Gå til innhold

Moped lov til å kjøre på rv. 155?


skyhawk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så lenge du ikke passerer skilt 502 (Motorveg), skilt 503 (Motortrafikkvei) eller skilt 306.x med underskilt som leser "gjelder også moped," er det ingenting som tilsier at du ikke kan kjøre moped på veien, selv om den skulle ha motorveistandard.

 

Såvidt jeg vet går ikke rv155 gjennom sentrum av Oslo, men sørøst for byen som en tverrforbindelse mellom E6 v/klemetsrud og E18 v/Ljan. Fartsgrensen er 60 km/t og det er ingenting som tilsier at denne veien er en motorvei. Sikker på at du ikke mener E6 eller E18?

Lenke til kommentar
I følge denne kan du kjøre der:

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_norske_motorveier

7459545[/snapback]

 

Så vidt jeg vet har 50cc ingenting å gjøre på en motorvei.

 

Så lenge du ikke passerer skilt 502 (Motorveg), skilt 503 (Motortrafikkvei) eller skilt 306.x med underskilt som leser "gjelder også moped," er det ingenting som tilsier at du ikke kan kjøre moped på veien, selv om den skulle ha motorveistandard.

 

Såvidt jeg vet går ikke rv155 gjennom sentrum av Oslo, men sørøst for byen som en tverrforbindelse mellom E6 v/klemetsrud og E18 v/Ljan. Fartsgrensen er 60 km/t og det er ingenting som tilsier at denne veien er en motorvei. Sikker på at du ikke mener E6 eller E18?

7459609[/snapback]

 

Jøss, da lærte jeg noe nytt i dag også. :) Trodde det var slik at jeg ikke kunne kjøre på motorvei overhodet, på en vei som har mer enn 80km/t eller mer enn to felt.

 

Jepp, det stemmer. Den går sørøst "langs oslofjorden" og fortsetter forbi Holmlia. Ble litt forvirra da det står på Kartet at det er en riksvei samtidig står det en E18 logo over, dvs motorvei. På Wikipedia står det kun at denne har en tilknytning av E6 og E18.

Endret av skyhawk
Lenke til kommentar
Jøss, da lærte jeg noe nytt i dag også. :) Trodde det var slik at jeg ikke kunne kjøre på motorvei overhodet, på en vei som har mer enn 80km/t eller mer enn to felt.

 

Jepp, det stemmer. Den går sørøst "langs oslofjorden" og fortsetter forbi Holmlia. Ble litt forvirra da det står på Kartet at det er en riksvei samtidig står det en E18 logo over, dvs motorvei. På Wikipedia står det kun at denne har en tilknytning av E6 og E18.

7459984[/snapback]

Det er korrekt som du sier at du ikke kan kjøre på motorvei overhodet med moped, men jeg tror ikke du riktig vet hva som defineres som motorvei, og hva som ikke gjør det.

 

En motorvei/motortrafikkvei er alltid skiltet med ett av disse skiltene:

 

sf-20051007-1219-502-01.gif

Motorvei: bak dette skiltet er det forbudt å kjøre moped.

 

sf-20051007-1219-503-01.gif

Motortrafikkvei: bak dette skiltet er det forbudt å kjøre moped.

 

E18-logoen har ingenting å si for hvorvidt det dreier seg om en motorvei eller ei. Den viser bare at du befinner deg på Europavei nr. 18, og selv om en vei er klassifisert som europavei, er den ikke motorvei av den grunn. Du kan med andre ord fint kjøre moped på E18 så lenge du ikke passerer noen av skiltene over.

 

For å ta dette med veinummer også:

 

sf-20051007-1219-723-11-01.gif

Dette skiltet har en heltrukken linje rundt veinummeret, noe som forteller deg at du befinner deg på E6

 

sf-20051007-1219-723-12-01.gif

Dette skiltet har en stiplet linje rundt veinummeret, noe som forteller deg at du befinner deg på en vei som fører mot E6.

 

Så selv om du ser et skilt med E6 eller E18, betyr det ikke nødvendigvis at du befinner deg på den aktuelle veien. På Rv155 vil du helt sikkert se det nederste av disse skiltene (det med stiplet linje rundt) siden denne veien fører til E6 og E18.

 

Det er mulig jeg bare gjorde deg enda mer forvirret nå. Det er nemlig ikke få regler man plikter å forholde seg til når man skal ut i trafikken, og det kan lett gå litt i surr :)

Endret av trafikklaereren
Lenke til kommentar

Rv. 155 går da gjennom "skogen". Og du kan helt lovlig kjøre på de aller fleste veiene i hele Oslo. Unntakene er vel E6 fra Ski til Bryn også videre over Lørenskog, E18 (Mosseveien) fra avkjøringen til Holmlia omtrent og ut til Tusenfryd og E18 fra etter tunellen mot Bygdøy hvis jeg ikke tar helt feil.

 

Alt annet er lov, inkludert ringveiene, Østre Aker-vei og strekket fra Helsfyr og ned til Oslo S. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...