Degeim Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 (endret) Jeg har nettopp kjøpt delene på denne listen, og prøver nå å starte opp systemet med nytt hovedkort, ram, prosessor og psu (har ikke satt inn skjermkortet enda). Temperaturen ligger på rundt 30C ved prosessoren. Ved oppstart viser det først en Asus-logo, så kommer det en skjerm der det står at den søker for IDE-drives, og den lister umiddelbart opp de to jeg har. Men når Windows-loading-streken viser, så skrur hele maskinen seg av, og er tilsynelatende av i noen sekunder før den starter opp igjen. Sikkermodus fungerer ikke, også der skrur den seg plutselig av. Jeg tror ikke det har med temperatur å gjøre, siden den aldri skrur seg av før Windows starter å load. Den skrudde seg også av da jeg var inne i BIOSen, endret ting, og valgte "Exit and save changes". Det skal sies at jeg bare lot harddisken være uendret... Altså, den har fremdeles operativsystemet fra det gamle oppsettet, men jeg kan ikke gjøre noe med dette, da jeg finner det vanskelig å koble til en cd-stasjon fordi hovedkortet bare har EN IDE-kabel-utgang, og EN IDE-kabel med to utganger, der jeg - hvis en av dem er koblet til en harddisk - ikke rekker opp til cd-stasjonene. Hva bør jeg gjøre, og hva kan være galt? Takk, Degeim Endret 9. desember 2006 av Degeim Lenke til kommentar
Degeim Skrevet 9. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2006 Nå har jeg også prøvd å reinstallere Windows, men etter kopiering av filer til harddisk (når installeringen skal starte) rebooter maskinen nok en gang. CPU-temperaturen ligger på ca 37C hele tiden. Det går fint å starte Kubuntu fra CD. Og hva gjør jeg med det faktum at jeg har fire harddisker, to cd-stasjoner, men bare to IDE-kabelutganger? Må jeg kjøpe helt nye harddisker og cd-stasjoner for å kunne bruke dem med det nye hovedkortet? Er dette noe som fungerer mot slikt? Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Morn. Skal vi se, først, du hadde 4 HDD'er er 2 CD/DVD enheter som alle har PATA grensesnitt, riktig ? I så fall, med tanke på at den overgangen du linket til koster 150 spenn, så hadde jeg heller kjøpt et slikt : HighPoint Rocket 133 2P ATA133 Eller noe lignenede. Denne saken, kan så vidt jeg kan se, bare kjøre harddisker, men til 350 kr (De har en til 250 også), så tror jeg nok at dette er en bedre løsning. Når det gjelder Windows XP og bytting av hovedkort/CPU og sånt, så liker ikke Windows det. Det er fullt mulig å få det til, men det er en fordel å foreta en reinstallasjon. Jeg ser at du etterhvert har prøvd dette, men jeg kan ikke komme med noen forklaring på problemet når den eneste informasjonen jeg har er at "maskinen rebooter nok en gang". Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
Degeim Skrevet 9. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2006 (endret) Takk for alt, spesielt for linken! Riktig med at alt det er PATA, ja, så den der skal nok komme godt med. Den siste rebootingen jeg snakket om, som kom i forbindelse med overgang fra kopiering til installering av Windows viste seg å være meningen . Det var bare det at den hørtes så voldsom ut (alt bare sloknet umiddelbart, men det skyldes sikkert bare "nye lyder" etter at jeg jo har byttet ut alt), og at den startet fra CD neste gang også. Etter å ha fikset litt i BIOSen fikk jeg den til å fortsette installasjonen, og alt går foreløbig som smurt. Nå ser jeg frem til å nyte godt av min nye "superdatamaskin" Mvh Degeim Endret 9. desember 2006 av Degeim Lenke til kommentar
Hetland Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 du får faktisk beskjed når windows restarter under installasjonen:) Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Hehehe Men da håper jeg alt ordner seg videre Skulle det dukke opp noen problemer, så er det bare å slenge inn en ny post her, så tar vel noen tak i det. Lykke til. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
Degeim Skrevet 9. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2006 du får faktisk beskjed når windows restarter under installasjonen:) 7461780[/snapback] Bare for at dere ikke skal tro jeg er helt idiot vil jeg kommentere at jeg har installert windows et utall ganger før, og kjenner til dette, men denne gang var det ingen beskjed om det! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå