AlecTBM Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Går det ann å finne mac-adressen til klienten? eller er umulig eller så vanskelig takker for alle svar Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Nei! Enkelt og greit PHP er serversidespråk, så har ikke tilgang til noe på klientsiden med PHP . Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Det er mulig hvis du er på samme subnett som klienten Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Hva er det trådstarter egentlig vil med MAC-adressen? Den kan jo som kjent meget lett forfalskes. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 har man tilgang til MAC-adressen kan man jo blokkere den... det skal vel litt mer til å endre den enn en IP bedre å blokkere MAC-adressen enn IP'en vil jeg tro, men så er det jo ganske mye som skal til for å få tak i den går vel ikke an å få MAC adressen ved hjelp av javascript? Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 har man tilgang til MAC-adressen kan man jo blokkere den... det skal vel litt mer til å endre den enn en IP bedre å blokkere MAC-adressen enn IP'en vil jeg tro, men så er det jo ganske mye som skal til for å få tak i den går vel ikke an å få MAC adressen ved hjelp av javascript? 7458812[/snapback] IP er betydelig verre å endre enn MAC. En IP får man utdelt av ISP og kan dermed ikke settes selv, det kan man derimot med MAC-adressen. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 8. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2006 Jeg har tenkt å bruke det i et banning system sammen med IP. Men går det an å gjøre det i js?? Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Svaret er veldig enkelt: nei. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 8. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2006 så det går ikke an i det hele tatt. jaja. takker for svarene Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 har man tilgang til MAC-adressen kan man jo blokkere den... det skal vel litt mer til å endre den enn en IP bedre å blokkere MAC-adressen enn IP'en vil jeg tro, men så er det jo ganske mye som skal til for å få tak i den går vel ikke an å få MAC adressen ved hjelp av javascript? 7458812[/snapback] IP er betydelig verre å endre enn MAC. En IP får man utdelt av ISP og kan dermed ikke settes selv, det kan man derimot med MAC-adressen. 7458985[/snapback] Drukket litt vel mye i det siste? De fleste har dynamisk ip-addresse, dermed er det bare å dra ut kontakten til ruteren, plugge den inn 10min senere. Vipps ny ip. Å endre MAC i modemet derimot er verre. På pcen, enkelt, på modemet, neeh. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 9. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2006 du tenker nok på den lokale ip'n altså f.eks: 192.168.1.102 (som er min) men ip'n som du kan se hvis du logger min ip på en nettside er da: 84.202.xxx.xxx Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 enkelte rutere har valg der du kan bytte ip elns tror jeg.. men det ze5400 er vel også sant. -delvis Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 (endret) har man tilgang til MAC-adressen kan man jo blokkere den... det skal vel litt mer til å endre den enn en IP bedre å blokkere MAC-adressen enn IP'en vil jeg tro, men så er det jo ganske mye som skal til for å få tak i den går vel ikke an å få MAC adressen ved hjelp av javascript? 7458812[/snapback] IP er betydelig verre å endre enn MAC. En IP får man utdelt av ISP og kan dermed ikke settes selv, det kan man derimot med MAC-adressen. 7458985[/snapback] Drukket litt vel mye i det siste? De fleste har dynamisk ip-addresse, dermed er det bare å dra ut kontakten til ruteren, plugge den inn 10min senere. Vipps ny ip. Å endre MAC i modemet derimot er verre. På pcen, enkelt, på modemet, neeh. 7461100[/snapback] Nå er det her en så fjern problemstilling at det strengt tatt er tåpelig å kverulere. Dog for å ta det her litt seriøst: Slik inettet er designet er det komplett umulig å finne MAC-adressen fra serversiden (et lite unntak er på lokalnettverket), og dermed går hele greia di om modem rett i dass Altså, eneste mulighet er i teorien på klientsiden. Hvis man klarer det så vil man hente ut MAC-adressen til maskina man kjører på, og den er latterlig lett å endre. IP-adressen får du fra en ISP og er innenfor et begrenset område, noe som betyr at du kan banne en hel IP-range og bli kvitt brukeren. Det samme kan man ikke si om MAC-adresser. De kan endres til hva som helst (man kan til og med få kortet til å genuint tro den har en helt annen MAC-adresse) og man kan ikke banne en hel range med MAC-adresser. Dette er før man tenker på at endel har fast IP eller har ingen tilgang til modem/router/whatever. Endret 9. desember 2006 av Ernie Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 9. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2006 så det du sier er at man kan finne MAC-adressen med et klient script?? Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 så det du sier er at man kan finne MAC-adressen med et klient script?? 7463388[/snapback] Nei, det jeg sier er at skal man finne MAC-adressen så er det der man ev. vil kunne få tak i den, men igjen, den kan meget lett forfalskes og er derfor ingen god metode. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå