look_at_me Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Hei.. Vi har prosjekt i etikk i religion. Gruppen vår har valgt dødsstraff som emne. Min oppgave er å skrive om følgende: konsekvensetikk: vurderer ikke handligen i seg selv, men dens konsekvenser formålsetikk: vurderer ikke handligen i seg selv, men dens formål tshh, jeg vet ikke hva jeg skal skrive? lol need help.. heha Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Om formålsetikk kan du vel dra inn litt om Immanuel Kant? Han var vel pliktetiker og mente en handling kunne bedømmes ut fra viljen i den og ikke det som ble konsekvensen av den. Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 formålsetikk: vurderer ikke handligen i seg selv, men dens formål http://filosofi.no/kant.html Lenke til kommentar
flippant Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Utilitarisme og Kant dekker vel de to type etikk veldig bra. Spør om noen du kjenner har tatt ex.phil og fortsatt har bøkene Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 (endret) Utilitarisme og Kant dekker vel de to type etikk veldig bra. 7468721[/snapback] Jepp, Utilitarismen med foot som konsekvensetikk og Kant og Rawls som deontologer (Plikt/formålsetikk). Endret 10. desember 2006 av Plomma2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå