trn100 Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 Har et MSI845PE-MAX2 hovedkort, 3xWD200GB HDD'er hvorav en er satt som master på IDE0 og 2 stk. står i RAID1. Ønsket filsystem er NTFS på alle diskene... Problemet er at uansett hva jeg gjør finner XP Pro kun 127GB av disken på IDE0 som jeg ønsker å sette opp som systemdisk? Diskene i RAID'et viser helt korrekt størrelse?! I BIOS ser alt OK ut, men jeg oppgraderte allikevel til siste versjon i går uten at det hjalp... Jeg har sett en del meldinger om temaet her, men har ikke vært i stand til å finne en løsning på mitt problem. Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
Espen_Strand Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 Grunnen til at disken på IDE0 viser 127 GB er at ide-kontrolleren der er av typen ata-100, denne støtter ikke større disker en dette. Raid-kontrolleren har ata-133 derfor blir riktig størrelse vist der. Correct me if Im wrong. [ Denne Melding var redigert av: Espen_Strand på 2002-11-19 11:03 ] Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 19. november 2002 Forfatter Del Skrevet 19. november 2002 Hmmm.... Skulle ikke forundre meg om du har rett! Da er vel dette 'nesten' reklamasjonsgrunn når PC'en er bestilt komplett? Det jeg da kan gjøre er ev. å kjøpe en disk til for å sette opp et 0+1 Raid? Går ut i fra at jeg ikke kan sette en singel disk på raid controlleren? Skal sjekke manualen til HK'et bedre når jeg kommer hjem... Takk for tipset! Lenke til kommentar
talisar Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 Du kan lage en raid array med bare en disk:) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rXRozPkg Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 MSI 845PE-MAX2 har en standard 100/66/33 ATA kontroller, som støtter disker på opptill 137 gig, og når man regner med at diskprodusentene sier at 1 gig er 1000 mb osv (integer gb vs. binary gb) så høres 127 gig riktig ut =) Hovedkortet har en RAID kontroller fra Promise (PDC20276), som støtter ATA 133/100/66/33, og disse takler vel en del mer enn 200gig disker =) Tror ikke de som har solgt maskina vil godta dette som returgrunnlag, men du kan jo bare spørre, det skader ikke. [ Denne Melding var redigert av: lumted på 2002-11-19 11:57 ] Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 hvorfor retur? bare sett den siste disken på raiden og ha den der da den kan godt stå der alen må ikke være i raid da Lenke til kommentar
bertie Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 på mitt Abit kr7a-raid er det bare å sette på enkeltdisker på Raidkontrolleren uten å sette opp noe striping e.l. Har ikke så mye erfaring med andre hovedkort og raid, men ser at man med denne disken må settes opp med striping med én disk. Står at dem bruker et Asus-kort, men vet ikke hvordan det er med MSI. bertie Lenke til kommentar
bertie Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 sorry, men det har vel lite med hovedkortet å gjøre, men mer med hvilken raid-kontroller du har. Jeg har en Highpoint på mitt hovedkort, mens det virker som det er annerledes med Promise-kontrolleren. Gidder ikke sjekke, men har du Highpoint Raid-kontroller skulle det gå bare å plugge i disken i en ledig IDE-plass på Raid-oppsettet. bertie ps. ingen ekspert på raid, men... :smile: Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 19. november 2002 Forfatter Del Skrevet 19. november 2002 Takker for gode svar og forslag! Ender nok da opp med å sette også den 3'dje disken i raid. Hva blir i tilfellet det beste oppsettet? Ønsker fremdeles å ha den single disken som systemdisk og de to resterende som datadisker/speiling...? Lenke til kommentar
bertie Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 burde vel egentlig bare være å sette den single disken på raid'en slik at du ikke har noen disker på ide-kontrolleren. Så setter du antakelig opp i bios'en hva pc'en skal boote ifra. Vet ærlig talt ikke hvordan det er med din raid-kontroller så jeg kan ikke si hvor du skal velge de forskjellige tingene, men jeg antar at du i bios kan velge hva som skal være bootdevice, og at raid står som valg eller noe lignende. bertie Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 Skummelt at så mange svarer feil på dette spørsmålet... ATA100 _støtter_ disker som er større enn 137GB, Western Digital sender faktisk med et Promise Ultra TX2 med sine 200GB-disker. Kjører for øyeblikket en 200GB-WD-disk på den interne ATA100-kontrolleren på hovedkortet. Det har seg slik at Win2K/XP ikke har støtte for 48 bits LBA-adressering som default, og dette må man aktivere i registeret. Hvordan dette gjøres kan man lese her: http://support.microsoft.com/default.aspx?...B;en-us;q303013 Har man først partisjonert disken i partisjoner mindre enn 137GB trenger man ikke å aktivere denne støtten. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 Tror desertglow har rett her for er det ikke rart at Western Digital sine disker på 180/200GB kommer med ATA-100? ATA-100 som "ikke taklel" disker på mere enn 137GB? Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 19. november 2002 Forfatter Del Skrevet 19. november 2002 Quote: Nostradamus skrev (2002-11-19 14:34):Tror desertglow har rett her for er det ikke rart at Western Digital sine disker på 180/200GB kommer med ATA-100? ATA-100 som "ikke taklel" disker på mere enn 137GB? :smile: Linken fra desertglow bekrefter dette! Skrev ellers feil 127GB i første innlegg, men 137GB er det tallet jeg får opp... Skal hjem å prøve nå! Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
drvcd Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 Jeg tviler på om du får mer ut av disken hvis ikke biosen "oppdager" mer enn 137 GB.Jeg hadde det samme problemet med Epox 8KHA+ og Maxtor 160GB for 10 mnd mnd siden:Epox hadde da ikke implementert "48 bit HDD detection" i biosen som er nødvendig for disker > 137 GB.... samme hva jeg gjorde med partisjoner,Partition magic etc war det ingen hjelp. Som du også kan lese i innlegget til "desertglow" finner du hjelp hos Microsoft, men de legger til "You must have a 48-bit LBA compatible BIOS". M.a.o du må se full kapasitet ved posting av PC'n.Hvis ikke er det hovedkortet ditt som stinker (les:biosen). Jeg endte opp med å kjøpe en kontroller med 48 Bit chip og alt fungerer utmerket.Har ingenting med ATA 100 eller ATA 133 å gjøre. Skriv til MSI support... det er vel ikke et helt nytt hovedkort heller???? [ Denne Melding var redigert av: drvcd på 2002-11-19 16:31 ] Lenke til kommentar
bergangster Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 hvis det er slik desertglow sier (ikke misforstå, trekker det ikke i tvil :smile: ), er det jo ikke _så_ stort problem lengre. Det er jo grenser for hvor stor systemdisk man trenger, hvorfor ikke sette opp en partisjon på la oss si 30GB (eller i ditt tilfelle er kanskje 63gig bedre?) til windows, og ha resten for seg selv? Er litt teit å måtte formatere 200GB "hver" gang du reinstallerer... Edit: Men jeg skjønner jo om du vil ha det i orden i stedet for en kompromissløsning... ______________________ Chieftech Dragon Svart A7V333 raid; 2xwd1200jb striping 512 DDR333 Apacer XP2000+ POV GeForce4 4200 XP@310/675 Logitech Cordless Desktop Optical Svart 17" Hyundai ImageQuest L70A (LCD) Audigy Player WinXP Pro Corporate Edit [ Denne Melding var redigert av: bergangster på 2002-11-19 16:54 ] Lenke til kommentar
ZubZerO Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 Bare flash bios'en på hk'et til den nyeste versjonen.... Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 20. november 2002 Forfatter Del Skrevet 20. november 2002 Ville bare komme med en tilbakemelding på problemet... Linken til "desertglow" var det som gjorde utslaget! I steden for å mekke registeret, som var en mulighet, lastet jeg ned og installerte SP1, og plutselig fant PM7 resten av disken som kunne partisjoneres og formateres :smile: Som det går frem av linken har XP uten SP1 ikke standard støtte for HD'er større enn 137GB, så jeg ser ikke bort i fra at denne problemstillingen kan dukke opp igjen hos andre... Takk enda en gang til et glimrende forum! Hilsen Terje Lenke til kommentar
virac Skrevet 23. november 2002 Del Skrevet 23. november 2002 det var nok 48 bit adressering som var svaret.. mulig SP1 har funnet en vei rundt det.. men jeg har ikke SP1 men ingen problemer.. takket være at hardwaren min støtter 48bit lba hvis jeg setter noen av 160 gb diskene med hovedkortkontrolleren som ikke har 48bit støtte så dukker de opp i windows som 137 gb... 48bit lba er vel standard med alle ata133 kontrollere Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 24. november 2002 Forfatter Del Skrevet 24. november 2002 Det er nok dette som er problemet, ja... Man kan også mekke registeret i XP uten å ha SP1 for å få det til. Når det gjelder HW'en så gjenkjente HK'et (BIOS) mitt diskene, men ikke XP. Unntaket var de 2 på raidet hvor 3'dje parts driver ble lastet inn under XP installeringen... Utdrag fra MS siden: This article describes the Windows XP 48-bit Logical Block Addressing (LBA) support for ATA Packet Interface (ATAPI) disk drives that can enable the capacity of your hard disk to exceed the current 137 gigabyte (GB) limit. NOTE: 48-bit LBA support will not be enabled and therefore supported until Service Pack 1 (SP1) for Windows XP Home Edition or Windows XP Professional is officially released and installed. Manually enabling 48-bit LBA support on Windows XP Without SP1 installed could lead to potential data loss. Edit: Tok med et utdraget [ endret av trn100 den 2002-11-24 20:09 ] Lenke til kommentar
covah Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 En digresjon. Hvorfor bruker du PM7? PM7 har problemer med XP (ihverfall som jeg har opplevd), og XP har jo også et helt OK partisjoneringsprogram innebygd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå