Gå til innhold

Ubuntu + Wine + NVIDIA driver = Ikke helt stabilt?

Smork

Anbefalte innlegg

Jeg har nå bestemt meg for å instalere Ubuntu, siden det ligner mest på XP, men krever endel mindre enn XP. Jeg skal bruke det til ALLE vanlige ting som jeg bruke på XP (Photoshop, Steam/CS, Musikk, se film etc.), så jeg har lest meg fram til en ting kalt "Wine". Noen som har prøvd dette? Funker det helt perfekt til Windows programmer? Med det samme - fungerer det å instalere drivere?

Her er min pc;

Lydkort; AC97 og Creative Soundblaster LIVE!

Prosessor; Intel Pentium4 2,8 gHz

Skjermkort; NVIDIA GeForce 6200 256mb

Nettverkskort; Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC

Hvilke drivere skal jeg da bruke til dette? Har prøvd å lete meg fram, men er helt ny i Linux, så jeg har IKKE PEILING på hva jeg skal bruke etc.

Endret av Smork
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke optimalt å kjøre programmer igjennnom wine, det er en emulering, som er skrevet uten kildekode :p Dette gjelder også drivere, nå er jo skjermkortet ditt fra Nvidia som har bedre linux drivere enn ATI for øyeblikket. Men du kan nok få ett problem, ettersom kortet ditt ikke er av de beste, og driverne ikke er like gode.

Lykke til

Lenke til kommentar

Så det du (Mixy) sier er at Ubuntu + Wine = Ikke helt stabilt? Burde jeg holde meg til XP da, eller er det bedre med Ubuntu uannsett?

Når jeg instalerer driverne til NVIDIA i UNIX, så skal de funke likt som driverne til NVIDIA i XP? Like bra etc?

Lenke til kommentar

Fikk hjelp av en dude jeg kjenner. Han sa at vi ikke trengte drivere til lydkortet, men til skjermkortet, så han fant denne driveren til meg: link. Lurer på om denne passer til min Intel Pentium4 2,8gHz prosessor og mitt GeForce 6200 skjermkort?

Lenke til kommentar

Det er støtte for skjermkorte ditt i den driveren..du får bare ta installern fatt..si fra om du får problemer.. Har en guide til hvordan du installerer driveren (bare en gammlere verson, samme framgangsmåte) i signaturen min, under Beryl i 6.10. Masse stress med å innstallere uten grafisk grensesnitt and so on. ta en titt.

Lenke til kommentar

Altså i linux er det ikke meningen at du skal kjøre Windows programmer om så du ikke har spesielle behov for det, veldig mange programmer for Windows har tilsvarende program for Linux.

Det eneste som er behov for wine er spill, hvis du har nvidia kort, vil du oppleve at cs kjører ganske bra, men det er verre med ati kort...

Endret av roberth1990
Lenke til kommentar

Du kan jo prøve å abonnere på cedega også dersom det blir for mye knot med wine.

http://www.transgaming.com

For å svare på spørsmålet i emnelinjen:

Ubuntu + nvidia = stabilt

wine = ustabilt (eller ikke helt 100% fordi det ikke har implementert alle funksjonene i Windows og på grunn av reverse-engineering)

Bruker du et ustabilt program så blir de andre programmene du bruker det sammen med også ustabile.

Lenke til kommentar

hmm, noen som kunne hjelpe meg litt (sorry for å stjele tråden btw) men med Nvidia drivere + wine i FedoraCore så er ikke alt helt slikt det skal. Når jeg kjører et spill som CS så er det som om bildet "flytter seg". Altså hovedmenyen til CS f.eks vises halveis på skjermen, halve skjermen er svart og halve skjermen viser CS menyen... Noen som vet hva dette skyldes?

Lenke til kommentar
hmm, noen som kunne hjelpe meg litt (sorry for å stjele tråden btw) men med Nvidia drivere + wine i FedoraCore så er ikke alt helt slikt det skal. Når jeg kjører et spill som CS så er det som om bildet "flytter seg". Altså hovedmenyen til CS f.eks vises halveis på skjermen, halve skjermen er svart og halve skjermen viser CS menyen... Noen som vet hva dette skyldes?

7469311[/snapback]

Hadde noe det samme problemet, men etter at jeg skiftet fra wine til crossover gikk alt mye bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...