Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Paranoia eller vrangforestillinger

Gjest Guest

Anbefalte innlegg

God kveld.

Jeg har slitt med mye forskjellig opp igjennom et 18 år langt liv. Før hadde jeg OCD, tvangshandlinger og tvangstanker, nå har jeg i tillegg til paranoia eller vrangforestillinger. Jeg bare lurte på om det er flere her som har det? Hvordan takler dere hverdagen? Får dere profesjonell hjelp? Jeg for min del går til psykolog og tar høy dose medisiner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...
Gjest www.ocdforum.no

Liv Heidi Granhaug har laget en kjempefin hjemmeside: ocdforum.no der hun informerer om hvordan det er å være pårørende til en med OCD. Hennes samboer har fått gjennomført en DBS-operasjon for lidelsen i Tyskland. På siden hennes finnes det en rekke gode artikler, både om OCD, DBS og hun har en veldig informativ side om hva OCD er for noe. :) Anbefales :thumbup:

Lenke til kommentar
Skade og død. Eksempel: "Tenk om jeg dytter han som står ved siden av meg så han faller på togskinnene og dør." "Tenk om jeg stikker kniven i kjæresten min." Dette er tanker som personen ikke har lyst til å sette ut i livet, og gjør det heller ikke. Personene som rammes av disse tankene er ofte snille og meget samvittighetsfulle.

Må innrømme at dette beskriver en del tanker som plager meg. Jeg har også en del paranoia til tider, og er ekspert på å få for men ting som ikke eksisterer, men ingen av tingene på en sykelig nivå, heldigvis.

Går du ofte til psykolog? Da for å jobbe deg gjennom dette, eller for å overleve med det? Er det noe de mener er kronisk, eller er det stor sjanse for at du vil bli kvitt dette etterhvert med riktig hjelp?

Endret av bazukh
Lenke til kommentar

Interessant.

Jeg mener å ha lest en gang at OCD og paranoia/dissosiative personlighetsforstyrrelser ikke er så nært beslektet som tidligere antatt. Leste blant annet hvordan forekomst av psykiske sykdommer har en sammenheng med IQ. Folk med høy IQ har visstnok større risiko for å utvikle/lide av OCD, men til gjengjeld en del mindre rammet av schizofreni, paranoia, diverse posttraumatiske stressproblemer etc.

Selv slet jeg en del med angst/tvangtanker som liten (5-6. klasse), men de forsvant like plutselig som de kom. Har av og til små perioder der jeg blir i overkant opphengt av ting, kan vel klassifiseres som en mild form for OCD.

Hadde vært interessant dersom de som vil av de som har/har hatt psykiske lidelser vil nevne sitt IQ-sjikt i sammenheng med lidelsene.

Lenke til kommentar
Skade og død. Eksempel: "Tenk om jeg dytter han som står ved siden av meg så han faller på togskinnene og dør." "Tenk om jeg stikker kniven i kjæresten min." Dette er tanker som personen ikke har lyst til å sette ut i livet, og gjør det heller ikke. Personene som rammes av disse tankene er ofte snille og meget samvittighetsfulle.

Må innrømme at dette beskriver en del tanker som plager meg. Jeg har også en del paranoia til tider, og er ekspert på å få for men ting som ikke eksisterer, men ingen av tingene på en sykelig nivå, heldigvis.

7946665[/snapback]

Det likner på meg. Jeg tenker tanker som det der, men setter dem aldri ut i livet (og kunne ikke drømme om å gjøre det). Jeg har ikke paranoia heller, men ser meg over skulderen ganske ofte, selv i mitt eget hus. Jeg håper ikke dette er et sykdomstegn, så lenge det ikke er så mye at det er plagsomt? Har også en meget mild form for tvangstanker.

Men når det er så lite at det ikke er noe hinder i hverdagen over hodet, så trodde jeg det nesten var mer vanlig enn uvanlig?

IQ'en min har blitt målt til mellom 122 og 130 ved bruk av et standardavvik på 15, om det skulle ha noe å si.

Til trådstarter; det er ingen skam å søke profesjonell hjelp, og når du har såpass selvinnsikt at du sier at du har "slitt" med ting opp gjennom livet ville jeg uten tvil, om jeg var i din situasjon, søkt hjelp. Det skader jo ikke å ta en snakk med de som er utdannet til å kunne svare på spørsmål om dette, og kanskje de kan hjelpe. Hadde jeg vært deg hadde jeg nok tatt på meg skoene og trasket til nærmeste sted man kunne få hjelp, enten jeg bare ville spørre om noe eller om jeg følte at jeg trengte hjelp til å komme over problemer.

Med mindre det foreligger spesielle forhold vil du også ha en stor nytte av å være åpen om dette med foreldrene dine (eller andre du stoler på).

Lenke til kommentar

este blant annet hvordan forekomst av psykiske sykdommer har en sammenheng med IQ. Folk med høy IQ har visstnok større risiko for å utvikle/lide av OCD, men til gjengjeld en del mindre rammet av schizofreni, paranoia, diverse posttraumatiske stressproblemer etc.

7960870[/snapback]

De kildene til det du leste skulle jeg gjerne sett, av intresse. Da jeg har stressproblemer (ubevisst) og ikke har testa hvor mye Iq jeg har ,så lurer jeg litt på sammenhengen mellom iq og psykiske problemer.

Lenke til kommentar
De kildene til det du leste skulle jeg gjerne sett, av intresse. Da jeg har stressproblemer (ubevisst) og ikke har testa hvor mye Iq jeg har ,så lurer jeg litt på sammenhengen mellom iq og psykiske problemer.

7963561[/snapback]

Vær obs på at det ikke er noen regel, men at det kan gi økte sjanser, ut fra hva han skrev. Men kilder hadde ikke vært å forakte.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...