i helgene, og etter jobb/skole... For infeksjon på øyet er noe dritt, øyelegen sa at hvis infeksjonen hadde vært verre så kunne jeg godt ha mistet synet på det øyet... :(

7459451[/snapback]

Heldigvis gikk det bra :thumbup:

7459458[/snapback]

det kan jeg love deg at jeg priser meg lykkelig over, så nå er rutinene innskjerpet...

uheldigvis så har jeg ikke brukt avlastningsbriller på en god stund sidn de er inne hos optiker for og få nye glass, '

jeg ser bare dårligere og dårligere :( (-4.25 og -2.0 atm...) og på det øyet jeg har 2.0 på ser jeg enda dårligere, men optikeren kan ikke gi meg høyere (lavere) styrke på grunn av at infeksjonen etterlot seg en fin rift på hornhinna, og på grunn av at jeg egentlig ser helt perfekt med det øyet, men jeg må trene det opp, ser mest på øyet der jeg har -4.25 og der raser styrken faretruende fort...

Lenke til kommentar
INGEN linser er egentlig ment til å brukes mer en 12 timer om dagen...

fordi øyet trenger å hviles, ved bruk av briller/ eller hvis du ikke er så svaksynt ikke bruke

7459394[/snapback]

Det er noe mange rett og slett glemmer, slet selv med en kraftig infeksjon i ene øyet mitt, det var et resultat av at jeg hadde brukt linser for mye, så hvis du ikke har det allerede, så skaff deg avlastningsbriller hvis du ser veldig dårlig (som jeg gjør) eller gå uten linser. anbefaler at man i minstefall bruker avlastningsbriller i helgene, og etter jobb/skole... For infeksjon på øyet er noe dritt, øyelegen sa at hvis infeksjonen hadde vært verre så kunne jeg godt ha mistet synet på det øyet... :(

7459451[/snapback]

Heldigvis gikk det bra :thumbup:

7459458[/snapback]

det kan jeg love deg at jeg priser meg lykkelig over, så nå er rutinene innskjerpet...

uheldigvis så har jeg ikke brukt avlastningsbriller på en god stund sidn de er inne hos optiker for og få nye glass, '

jeg ser bare dårligere og dårligere :( (-4.25 og -2.0 atm...) og på det øyet jeg har 2.0 på ser jeg enda dårligere, men optikeren kan ikke gi meg høyere (lavere) styrke på grunn av at infeksjonen etterlot seg en fin rift på hornhinna, og på grunn av at jeg egentlig ser helt perfekt med det øyet, men jeg må trene det opp, ser mest på øyet der jeg har -4.25 og der raser styrken faretruende fort...

7459512[/snapback]

+ 4.00 på begge øynene her... fra +4.80 eller +5.00 til +4.00 nå

kommer aldri til å få bra syn :( pga veldig skjeve hornhinner husker ikke hvor mye...)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

sånt suger, jeg har også gitt opp håpet med at jeg skal få noe bedre, fegner vel egentlig på at jeg runder -5 om ca 1år elns, det hadde jo vært toppen av lykke... :ph34r:

på samme måte som jeg her gitt opp håpet om at jeg skal bli noe høyere enn det jeg er....

Lenke til kommentar

Man kan jo sove med linser en sjelden gang. Man dør ikke av det. Eneste jeg har merket er vel at man våknet veldig tørr på øynene. Og man kan være litt mer "sliten" i øynene resten av den dagen. Man bør også da vaske dem og ta dem på igjen. Eller gå med briller resten av den dagen. Man bør seff da ikke gjøre dette over lang tid, vist det er linser man ikke skal sove med.

* Jeg bruker månedslinser.

Endret av CrazyKimmi=)
Lenke til kommentar

Har selv brukt døgnlinser som er ment å brukes en uke i strekk (ja, også om natten) før en bytter linser, over en lengre periode, men måtte nylig gå over til dagslinser på grunn av beleggdannelse på innsiden av øyelokket. Det begynte å dra med seg linsen opp hver gang jeg blunket.

Som sagt, du dør ikke om du glemmer å ta av deg linsene en kveld. Når du våkner har du litt linsevæske på øynene og lar det virke i 5 minutter før du tar linsene ut. Anbefalt å gå med briller resten av dagen for å hvile øynene. Er dog aller best å ta dem ut om kvelden (da'h :D).

Lenke til kommentar

Hehe, du overlever nok, skal du se :cool:. Er ikke sikkert det kommer til å føles så veldig tørt ut med det samme, men du burde ikke gå for lenge før du tar dem ut. Din første reaksjon når du våkner kommer nok til å være noe alá "næmen, så uvanlig klart alt er", før det slår deg at du sovnet med linsene på.

Forøvrig må jeg si meg enig med Mr.Berg, briller er aldeles ikke flaut. Den personen som mest misliker brillene på nesetippen din, er sannsynligvis deg selv.

Nå tar jeg forøvrig kveld, med linsene trygt plassert i søppelbøtten.

Endret av Porki
Lenke til kommentar
jeg vil gjøre dette slik ta jeg vet hva som vil skje i tilfelle jeg skulle sovne på en fest (...)
Ja, ok, der kom du med et ganske holdbart argument. Den har jeg brent meg på selv. :wee:

Uansett, det bør holde at vi sier det ikke er å anbefale, så kan du heller spare opplevelsen til det faktisk skjer på ordentlig.

(...) eller er på overnattingstur.
Overnattingstur -> Ta med etui med linsevæske, om det er flere netter tar du med flaske med linsevæske i tillegg.

(...) det er flaut med briller :(
Langt der ifra. :) Endret av Mr.Berg
Lenke til kommentar
Det finnes linser som er lagd for, og som det er meningen at du skal ha på i en måned i strekk. Noen skal tas ut én gang i måneden og renses osv. Uansett, har du dagslinser som varer i en måned (månedslinser og dagslinser er frustrerende begreper), ikke gidd. Da kommer du bare til å angre.

7459452[/snapback]

7459469[/snapback]

Les hva han skriver da. Det finnes linser som er lagd for at du skal ha de på i en måned i strekk. De kalles pustende linser og blir mer og mer vanlig. I motsetning til vanlige linser får øynene oksygentilførsel når du bruker slike linser, noe som er den største grunnen til at du ikke skal ha vanlige linser på for lenge.

http://www.lensway.no/dygnetruntlinser.jsp

Døgnet-rundt-linser brukes normalt i en måned. De tas ikke ut om kvelden, men anvendes derimot døgnet rundt

Der har du eksempel på slike linser. Selv om du ikke har hørt om dem, betyr ikke at de ikke eksisterer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...