Gå til innhold

Får kun tekst-grensesnitt i ubuntu

Anbefalte innlegg

Har akkurat installert ubuntu, og er definitivt ikke noen kløpper på Linux.

Men jeg får kun opp det tekstuelle grensesnittet. Fikk feilmelding om at det grafiske grensesnittet ble feil, så jeg har ikke noen meny.

"Failed to start the X Server ( Your graphical interface).

Noen gode tips i den forbindelse?

Endret av bono_head
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å kjøre følgende kommando:

dpkg-reconfigure xserver-xorg

eller

dpkg-reconfigure xserver-xfree86

Dette vil gi deg muligheten til å rekonfigurere det grafiske brukergrensesnittet slik at du kan få det opp igjen, har fungert for meg, mange ganger. Disse kommandoene må kjøres som root eller en bruker med rettigheter til å gjøre endringer til xserver konfigurasjonen. Håper det hjelper.

Lenke til kommentar
Prøv å kjøre følgende kommando:

dpkg-reconfigure xserver-xorg

eller

dpkg-reconfigure xserver-xfree86

Dette vil gi deg muligheten til å rekonfigurere det grafiske brukergrensesnittet slik at du kan få det opp igjen, har fungert for meg, mange ganger. Disse kommandoene må kjøres som root eller en bruker med rettigheter til å gjøre endringer til xserver konfigurasjonen. Håper det hjelper.

7459050[/snapback]

siden det er ubuntu så blir det:

sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

vil anbefale å ikke stille på for mye. bare velg skjermkort og la det andre være default.

Lenke til kommentar
Får bare feilmeldinger. Er det noe annet grensesnitt grafisk som jeg kan ta i bruk? Hvordan gjør jeg i så fall det?

Bhead

7460726[/snapback]

Hvis du ikke har prøvd det, så prøv å velg "vesa" som driver og ikke ati, det er noe som vanligvis vil fungere og det har fungert for meg og andre som jeg har fikset x server feil for. Det er lurt å ikke prøve med for høy oppløsning og prøve å setter den høyere etterhvert.

Endret av icebyte
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...